Sirojiddin Muhriddin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sirojiddin Muhriddin [Aslov]
Сироҷиддин Мӯҳриддин [Аслов]
Menteri Hal Ehwal Luar Negeri Republik Tajikistan
Memegang jawatan
29 November 2013
PresidenEmomalii Rahmon
Didahului olehHamrokhon Zarifi
Wakil Tetap Tajikistan ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Dalam jawatan
September 2005 – Ogos 2013
Didahului olehRashid Olimov
Digantikan olehMahmadamin Mahmadaminov
Butiran peribadi
LahirSirodjidin Mukhridinovich Aslov
(1964-02-17) 17 Februari 1964 (umur 60)
Tajikistan, Kesatuan Soviet
(kini Tajikistan)

Sirojidin Muhriddin [Aslov] (Tajik: Сироҷиддин Мӯҳриддин [Аслов]) (lahir pada 1964) ialah Menteri Hal Ehwal Luar Negeri Tajikistan. Menteri Muhriddin [Aslov], sebelum ini dikenali sebagai Sirodjidin Aslov, sebelum ini bekerja sebagai Wakil Tetap Republik Tajikistan ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dari 2006-2013. Beliau dianugerahkan Darjah Kehormatan Tajik pada tahun 2010, Darjah Persahabatan Rusia pada tahun 2017, dan Darjah "Fidokorona khizmatlari uchun" (“Untuk khidmat tidak mementingkan diri”) Uzbek pada tahun 2018. Menteri Muhriddin [Aslov] menekankan kepentingan memelihara kehidupan liar semula jadi dan menjaga air di seluruh dunia bersih dan boleh diterima untuk kesihatan ramai.

Biography[sunting | sunting sumber]

Menteri Muhriddin lulus dengan ijazah kejuruteraan pada tahun 1986 dari Institut Hidro-Meteorologi Odessa, Ukraine; Menteri Muhriddin melanjutkan pengajiannya dengan menerima ijazah tambahan dalam Hubungan Ekonomi Antarabangsa, dari Universiti Ekonomi Negeri Tashkent, Uzbekistan.

Pada peringkat awal kerjaya Menteri Muhriddin - beliau mempunyai beberapa kertas penyelidikan yang dikeluarkan berdasarkan Laut Aral. Peralihan pertamanya ke politik melalui Kementerian Perlindungan Persekitaran. Pada awal 2000-an, beliau membuat peralihan ke Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri; di mana beliau pertama dilantik sebagai Timbalan Menteri. Sementara menjadi Timbalan Menteri hal ehwal luar negeri di Tajikistan, Menteri Muhriddin juga Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif bagi Menyelamatkan Laut Aral dan Penyelaras Kebangsaan bagi Hal Ehwal Pertubuhan Kerjasama Shanghai (SCO). Selepas setahun berkhidmat sebagai Timbalan, Menteri Muhriddin dilantik sebagai Duta Besar/Wakil Tetap Republik Tajikistan ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu serta Duta Besar Tidak Menetap Republik Tajikistan ke Cuba.[1] Selepas tujuh tahun kerja di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, beliau menjadi Menteri Hal Ehwal Luar Negeri Republik Tajikistan.[2]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Beliau berkahwin, mempunyai lima anak, dan bertutur bahasa Parsi, Inggeris dan Rusia.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1.   BBC News - Kazakhs 'to save north Aral Sea' [1]

Templat:CIS Foreign Ministers


Templat:Tajikistan-politician-stub