Sisa minyak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sisa minyak ditakrifkan sebagai mana-mana minyak yang berasaskan petroleum atau sintetik yang, melalui pencemaran, telah menjadi tidak sesuai untuk tujuan asalnya kerana terdapat kekotoran atau kehilangan sifat asal.[1]

Membezakan antara "minyak buangan" dan "minyak terpakai"[sunting | sunting sumber]

EPA Amerika Syarikat telah mentakrifkan istilah "minyak terpakai" sebagai mana-mana petroleum atau minyak sintetik yang telah digunakan, dan akibat daripada penggunaan tersebut tercemar oleh sifat fizikal atau kimia.[2] "Minyak terpakai" ialah istilah kawal selia yang tepat. Manakala "Minyak buangan" ialah istilah yang lebih generik untuk minyak yang telah tercemar dengan bahan yang mungkin berbahaya atau tidak.[1] Mana-mana minyak yang tercemar dengan sisa berbahaya sendiri mungkin merupakan sisa berbahaya, dan jika ya, ianya mesti diuruskan tertakluk kepada piawaian pengurusan sisa berbahaya. Kedua-dua minyak terpakai dan minyak buangan memerlukan kitar semula atau pelupusan yang betul untuk mengelakkan masalah alam sekitar.

Produk yang digunakan sebagai minyak buangan[sunting | sunting sumber]

Beberapa contoh jenis produk yang selepas digunakan, boleh dilabelkan sebagai minyak terpakai ialah: minyak hidraulik, minyak transmisi, cecair brek, minyak motor, minyak kotak engkol, minyak kotak gear, minyak sintetik, [3] dan bahan api minyak gred 1, 2, 3 dan 4. [4]

Pembuangan sisa minyak[sunting | sunting sumber]

Minyak sisa boleh dilupuskan dengan cara yang berbeza, termasuk (1) menghantar minyak terpakai ke luar tapak (sesetengah kemudahan dibenarkan untuk mengendalikan minyak terpakai seperti garaj tempatan anda dan kemudahan pelupusan sisa tempatan), (2) membakar minyak terpakai sebagai bahan api (sesetengah minyak terpakai tidak dikawal oleh piawaian pembakar, tetapi minyak terpakai yang di luar spesifikasi hanya boleh dibakar sama ada dalam relau industri dan insinerator sisa berbahaya yang dibenarkan), dan (3) memasarkan minyak terpakai (dakwaan dibuat bahawa minyak terpakai adalah untuk dibakar untuk pemulihan tenaga, dan kemudian ia dihantar ke penunu minyak terpakai yang membakar minyak terpakai dalam relau atau dandang industri yang diluluskan). Minyak yang di luar spesifikasi biasanya mengandungi kandungan tersebut: Arsenik 5 ppm, Kadmium 2 ppm, Chromium 10 ppm, Plumbum 100 ppm, Takat kilat 100°F, minimum (iaitu, FP mestilah lebih besar daripada 100°F), dan Jumlah Halogen >4,000 ppm [5]

Penyimpanan dan pengendalian sisa minyak[sunting | sunting sumber]

Untuk pembakaran minyak terpakai di tapak, minyak mestilah disimpan di dalam tangki atau bekas, di atas atau di bawah tanah. Bekas mestilah dalam keadaan baik tanpa kebocoran, tangki/bekas mesti dilabelkan dengan perkataan "minyak terpakai" dengan jelas, dan mesti ada pelan pencegahan tumpahan (atau pelan kawalan dan tindakan balas).

Pengurusan Minyak Terpakai[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1984 Jabatan Perlindungan Alam Sekitar Florida (DEP) telah melaksanakan program pengurusan minyak terpakai di bawah Seksyen 403.75 hingga 403.769, berdasarkan Statut Florida. Program Kitar Semula Minyak Terpakai Florida telah berkembang menjadi salah satu yang paling berjaya di Amerika Syarikat dan telah menerima pengiktirafan kebangsaan.

Relau minyak buangan dan dandang[sunting | sunting sumber]

Relau minyak sisa ialah sejenis relau yang digunakan untuk tujuan pemanasan dan dijana oleh minyak terpakai yang bebas daripada bahan cemar berbahaya, seperti yang diterangkan oleh EPA. Dandang bahan (boiler) api sisa minyak boleh digunakan untuk pelbagai tujuan perindustrian dan juga pemanasan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Managing Used Oil: Advice for Small Businesses | Common Wastes & Materials | US EPA". epa.gov. 2012. Dicapai pada July 2, 2012. waste Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "EPA1" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ "Used Oil Management Program | Common Wastes & Materials | US EPA". epa.gov. 2011. Dicapai pada July 2, 2012.
  3. ^ "State of Maine (www.maine.gov)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-21. Dicapai pada 2010-10-16.
  4. ^ US EPA, OLEM (2016-01-14). "Reference Table for the Question "What is Used Oil?"". www.epa.gov (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-10-17.
  5. ^ "Identification and Listing of Hazardous Waste: Used Oil Final Rule and Correction Notices Issued" (PDF). U.S. Department of Energy Office of Environmental Guidance. 1993. Dicapai pada 2007-04-05.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Waste Oil Recycling Plant" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-05-20.