Sinagog New West End

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sinagog New West End
Muka bangunan Sinagog New West End dari St. Petersburgh Place
Info asas
LokasiSt. Petersburgh Place
London, W2
United Kingdom[1] Koordinat: 51°30′39.8″N 0°11′25.5″W / 51.511056°N 0.190417°W / 51.511056; -0.190417
AgamaOrthodox Judaism
PerbandaranLondon
DaerahBayswater
NegaraUnited Kingdom
Tahun ditahbiskan1879; 145 tahun yang lalu (1879)
StatusGiat
Penetapan warisanTugu negara, senarai Gred I
PemimpinRabbi Moshe Freedman (from March 2015)
Laman webwww.newwestend.org.uk
Penerangan seni bina
ArkitekGeorge Ashdown Audsley
Disiapkan pada1879
Kapasiti800

Sinagog New West End, yang terletak di St Petersburgh Place, Bayswater, London, adalah salah satu sinagoga tertua di United Kingdom yang masih digunakan. Ia adalah salah satu daripada dua rumah sinagog yang telah dianugerahkan status yang disenaraikan Gred I oleh kerajaan British, dan telah dijelaskan oleh Historic England sebagai "tanda tera air tinggi Inggeris-Yahudi". Ia boleh menampung kira-kira 800 orang.[perlu rujukan]

Perkhidmatan diadakan sehari-hari: Sunday Shacharit – 8:30 Weekday Shacharit – 7:00 Friday Evening Mincha & Ma'ariv – pada permulaan Sabat Shabbat & Yom Tov Shacharit – 9:15 [2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Direka oleh George Audsley dari Scotland dengan kerjasama Nathan S. Joseph, batu asas telah dibentangkan pada 7 Jun 1877 oleh Leopold de Rothschild di hadapan Ketua Rabbi, Dr. Nathan Marcus Adler, dan bangunan itu secara rasmi dibuka pada 30 Mac 1879.

Chaim Weizmann, presiden pertama Negara Israel, dan Herbert Samuel, Pesuruhjaya Tinggi British untuk Palestin semasa Mandat British, adalah kedua-dua ahli sinagog. Tempat duduk mereka ditandai dengan plak. Rabbi pertama sinagoge adalah Simeon Singer, yang menerjemahkan dan menyunting Buku Doa Harian yang Dibenarkan, yang masih digunakan di rumah-rumah ibadat Ortodoks di Great Britain.[3]

Mungkin rabbi terkenal di New West End Synagogue adalah Louis Jacobs, yang hubungannya dengan rumah ibadat telah terputus dalam apa yang dikenali sebagai urusan Jacobs, dan kemudian mencari gerakan Masorti.

Pada bulan Ogos 2007, Sinagog New West End diisytiharkan sebagai monumen kebangsaan.[3]

Komuniti[sunting | sunting sumber]

The New West End Synagogue adalah konstituen dari United Synagogue (Ortodoks) dan melayani komuniti Yahudi Bayswater, Notting Hill, Kensington, Hammersmith dan West London. Dibuka pada tahun 1879, dalam tahun-tahun kebelakangan ini telah menikmati kebangkitan komunal utama di bawah pimpinan Rabbi Geoffrey Shisler dan isterinya Anne. Rabbi Dr. Moshe Freedman dilantik sebagai menteri kanan bagi komuniti pada tahun 2015 dan Perkhidmatan telah diketuai oleh Cantor Yohel Heller sejak tahun 2018.

Serta perkhidmatan tetap, sinagog menyediakan perkhidmatan kanak-kanak teratur untuk di bawah umur 5 tahun dan lebih dari umur 5 tahun; Kelas Ibrani untuk kanak-kanak sehingga umur Bar atau Bat Mitzvah; Kumpulan Ibu & Anak-anak, seminar pendidikan dewasa dan ceramah; kumpulan yang sesuai untuk wanita. Terdapat jawatankuasa sosial; sebuah Persatuan, yang menganjurkan pelbagai ceramah, acara dan aktiviti amal; sebuah Kumpulan Israel yang mengatur kuliah dan taklimat di Timur Tengah oleh pakar dari semua pihak dari spektrum politik; a Cares Group, yang memastikan ahli-ahli warga tua dan lemah menerima hubungan biasa; dan Persahabatan Club, yang bertemu setiap bulan untuk ahli yang lebih tua.


Muzik[sunting | sunting sumber]

New West End mempunyai warisan muzik koral yang panjang. The choirmaster pertama ialah David M. Davis, pengkomputeran Voice of Prayer and Praise, yang dikenali sebagai Blue Book, dan karya standard mengenai minhag Anglo-Yahudi (Kastam). Davis menghabiskan 50 tahun sebagai pencipta lagu, dari tahun 1879.[4] Mosaic Voices, paduan suara di New West End telah diasaskan dan dijalankan oleh Michael Etherton, yang belajar cello di Trinity College of Music dan mengadakan di Akademi Muzik dan Tari Jerusalem. Beliau juga merupakan Ketua Eksekutif Filem Yahudi UK. Kebanyakan choristers Suara Mosaic adalah penyanyi profesional atau pemuzik. Repertoar paduan suara itu berlangsung 400 tahun dari kerja oleh Salmone di Rossi untuk kerja-kerja baru yang ditugaskan oleh penyihir semasa atau baru-baru ini seperti Benjamin Till dan Toby Young. Suara Mosaic sedang merekodkan CD yang dikenali sebagai 'The Blue Book' untuk dibebaskan pada awal tahun 2019.

Seni bina[sunting | sunting sumber]

Bahagian Dalam

Bangunan itu direka oleh George Ashdown Audsley dan William James Audsley dari Liverpool. Keluaran mereka adalah terutamanya gereja-gereja Protestan, tetapi projek ini dan bahawa untuk Kongregasi Ibrani Lama, Jalan Putera, Liverpool adalah dua pengecualian. Aktiviti lain termasuk penerbitan buku mengenai hiasan dan seni Jepun. Kedua saudara-saudara akhirnya berpindah ke kawasan New York City. George menjadi pereka organ paip dan menerbitkan karya-karya terkenal mengenai perkara ini.

The Audsleys sangat gemar perhiasan sejarah dari pelbagai sumber. Jemaat-jemaat mereka adalah Kebangkitan Gothic Victoria yang Tinggi, tetapi bangunan dan sinagogial mereka yang sekular boleh memaparkan unsur seni bina Mesir, Yunani, Saracenik, dan Hindu.

Terutama penting ialah Torah ark yang indah. Direka oleh Joseph, ia hampir menyerupai tabir yang direka untuk Sinagog Garnethill Glasgow; kedua-dua arloi dibangkitkan pada platform, didekati oleh beberapa langkah marmar bulat, dan projek ke dalam bilik dalam bentuk bangunan berbilang kubah dan melengkung.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "NWES home page". Newwestend.org.uk. Dicapai pada 2016-01-11.
  2. ^ http://www.newwestend.org.uk/services/index.html
  3. ^ a b Uni, Assaf (September 8, 2007). "U.K. grants London Synagogue same national status as Stonehenge". Haaretz. Dicapai pada 2016-01-11.
  4. ^ "New West End Synagogue – St Petersburgh Place". Newwestend.org.uk. Dicapai pada 2016-01-11.
  5. ^ Sharman Kadish, Jewish Heritage in England : An Architectural Guide, English Heritage, 2006, pp. 195–6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:United Synagogue