She-Ra and the Princesses of Power

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
She-Ra and the
Princesses of Power
Genre
Dibangunkan oleh
Noelle Stevenson
Lagu pembukaan"Warriors" oleh Aaliyah Rose
Lagu penutup"I Have The Power"
PenggubahSunna Wehrmeijer
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim5
Bilangan episod52
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Tempoh siaran24 minit
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Penyiaran
Saluran asalNetflix
Siaran asal13 November 2018 (2018-11-13) – 15 Mei 2020 (2020-05-15)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Pautan luar
Laman sesawang

She-Ra and the Princesses of Power adalah siri animasi Amerika Syarikat yang dikembangkan oleh Noelle Stevenson dan dihasilkan oleh DreamWorks Animation Television. Siri ini ialah "reboot" daripada She-Ra: Princess of Power (1985). She-Ra and the Princesses of Power menceritakan kisah Adora, seorang remaja yang bertukar menjadi wirawati She-Ra dan memimpin sekumpulan puteri-puteri ajaib yang lain dalam pemberontakan terhadap Tuan Hordak dan Horde yang jahat.

Siri ini ditayangkan sebagai rancangan asal Netflix pada 13 November 2018. Musim kelima dan terakhirnya dilancarkan pada 15 Mei 2020. [1]

She-Ra dan the Princesses of Power mendapat pujian kritis, dengan pujian khusus untuk yang beragam dan hubungan yang rumit antara She-Ra dan sahabat baiknya, Catra. Pada tahun 2019, rancangan ini dicalonkan untuk GLAAD Media Award untuk Outsanding Kids & Family Programming, [2] dan juga Daytime Emmy Award di 46th Daytime Emmy Awards .

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

She-Ra and the Princesses of Power berada di planet Etheria dan diikuti kisah Adora dan Catra, anak-anak yatim yang dibesarkan menjadi tentera di Horde. Mereka adalah sebahagian daripada tentera jahat yang diketuai oleh Hordak, seorang penguasa zalim yang berharap dapat menakluki planet itu. Suatu hari, setelah tersesat di hutan, Adora menemui pedang sihir yang mengubahnya menjadi Puteri Berkuasa yang legendaris, She-Ra . Dia sedari Horde sebenarnya jahat dan telah menanggung penderitaan pada Etheria dan penduduknya, Adora memutuskan untuk bergabung dengan Pemberontak dalam menentang Horde. Dia membantu membangunkan kembali Puteri Alliance, sebuah liga kerajaan yang diperintah oleh gadis - gadis ajaib lain yang pernah menentang Hordak. Namun, kesetiaan Adora yang baru terhadap Pemberontak menyebabkan dia menentang Catra, bekas sahabatnya, yang mempunyai perasaan pengkhianatan dan pengabaiannya membalikkan cita-cita peribadinya dan menjadi musuh abadi Adora. Sebilangan besar pertunjukan berpusat di sekitar konflik mereka. [3]

Pada musim pertama, Adora membantu mengumpulkan kembali kesemua Puteri Alliance, yang berjaya mempertahankan kubu pemberontak Bright Moon daripada serangan Horde. Sementara itu, Catra naik pangkat untuk menjadi Hordak yang kedua dalam arahan. Pada musim kedua dan ketiga, Hordak berusaha membina portal interdimensi yang membolehkannya menghubungi penciptanya, panglima perang Horde Prime. Catra mengaktifkan portal itu walaupun mengancam untuk memecah belah planet itu, dan pemimpin pemberontak Ratu Angella mengorbankan dirinya untuk menghentikannya. Pada musim keempat, gesekan timbul antara Adora dan rakannya Glimmer (anak perempuan Angella dan ratu baru Bright Moon) ketika Adora mengetahui bahawa pedangnya adalah kunci senjata super kuno di dalam Etheria. Ketika Glimmer cuba menggunakan senjata super untuk memenangi perang, Etheria ditarik melalui sebuah portal, menjadi rentan untuk diserang oleh armada Horde Prime. Untuk mengelakkan senjata diaktifkan, Adora menghancurkan pedangnya, kehilangan akses kepada kekuatan She-Ra; dalam kebingungan, Glimmer dan Catra ditangkap oleh Horde Prime.

