Mizz Nina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Shazrina binti Azman)
Mizz Nina
Kelahiran
Shazrina binti Azman

(1980-07-01) 1 Julai 1980 (umur 43)
PekerjaanPenyanyi, pendakwah, aktivis kemanusiaan, pemuzik, penulis lagu, pereka fesyen, usahawan
Tahun aktif1999–2013 (dalam industri muzik)
PasanganNoh Salleh (k. 2011; c. 2022)
Essam Muhammad (k. 2023)
Ibu bapaAzman Hashim (bapa)
Tunku Arishah Tunku Maamor (ibu)
SaudaraShalina Azman (kakak)
Kerjaya muzik
GenreR&B, Dance-pop, Elektropop, Pop, Hip hop
InstrumenVokal, Dram, Piano
Syarikat rakaman
Positive Tone (1999-2004)
Warner Music (2010-2012)
Mizz Nina Productions (2010-kini)
Pengkarya berkait
Teh Tarik Crew, Colby O'Donis, Flo Rida, Planet Asia, Theo Martins, Jay Park

Shazrina binti Azman atau lebih dikenali sebagai Mizz Nina (lahir 1 Julai 1980) merupakan penyanyi, penulis lagu, pereka fesyen dan usahawan Malaysia. Beliau ialah salah seorang daripada ahli Teh Tarik Crew. Merupakan satu-satunya ahli wanita dalam kumpulan ini, beliau telah menjadi penyanyi solo yang mencipta nama di peringkat antarabangsa.

Beliau merupakan anak kepada Pengerusi Kumpulan AmBank, Tan Sri Azman Hashim. Pada tahun 2013, beliau memilih untuk bersara daripada industri muzik Malaysia dan mengambil keputusan untuk bertudung sebaik sahaja pulang daripada mengerjakan ibadah haji di Tanah Suci Mekah.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Setelah lapan bulan bertunang, vokalis kumpulan Hujan, Noh Salleh, 27 tahun, akhirnya sah bergelar suami kepada penyanyi Mizz Nina atau nama sebenarnya Shazrina Azman, 31 tahun. Majlis pernikahan mereka dilakukan di kediaman keluarga Mizz Nina di Ukay Heights, Ampang, dekat sini. Pasangan pengantin baru ini dinikahkan sendiri oleh bapa Nina, Tan Sri Azman Hashim kira-kira pada pukul 10.20 malam, Jumaat, 1 Julai 2011.[1]

Selepas menunaikan haji pada Oktober 2013, beliau telah memutuskan untuk bertudung.[2]

Dalam temuramah bersama mStar Online pada Jun 2019, Mizz Nina akur jika imej lamanya masih menjadi tontonan umum biarpun sebelum ini telah menghubungi YouTube untuk memadamkan klip video lamanya.[3]

Pada 3 Mac 2022, pasangan Mizz Nina & Noh mengumumkan bahawa mereka telah mengambil anak angkat yang diberikan nama Musa setelah pelbagai usaha untuk mendapatkan zuriat dilalui. Namun pada 4 Ogos 2022, Mizz Nina telah mengumumkan bahawa beliau dan Noh Salleh memilih untuk berpisah secara baik setelah melayari bahtera perkahwinan selama 11 tahun menerusi Instagram.

Kerjaya muzik[sunting | sunting sumber]

Teh Tarik Crew (1999-2007)[sunting | sunting sumber]

Mizz Nina (dua dari kiri) ketika bersama Teh Tarik Crew pada awal kemunculannya.

Pada tahun 1997, beliau membentuk First Born Troopz dengan Fiquetional, dengannya kemudian menubuhkan kumpulan hip-hop Malaysia, kumpulan Teh Tarik Crew [4] pada tahun 1999. Ia bersama TTC bahawa kerjaya muzik beliau benar-benar bermula, dengan dua pencalonan Anugerah Industri Muzik pada tahun 2003 untuk album sulung mereka, How's The Level?. Pada tahun 2004, Mizz Nina mempunyai dua lagi pencalonan AIM, kali ini untuk album kedua Teh Tarik Crew, What's Next?.[5] Mereka kemudian dibubarkan pada tahun 2007 untuk meneruskan kerjaya solo.

Kerjaya muzik solo[sunting | sunting sumber]

Pada 17 Julai 2010, beliau melancarkan album solo pertamanya, What You Waiting For.[5] Beliau telah bekerjasama dengan 3 penyanyi antarabangsa seperti Theo Martins menerusi lagu "Let Me C U Get It", Colby O' Donis ("What You Waiting For") dan penerima Anugerah Grammy, Planet Asia ("Hope").

Mizz Nina telah bekerjasama dengan penyanyi rap Amerika Flo Rida menerusi lagu "Takeover".[6] Video muzik telah difilemkan di Miami. Apabila ia telah dikeluarkan, video muzik yang memperolehi 1.505.221 tontonan di YouTube.

