Shinichiro Miki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shin-ichiro Miki
三木眞一郎
Miki pada tahun 2020.
Kelahiran (1968-03-18) 18 Mac 1968 (umur 56)
Tokyo, Jepun
PekerjaanPelakon suara
Tahun aktif1989–kini
Ejen81 Produce
Laman web rasmiwww.miki-ha.com

Shin-ichiro Miki (Jepun: 三木眞一郎, Hepburn: Miki Shin'ichirō, lahir 18 Mac 1968) ialah pelakon suara kelahiran Jepun.[1] Beliau adalah ahli kepada 81 Produce.[1]

Miki terkenal dengan suaranya yang halus dan penyampaian yang sering tenang dalam peranan yang telah digarapnya. Beliau sering mendapat pelakon sebagai lelaki muda kacak dalam anime, mungkin yang paling terkenal termasuk Youji Kudou – Balinese (Weiß Kreuz) dan Kojirou ("James") (Pokémon). Peranan terkenal lain termasuk Takumi Fujiwara (anime dan permainan video Initial D dan kebanyakannya siri Arcade Stage dari Arcade Stage 4 hingga Arcade Stage 8 Infinity), Kisuke Urahara (Bleach), Akira Yuki (Virtua Fighter), Lockon Stratos (Mobile Suit Gundam 00), Tatsuma Sakamoto (Gin Tama), Teppei Iwaki (Area no Kishi), Aikurō Mikisugi (Kill la Kill), Hitomi (Code: Breaker), Kagetora Aida (Kuroko's Basketball), Roy Mustang (Fullmetal Alchemist: Brotherhood), Zamasu (Dragon Ball Super), Bob Makihara (Tenjho Tenge), Keisuke Yuuki (Fushigi Yuugi) dan Deishū Kaiki (Monogatari).

Miki juga merupakan penyanyi dalam kumpulan empat lelaki Weiß, bersama-sama dengan Takehito Koyasu, Tomokazu Seki dan Hiro Yūki, empat pelakon suara utama Weiß Kreuz. Beliau memenangi Pelakon Lelaki Terbaik dalam peranan sokongan dalam Anugerah Seiyu ke-4.

Serta bersuara Kojirō, Miki (bersama dengan Mika Kanai, Satomi Kōrogi, Unshō Ishizuka dan ramai lagi pelakon suara Jepun) juga muncul dalam versi Jepun dan Inggeris Pokémon, di mana dia menyuarakan banyak makhluk bergelar seperti Staryu pada Misty, Zubat/Golbat/Crobat pada Brock dan Charizard pada Ash.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Animasi TV[sunting | sunting sumber]

OVA[sunting | sunting sumber]

Permainan video[sunting | sunting sumber]

Watak-watak dalam siri antarabangsa s[sunting | sunting sumber]

Drama CD[sunting | sunting sumber]

Tokusatsu[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Doi, Hitoshi. "Miki Shinichirou". Seiyuu Database. July 13, 2010. Diarkibkan Disember 1, 2010, di Wayback Machine

Pautan luar[sunting | sunting sumber]