Musim terakhir diikuti perjalanan Adora untuk membebaskan Etheria dari pemerintahan Horde Prime. Adora menyelamatkan Catra dan Glimmer dari kapal Horde Prime, menemui semula kekuatan She-Ra dalam proses, tapi sementara itu Horde Prime telah menaklukkan sebahagian besar Etheria dengan kemampuan mengawal mindanya. Puteri-puteri dan Catra bekerjasama untuk melumpuhkan pusat kawalan minda Horde Prime dan menghalangnya daripada mengakses senjata super kuno Etheria. Pada akhirnya, cinta Adora dan Catra satu sama lain membolehkan She-Ra memusnahkan senjata dan menyelamatkan alam semesta dari pemerintahan zalim Horde Prime.

Barisan Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak Pelakon Suara
Adora / She-Ra Aimee Carrero
LaLa Nestor (Adora waktu muda)
Catra AJ Michalka
Juliet Donenfeld (Catra waktu muda)
Glimmer Karen Fukuhara
Bow Marcus Scribner
Angella Reshma Shetty
Shadow Weaver Lorraine Toussaint
Hordak, Horde Prime, Grizzlor, Admiral Scurvy dan Wrong Hordak Keston John
Scorpia Lauren Ash
Entrapta Christine Woods
Performa Genesis Rodriguez
Sea Hawk Jordan Fisher
Mermista Vella Lovell
Frosta Merit Leighton
Castaspella Sandra Oh
Netossa Kristal Joy Brown
Spinnerella dan Serenia Noelle Stevenson
Light Hope Morla Gorrondona
Razz Grey Griffin
Swift Wind Adam Ray
Huntara Geena Davis
Mara Zehra Fazal
George Chris Jai Alex
Lance Regi Davis
Lonnie Dana Davis
Kyle Antony Del Rio
Micah Daniel Dae Kim
Taylor Gray (Micah waktu muda)
Norwyn dan Tung Lashor Jack Eberle
Double Trouble Jacob Tobia
Flutterina Amanda C. Miller
Olivia Amy Landecker
Jewelstar Alex Blue Davis
Tallstar Ashley Eckstein
Starla Melissa Fumero
Peekablue John Lavelle

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pembangunan dan pengeluaran siri ini bermula serentak pada April 2016. Pengurus Siri Noelle Stevenson pada mulanya memasukkannya ke Netflix dengan anggapan hanya mencipta satu musim, tetapi pada bulan November 2018, dia menjelaskan bahawa "kami kini sudah menyelesaikan empat busur dari 13 episod". [4] She-Ra dibuat menggunakan animasi tradisional, kecuali beberapa animasi komputer untuk "mesin rumit". [5] [6] Animasi ini disediakan oleh studio Korea Selatan NE4U.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Holub, Christian (March 17, 2020). "Exclusive: She-Ra showrunner Noelle Stevenson reveals season 5 will be its last". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada March 17, 2020. Dicapai pada March 19, 2020.
  2. ^ Milligan, Mercedes (January 25, 2019). "GLAAD Media Awards: 'Adventure Time,' 'She-Ra,' 'Steven Universe' Nominated". Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2019. Dicapai pada January 27, 2019.
  3. ^ "She-Ra: first look at Netflix reboot". Den of Geek (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2018. Dicapai pada 2018-05-24.
  4. ^ Thomas, L. M. (April 25, 2019). "Will 'She-Ra & The Princesses Of Power' Return For Season 3? There's A Rich Mythology Still Left To Explore". Bustle. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2019. Dicapai pada November 12, 2019.
  5. ^ Zahed, Ramin (13 November 2018). "'She-Ra': A Princess Heroine Like No Other | Animation Magazine". Animation Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2018. Dicapai pada 14 November 2018.
  6. ^ Powell, Nancy (19 April 2019). "SHE-RA S2 Cast Likes the 7-Episode Season Format". Comics Beat. Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2019. Dicapai pada 27 April 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]