Pada bulan Februari 2012, beliau mengeluarkan satu single baru yang dipanggil "With You". Video lirik lagu itu dimuatnaik ke YouTube, yang telah memperoleh lebih daripada 6,000 tontonan pada minggu pertama dan mencapai 40 000 tontonan dalam masa 3 minggu.

Pada 26 Mei 2012, beliau mengeluarkan album solo ke-2 beliau, Takeover.

Pada 4 September 2012, Mizz Nina melancarkan single terbarunya yang berjudul Summer Burning[7] yang dihasilkan oleh DJ Poet Name Life [8] dan ditulis oleh Jamie Munson, Lucy McIntosh dan Mizz Nina sendiri.[9]

Pada Februari 2013, Mizz Nina mengeluarkan single, Around The World menampilkan superstar Korea-Amerika, Jay Park. Single ini telah dihasilkan oleh Cha Cha Malone. Pada 26 Mac 2013, beliau mengeluarkan video muzik untuk Around The World menampilkan Jay Park di saluran YouTube rasmi beliau, mizznina1780. Video muzik telah difilemkan pada bulan Disember 2012 di Korea dengan Jay Park. Single CD untuk Around The World akan diberi percuma kepada pelanggan yang membeli apa sahaja di kedai miliknya MizzDemeanor.[10]

Konsert jelajah[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 2010, Mizz Nina menjelajah ke Sri Lanka, India untuk mempromosikan single hits beliau, "What You Waiting For".[11]

14 Disember 2010

  1. Prime TV Sri Lanka
  2. Yes FM
  3. Hitz fm
  4. MTV planet Plus

15 Disember 2010

  1. Kiss FM
  2. ETV
  3. Sun FM
  4. Your FM

Sementara melawat di Amerika Syarikat untuk mempromosikan single barunya dengan Flo Rida - Takeover pada tahun 2012, Beliau telah diberi peluang besar untuk mengacarakan The MTV Iggy Show - Episod 12 secara langsung di Times Square, NYC untuk mendedahkan penonton yang tidak bersalah kepada tiga artis baru seperti dirinya) di seluruh dunia seperti artis dari Mexico Le Butcherettes, ikal hip-hop dari pengacara Amerika Robert Raimon Roy, dan First Aid Kit Virus Sweden.[12]

"Saya benar-benar suka MTV Iggy, kru dan masa saya dihabiskan merakam di tengah-tengah Times Square, New York. Satu pengalaman yang saya tidak akan lupa! Semua orang benar-benar bagus, mereka membuat saya berasa selesa dan saya mempunyai menyeronokkan begitu banyak menjadi VJ untuk sehari! pastikan anda tunggu?! " - Mizz Nina [13]

Konsert dan persembahan secara langsung[sunting | sunting sumber]

Mizz Nina telah dijemput untuk membuat persembahan di banyak acara konsert seperti MTV World Stage 2012, Watsons Music Festival 2012, Twin Towers Alive 2011 & 2013 & Bella Awards dan Arthur Day 2011. Pada 1 Disember 2011, beliau adalah salah seorang daripada artis pembuka tirai untuk Pitbull Live In Malaysia 2011. beliau juga telah pergi ke Melbourne pada bulan Oktober 2012 untuk persembahan dan melancarkan album Takeover beliau. Pada 18 Mei 2013, beliau mengadakan konsert pertama di Kuala Lumpur di KL Live, Life Centre.

Pada bulan Januari 2014, beliau mengumumkan bahawa beliau hanya akan menyanyi untuk penonton wanita.[14] Keputusan ini dibuat selepas beliau pulang dari haji pada bulan November.

Label fesyen[sunting | sunting sumber]

Mizz Nina juga seorang pereka fesyen untuk label fesyen wanita sendiri yang dikenali sebagai Mizz Demeanor [15][16] dan Madeena Clothing (label fesyen Muslimah).[17] Pada tahun 2014, Mizz Nina menganjurkan bengkel Hari Hijab Sedunia dengan Madeena pada 1 Februari di Amcorp Mall.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Melalui syarikat produksi beliau, Big Fish Entertainment, Mizz Nina menghasilkan program kanak-kanak 13 episod, The Cici & Caca Show.[18]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio[sunting | sunting sumber]

Single[sunting | sunting sumber]

  • What You Waiting For (menampilkan Colby O' Donis)
  • Takeover (menampilkan Flo Rida)
  • With You
  • Summer Burning
  • Around The World (menampilkan Jay Park)

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Televisyen[sunting | sunting sumber]

  • Beyond Translations (Astro Oasis)
  • The Mizz Nina Show
  • Into Jannah

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Anugerah Industri Muzik[sunting | sunting sumber]

Anugerah Industri Muzik (atau AIM) adalah acara tahunan yang sama dengan Anugerah Grammy yang mengiktiraf artis Malaysia.[19][20] Tahun ini menandakan tahun majlis itu, menganugerahkan karya yang tahun kebelakangan.

