Simit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Simit
Nama alternatifbokegh (Armenia), Đevrek (Bosnia, Serbia), koulouri (Greece), covrig (Romania), gevrek (Bulgaria), bagel Turki (Amerika Syarikat)[1]
JenisRoti
Tempat asalEmpayar Uthmaniyyah[2]
Bahan utamaDoh (tepung, air, yis, garam),[perlu rujukan] bijan
Bahan yang biasa digunakanTepung gandum, air minuman, garam, baker's yeast Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasijuga dipanggil Shureik, Ka'ak, and Sameet[perlu rujukan]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Simit ialah roti bulat, biasanya bertatahkan bijan atau, biji popi, rami atau bunga matahari, ditemui pada masakan Empayar Uthmaniyyah, dan Timur Tengah.[3] Saiz, kerangupan, kenyal dan ciri-ciri lain Simit berbeza sedikit mengikut kawasan. Ia dikenali secara meluas sebagai bagel Turki di Amerika Syarikat

Di İzmir, simit dikenali sebagai gevrek ("rangup"), walaupun ia sangat mirip dengan variasi Istanbul. Simit di Ankara lebih kecil dan rangup berbanding bandar-bandar lain.[perlu rujukan]

Nama[sunting | sunting sumber]

Patung penjual simit di Çorlu, Tekirdağ, Turki.

Perkataan simit berasal daripada bahasa Arab samīd (سميد), bermaksud "roti putih" atau "tepung halus".[4] [5]

Nama lain adalah berdasarkan kollikion Yunani Byzantine (κολλῑ́κῐον): kollyra Yunani Purba (κολλύρα): koulouri Yunani (κουλούρι).[6] Bahasa Aram ܩܶܠܽܘܪܳܐ/ܩܸܠܘܿܪܵܐ ( qeluro/qelora); atau gevrek Turki:[7] [8] Slavik Selatan đevrek, ђеврек, gjevrek, ѓеврек, геврек. Nama bahasa Armenia ialah բոկեղ ( bokegh ). Dalam bahasa Judaeo-Sepanyol ia dikenali sebagai roskas turkas.[9]

Asal usul[sunting | sunting sumber]

Sumber arkib menunjukkan bahawa simit telah dihasilkan di Istanbul sejak 1525.[10] Berdasarkan rekod mahkamah Üsküdar (Şer'iyye Sicili) bertarikh 1593,[11] berat dan harga simit telah diseragamkan untuk kali pertama. Pengembara abad ke-17 Evliya Çelebi menulis bahawa terdapat 70 kedai roti simit di Istanbul pada tahun 1630-an.[12] Lukisan minyak awal abad ke-19 Jean Brindesi tentang kehidupan harian Istanbul menunjukkan penjual simit di jalanan.[13] Warwick Goble juga membuat ilustrasi penjual simit Istanbul pada tahun 1906.[14] Simit menjadi popular di seluruh Empayar Uthmaniyyah.

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Penjual jalanan simit di Istanbul
Penjual jalanan simit di Vienna

Simit biasanya dihidangkan kosong, atau untuk sarapan pagi dengan teh, awet buah atau keju atau ayran. Secara tradisi, simit dimakan bersama dengan teh. Simit ("Bokegh" dalam bahasa Armenia) ialah roti Krismas tradisional di Armenia. 

Simit dijual oleh peniaga jalanan di Turki, yang sama ada mempunyai troli simit atau membawa simit dalam dulang di atas kepala mereka. Peniaga jalanan biasanya mengiklankan simit sebagai segar ("Taze simit! "/" Taze gevrek! ") kerana ia dibakar sepanjang hari; sebaliknya panas ("Sıcak, sıcak! ") dan sangat panas (" Elyakıyor! " bermaksud "Ia membakar tangan!") apabila mereka tidak lama keluar dari ketuhar. 

Simit adalah simbol penting bagi rakyat kelas bawahan dan pertengahan di Turki. Kadang-kadang ia dipanggil susam kebabı ("sesame kebab").

Di bahagian lain di Timur Tengah, ia dimakan bersama telur rebus dan/atau duggah, iaitu campuran herba yang digunakan sebagai perasa. Ia biasanya digunakan untuk berbuka puasa, dengan yogurt, di masjid-masjid di Mekah dan Madinah.

Kini, banyak majlis perbandaran di Turki mengeluarkan simit melalui anak syarikat mereka sendiri.[15]

Produk yang serupa[sunting | sunting sumber]

Beberapa jenis covrigi Romania serupa dengan simit, tempat yang menjualnya malah dikenali sebagai "Simigerii".

Satu lagi jenis roti yang serupa dengan simit dikenali sebagai obwarzanek (khususnya obwarzanek krakowski) di Poland dan bublik di Rusia, Ukraine dan Belarus. Perbezaan utama ialah gegelung doh yang direndam sebentar dalam air mendidih sebelum dibakar (begitu juga dengan bagel), bukannya dicelup dalam air dan sirap molase, seperti simit.

Girde (Uygur: Гирде), ialah sejenis roti yang dibakar di dinding ketuhar tandoori, hampir sama dengan simit, dilihat oleh orang Uyghur di China sebagai item ciri dalam dapur khusus budaya mereka.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Raisfeld, Robin and Rob Patronite (2009-10-18). "Lord of the Rings". New York Magazine. Dicapai pada 2009-11-17.
  2. ^ Roth, Alisa (2012). "Simit: Turkey's National Bread". Gastronomica. 12 (4): 31–36. doi:10.1525/GFC.2012.12.4.31.
  3. ^ "Türkiye ve Yunanistan'ın simit savaşı kızışıyor".
  4. ^ Kees Versteegh, penyunting (2008). Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics. IV (Q–Z). Brill. m/s. 262 (entry Templat:Italics correction). ISBN 978-90-04-14476-7.
  5. ^ "Simit - Kelime Etimolojisi, Kelimesinin Kökeni". www.etimolojiturkce.com.
  6. ^ "Simit hangi kültüre ait: Türklere mi yoksa Yunanlılara mı? 'Yemekler ortak değerdir'". www.hurriyet.com.tr.
  7. ^ In parts of Turkey, referring to all crisp breads; see Modern Turkish Dictionary, TDK
  8. ^ Evliya Çelebi's travels, Seyahatname, 1680.
  9. ^ Matilda Koén-Sarano Diksionario Ladino-Ebreo,Ebreo-Ladino,S.Zack,Jerusalem 2010
  10. ^ Sahillioğlu, Halil.
  11. ^ Ünsal, Artun.
  12. ^ Evliya Çelebi Seyahatnâmesi Kitap I. [The Seyahatname Book I] (Robert Dankoff, Seyit Ali Kahraman, Yücel Dağlı). İstanbul: YKY, 2006: 231
  13. ^ Jean Brindesi, Illustrations de Elbicei atika.
  14. ^ Constantinople, painted by Warwick Goble, described by Alexander Van Millingen (London: Black, 1906). gutenberg.org.
  15. ^ Gazete, Banka (15 November 2021). "Yesaş simit üretecek". Gazete Banka Haber. Dicapai pada 15 November 2021.