Siti Rahmah Kassim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Siti Rahmah Kassim

J.S.M., K.M.N., A.M.N.
Anggota Dewan Undangan Negeri Sembilan
untuk Terentang
Dalam jawatan
1959–1969
Didahului olehJawatan baharu
Digantikan olehRedza Mohd Said
Butiran peribadi
Lahir(1926-11-30)30 November 1926
Batu Hampar, Rembau, Negeri Sembilan, British Malaya (kini Malaysia)
Meninggal dunia24 Mac 2017(2017-03-24) (umur 90)
Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Parti politikUMNO
PasanganMohammad Majzub Yunus
Anak-anak2
Alma materSekolah Perempuan Melayu Sungai Star, Parit Buntar, Perak
PekerjaanAhli politik

Datuk Siti Rahmah Kassim (30 November 1926 - 24 Mac 2017) ialah seorang pejuang kemerdekaan, yang paling terkenal kerana mendermakan gelang emasnya kepada Tunku Abdul Rahman Perdana Menteri Malaysia pertama, untuk membayar perjalanan Tunku Abdul Rahman ke London untuk pertemuan dengan Setiausaha Negara untuk Jajahan-jajahan Oliver Lyttelton untuk merundingkan kemerdekaan Malaysia dari United Kingdom.

Gelang Emas[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1957, Tunku Abdul Rahman telah meminta mesyuarat UMNO kecemasan di Dewan Hang Tuah di Bandar Hilir, Melaka di mana beliau mengeluh bahawa parti itu tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk membantu menghantar beliau dan perwakilannya ke Britain untuk rundingan kemerdekaan, dan meminta derma daripada orang ramai. Dia dilaporkan menumpahkan air mata ketika berkata demikian, yang mengilhami Siti Rahmah untuk melepaskan gelang emasnya dan mendermakannya. Dia dilaporkan berkata "Ini adalah hadiah dari ayah saya untuk perkahwinan saya, tetapi menggunakannya untuk membantu dalam perjuangan anda untuk negara ini,". Dia kemudian berjalan mengelilingi dewan meminta orang ramai untuk menyumbang kepada perjuangan untuk kemerdekaan. "Mereka yang berada di dalam dan di luar dewan ini, sila buat sumbangan untuk membantu Tunku Abdul Rahman Putra Al-haj untuk pergi ke London demi rakyat dan negara," katanya. Diilhamkan oleh sikapnya yang tidak mementingkan diri sendiri, lelaki melepaskan cincin mereka, jam tangan emas dan juga emas mengendalikan tongkat mereka, manakala wanita berjanji anting-anting, kerongsang dan pin baju.

Dia telah berkata bahawa tindakannya didorong oleh cintanya kepada negara, orang dan agama dalam temu bual dengan Bernama pada tahun 2010.

Sumbangan Siti bangle emasnya pada awalnya dirahsiakan dari ibunya, tetapi ibunya mendapat tahu selepas diberitahu oleh orang lain. Ibunya telah memukulnya sehingga darah keluar untuknya. Dia menyimpan pakaian berdarah dari hari itu sebagai ingatan, memanggil mereka "darah kemerdekaan".

Politik[sunting | sunting sumber]

Siti Rahmah memulakan kerjaya politiknya pada usia 18 tahun ketika dia secara aktif memperjuangkan Malayan Union, dan pada tahun 1959, dia menjadi wanita pertama yang bertanding dalam pilihan raya umum 1959. Beliau memegang kerusi Tementang di Rembau selama dua penggal berturut-turut dalam tiket Perikatan hingga tahun 1969. Walaupun ketika berusia 80-an, Siti Rahmah aktif dalam UMNO, dalam temu bual dengan Bernama, dia berkata "Jangan menyertai UMNO hari ini dan berharap kepada parti lain esok hanya kerana seseorang mengatakan bahawa parti lebih baik, "merujuk kepada melompat parti, sambil memuji Perdana Menteri ketika itu Najib Razak.[1]

Kehidupan seterusnya[sunting | sunting sumber]

Siti telah memegang jawatan seperti Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Islam Negeri (Perkim) Negri Sembilan, dan Persatuan Ibu tunggal Negeri Sembilan Sembilan dan Timbalan Presiden Majlis Ibu Tunggal Malaysia. Beliau juga ketua persatuan Rembau Kaum Ibu selama 17 tahun.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Siti meninggal dunia di Kelana Jaya, Petaling Jaya jam 10.55 pagi, diumumkan oleh anak perempuannya Puan Sri Rohaty Mohd Majzub kepada Bernama. Tubuhnya dibawa ke Masjid Al-Hidayah untuk solat pengebumian dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "At 87, Siti Rahmah is still a gem in Umno" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada Julai 7, 2018. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "Siti Ramah, unsung hero in fight for Merdeka, dies" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada Julai 7, 2018. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)