Sirap coklat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sirap coklat
Sirap coklat topping pada ais krim, dalam mangkuk
JenisSirap
Bahan utamaSerbuk koko, gula, air
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sirap coklat ialah perasa manis yang berperisa coklat. Ia sering digunakan sebagai sos pencuci mulut untuk pelbagai pencuci mulut, seperti ais krim, atau dicampur dengan susu untuk membuat susu coklat atau dicampur dengan susu dan ais krim untuk membuat susu kocak coklat. Sirap coklat dijual dalam pelbagai konsistensi, dari cecair yang boleh direnjis dari botol hingga ke sos pekat yang perlu dipicit ke pencuci mulut.

Sirap coklat juga digunakan untuk dituang di atas puding dan kek. Sesetengah restoran menggunakan sirap coklat artistik untuk menghiasi hidangan kek keju atau kek, bersama-sama dengan hiasan lain seperti serbuk koko, gula tepung atau bahan coklat. Sesetengah jenama sirap coklat dipasarkan sebagai sirap susu coklat (contohnya, Nestle Quik). Jenama lain dipasarkan sebagai topping sundae ais krim.

Bahan-bahan[sunting | sunting sumber]

Sirap coklat mudah boleh dibuat daripada serbuk koko tanpa gula, pemanis seperti gula dan air. Resipi juga boleh merangkumi bahan-bahan lain, seperti sirap jagung, malt, dan perisa seperti ekstrak vanila.[1]

Resipi industri mengandungi bahan-bahan seperti:[2]

Kegunaan lain[sunting | sunting sumber]

Sirap coklat sering digunakan dalam filem hitam-putih untuk mensimulasikan darah, kerana ia selamat untuk para pelakon menelan, mudah untuk dibasuh dari pakaian, dan murah untuk dibeli. Ia juga berguna pada filem hitam putih untuk ketumpatan realistik. Ia digunakan dalam banyak filem, termasuk The Wasp Woman and Psycho.

Bermula pada 1890-an, sirap coklat juga dipasarkan sebagai rawatan untuk penyakit, termasuk untuk bayi yang menderita kolik. Disebabkan sebahagiannya petikan Akta Makanan Tulen dan Dadah 1906, yang memerlukan pelabelan yang tepat, sirap coklat mula beralih dari aplikasi perubatan dahulu kepada penggunaan komersial.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "HERSHEY'S Chocolate Syrup". The Hershey Company. Dicapai pada 1 December 2014.
  2. ^ Simply Dixon