Silat Seni Gayong Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lihat juga: Silat Gayong Malaysia

Silat Seni Gayong Malaysia diasaskan oleh En. Idris bin Shaffiee (Penyelaras I), merupakan cabang dari perguruan Silat Gayong. Beliau mendapati bahwa adalah di kebanyakan ahli Silat Seni Gayong Malaysia lepasan IPTA yang rata-ratanya di peringkat bengkong merah dan kuning (gurulatih) ini terus menghilangkan diri tanpa berita. Oleh itu, beliau telah mengumpulkan semula ahli Silat Seni Gayong Malaysia ini serta ahli-ahli Silat Seni Gayong Malaysia senior lain untuk berbincang dan mencapai kaedah untuk menguatkan institusi gurulatih muda dan gurulatih.

Pada tahun 2002, satu kumpulan gurulatih bermula di kawasan Kajang dengan keahlian seramai 13 orang. Ia bertujuan untuk menguatkan kumpulan gurulatih lama, dan seterusnya meramaikan gurulatih baru disamping cuba memanfaatkan kepakaran gurulatih sedia ada untuk kebaikan Silat Seni Gayong Malaysia .

Latihan pertama telah diadakan di Dataran Dato’ Mohd Said Commercial Centre, Rinching Tengah, Beranang, Selangor. Dato’ Mohd Said waktu itu adalah pengerusi PSSGM Daerah Hulu Langat.

Pada 26 Mac 2004 gelanggang dan juga Pusat Latihan Silat Seni Gayong Malaysia Cawangan Kajang Utama (PLKU) telah pun ditubuhkan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]