Sintang (burung)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sintang
Chordeiles minor
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Subkeluarga: Chordeilinae
Genus
Tanda sayap pada sintang.
Seekor sintang sedang berehat di atas dahan.

Sintang ialah burung nokturnal dari subkeluarga Chordeilinae, dalam keluarga tukang, Caprimulgidae, yang berasal dari hemisfera barat. Sintang bersaiz sederhana dengan sayap panjang, kaki pendek, dan paruh yang sangat pendek. Ia biasanya bersarang di atas tanah. Ia memakan serangga terbang. Sintang seni, pada 16 sentimeter (6.3 in) dan 23 gram (0.81 oz), adalah yang terkecil daripada semua ahli Caprimulgiformes.


Pada Oktober 2018, Universiti Alberta menerbitkan penyelidikan mengenai sintang biasa yang mendedahkan bahawa ia bergerak sejauh 20,000 kilometer setiap tahun semasa penghijrahan antara hutan hujan dan savana di Brazil dan tempat pembiakannya di utara Alberta.[1]

Sintang mempunyai kaki yang kecil, yang tidak banyak digunakan untuk berjalan, dan sayap runcing yang panjang. Buluan lembutnya berwarna samar-samar menyerupai kulit kayu atau daun. Sesetengah spesies bertengger menghadap sepanjang dahan, bukannya melintangnya seperti yang biasa dilakukan burung. Perangai tersebut membantunya menyembunyikan diri pada siang hari. Betina menghasilkan dua biji telur bercorak terus ke tanah kosong.

Ia kebanyakannya giat pada lewat petang dan awal pagi atau pada waktu malam dan memakan rama-rama dan serangga terbang besar yang lain. Paruhnya dibuka sangat luas dan mempunyai muncung atas yang bercangkuk sedikit.

Sintang mirip dengan tukang dalam kebanyakan ciri, tetapi mempunyai paruh yang lebih pendek dan buluan yang kurang lembut. Sintang kurang ketat sifat nokturnalnya berbanding kebanyakan tukang dan mungkin dilihat memburu apabila masih ada cahaya di langit.

Taksonomi dan sistematik[sunting | sunting sumber]

Gambar Genus Spesies hidup
Nyctiprogne Bonaparte, 1857
Lurocalis Cassin, 1851
Chordeiles Swainson, 1832

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Willis, Katie (October 1, 2018). "Scientists track nighthawks' migration route in search of clues to species' steep decline". Phys.org. Phys.org. Dicapai pada October 1, 2018.