Anugerah Industri Muzik Malaysia (AIM)
Tahun Kategori Karya Tercalon Album Keputusan Rujukan
2012 (AIM19) Kulit Album Terbaik TAKEOVER Takeover Menang [21][22][23]
Anugerah Kembara TAKEOVER U.S. Tour Takeover Menang
Lagu Hip Hop Terbaik Just You and Me Takeover Tercalon

Anugerah Shout![sunting | sunting sumber]

Anugerah Shout! merupakan rancangan anugerah hiburan diwujudkan untuk meraikan dunia hiburan Malaysia yang dikatakan telah membangun dengan pesat. Anugerah itu mengiktiraf orang muzik, televisyen, filem dan industri radio dan juga industri hiburan secara keseluruhannya.

Anugerah Shout!
Tahun Kategori Karya tercalon Keputusan
2010 Popstar Award (Pop Awards) Tercalon
Flava Award (Hip Hop / R&B Awards) Menang
Break Out Award (Best New Act) Tercalon
Hot Chick Award Tercalon
2012 Flava Award (Hip Hop / R&B Awards) Tercalon
Music Video Award (Best Music Video) With You Menang
2013 Music Video Award (Best Music Video) Around The World (featuring Jay Park) Tercalon
Flava Award (Hip Hop / R&B Awards) Menang

Anugerah Bintang Popular Berita Harian[sunting | sunting sumber]

Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) adalah sebuah majlis anugerah yang mengiktiraf artis paling popular di tahun. Anugerah ini adalah satu majlis tahunan yang dianjurkan oleh salah satu surat khabar Malaysia, Berita Harian dengan keputusan yang berasaskan kepada undi yang dibuat oleh pembaca.

Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH)
Tahun Kategori Keputusan
2013 (ABPBH 23) Artis Wanita Stailo Tercalon
2014 (ABPBH 24) Pasangan Selebriti Romantis (bersama Noh Salleh) Tercalon

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Akad Nikah: Noh Hujan & Mizz Nina Majlis Perkahwinan".
  2. ^ Nurulhisham Abdul Latiff dan Farihad Shalla Mahmud (30 Oktober 2013). "Dunia baru Mizz Nina". Berita Harian. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-31. Dicapai pada 31 Oktober 2013.
  3. ^ Nur Asyikin Mayudin (18 Jun 2019). Mizz Nina reda jika auratnya masih jadi tontonan umum mStar Online. Dicapai pada 24 November 2019.
  4. ^ "mtv Asia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-28. Dicapai pada 2016-06-22.
  5. ^ a b Synon, Sherwani (16 December 2010). "Hip hop artiste Mizz Nina in Sri Lanka". Daily Mirror. Sri Lanka. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-17. Dicapai pada 2016-06-22.
  6. ^ "Mizz Nina unleashes new single 'Takeover' with Flo Rida". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-20. Dicapai pada 2016-06-22.
  7. ^ iTunes - Music - Summer Burning - Single - Mizz Nina
  8. ^ [COMING SOON] SUMMER BURNING Produced by DJ Poet Name Life
  9. ^ Mizz Nina - Summer Burning
  10. ^ "Mizz Nina and Jay Park sizzle on new single 'Around The World'". MSN Malaysia. 26 February 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-11. Dicapai pada 2016-06-22.
  11. ^ http://www.mizznina.com/dates/what-you-waiting-for-sri-lanka-promo-tour-2/ "What You Waiting For" Sri Lanka Promo Tour
  12. ^ http://www.mtviggy.com/videos/the-mtv-iggy-show-episode-12/ The MTV Iggy Show — Episode 12
  13. ^ http://www.mizznina.com/press/mtv-iggy-at-times-square-nyc/ MTV Iggy at Times Square , NYC
  14. ^ http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/01/27/Mizz-Nina-will-only-sing-for-female-audience-now/ Mizz Nina will only sing for female audience now
  15. ^ "Interview with Mizz Nina". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-09. Dicapai pada 2016-06-22.
  16. ^ Official site
  17. ^ https://www.facebook.com/MadeenaMy Madeena Official Facebook Page
  18. ^ Mizz Nina Lebih Gembira, Tenang
  19. ^ "About RIM". Rim.org.my. 24 October 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-31. Dicapai pada 18 August 2013.
  20. ^ Suraya al-Attas (13 December 1993). "Countdown to local Grammys". New Straits Times. New Straits Times Press. m/s. 27. Dicapai pada 1 January 2012.
  21. ^ http://www.ohbulan.com/aim-19-senarai-penuh-pemenang-anugerah-industri-muzik-ke-19/ Diarkibkan 2012-11-19 di Wayback Machine AIM 19: Senarai Penuh Pemenang Anugerah Industri Muzik Ke-19
  22. ^ http://www.redcarpet.net.my/2012/11/aim19-honours-shila-amzah-mizz-nina-jaclyn-victor-alleycats/ Diarkibkan 2014-02-01 di Wayback Machine AIM19 honours Shila Amzah, Mizz Nina, Jaclyn Victor & Alleycats
  23. ^ Anugerah Industri Muzik ke-19 Anugerah Industri Muzik ke-19 wikipedia

Pautan luar[sunting | sunting sumber]