Daerah Simunjan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Simunjan)
Daerah Simunjan
NegaraMalaysia
NegeriSarawak
BahagianSamarahan
Pekan pentadbiranSimunjan
Pentadbiran
 • BadanMajlis Daerah Simunjan

Simunjan adalah salah sebuah daerah di bawah Pentadbiran Bahagian Samarahan, Sarawak, Malaysia. Keluasan Daerah Simunjan ialah lebih kurang 2,077 km persegi. Ia terletak kira-kira 176 km dari Bandar Kuching dengan menggunakan jalan darat dan 103 km melalui jalan air (sungai). Sebuyau dan Gedong adalah di bawah Pentadbiran Daerah Simunjan

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Terdapat sedikit penyimpangan mengenai asal usul nama Simunjan. Yang pertama apabila seorang saudagar Cina pergi mengeringkan tembakau semasa cuaca mendung. Berdasarkan cerita rakyat ini, seorang saudagar Cina datang ke Simunjan dengan menaiki perahu yang dikenali sebagai Wangkang (Djong) untuk berehat. Semasa di Simunjan, dia cuba mengeringkan tembakaunya di bawah sinar matahari, tetapi cuaca mendung. Orang tempatan memberitahu mereka bahawa "Jan"nya ("tembakau" dalam bahasa Cina) akan menjadi "Semun" (atau "lembap"); "Semunlah jan kau kelak" ("Tembakau anda akan menjadi lembap.") Sejak pertemuan ini, tempat itu dikenali sebagai "Simunjan.

Satu lagi tradisi lisan menyebut Simunjan berasal daripada perkataan "Semun" dan "Hujan" (atau "hujan".) Dalam versi ini, orang Simunjan berasal dari kawasan yang dikenali sebagai "Ensengei" yang berhijrah ke Simunjan. Kebanyakan mereka bekerja sebagai pelombong. Semasa cuba memulakan perlawanan, perlawanan itu lembap kerana hujan yang kerap turun. Kerana kawasan ini masih tidak dinamakan, orang ramai menggabungkan "Semun" dan "Hujan" untuk merujuk tempat ini, maka "Simunjan."

Berdasarkan sumber lain, Simunjan mendapat namanya daripada "Burung Munjan" ("Burung Munjan.") Burung Munjan adalah mempercayai burung asli Simunjan yang banyak terdapat di dalam hutan Gunung Ngeli. Simunjan berasal daripada frasa "Si Munjan" (atau "The Munjan") maka namanya. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit sumber yang menghuraikan lebih lanjut mengenai versi ini, kecuali beberapa sebutan daripada penduduk tempatan. Sebuah patung Burung Munjan telah didirikan sekitar tahun 1990, di Padang Sentral (Central Park) sebelum dipindahkan ke Majlis Daerah Simunjan. Burung Munjan dipercayai pupus akibat aktiviti manusia yang berleluasa di Simunjan.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Bentuk muka bumi Simunjan secara keseluruhannya adalah berbukit bukau. Namun demikian, ia juga mempunyai kawasan berpaya di pedalaman dan tanah rendah di persisiran pantai dan tebing sungai Batang Sadong. Sungai Batang Sadong merupakan sungai utama di Daerah Simunjan.

Jabatan Kerajaan[sunting | sunting sumber]

Wakil rakyat[sunting | sunting sumber]

Orang Terkenal[sunting | sunting sumber]

Sapok Biki - Petinju Malaysia yang memenangi pingat emas semasa Sukan Komanwel 1998 di Kuala Lumpur merupakan anak jati Simunjan.

Tanah runtuh[sunting | sunting sumber]

Kejadian tanah runtuh telah berlaku di Kampung Ruan Changkul , Simunjan , Sarawak pada di 28 Jan 2002. Seramai 16 orang termasuk ketua rumah panjang terbunuh/ tertimbus dalam kejadian tersebut. 5 orang cedera dan 100 orang lagi hilang tempat tinggal. Simunjan terletak kira-kira 140 km dari Kuching.Rumah panjang itu mempunyai 13 pintu dan tertimbus pada jam 1.00 pagi.

Timbalan Perdana Menteri pada ketika itu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bertemu keluarga 16 orang yang terbunuh dan mereka yang cedera dalam kejadian tersebut pada 18 Februari 2002.

Kerajaan Persekutuan memberi bantuan RM400,000 untuk membina kemudahan dan infrastruktur penduduk kampung terlibat.Bantuan meliputi pembinaan jalan raya, pembelian tangki air, pembinaan jambatan dan pembelian set generator.

Seramai 26 keluarga rumah panjang tersebut ditempatkan buat sementara waktu di Dewan Serbaguna Kampung Samalatong sebelum dipindahkan ke penempatan baru di Rumah Sungai Surik Putih . Tapak seluas dua hektar telah dibeli oleh kerajaan negeri Sarawak dengan harga RM14,000 dan sebuah rumah panjang 15 pintu telah dibina.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]