Skandal Burning Sun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Burning Sun scandal
Seungri, 2016 and Jung Joon-young, 2015
Main Korean idols involved
Tarikh28 Januari 2019 (2019-01-28)
Lokasi120 Bongeungsa-ro, Gangnam-gu, Seoul 06124, South Korea
Pelapor pertamaKim Sang-kyo
Hadirin
Current event
Others involved

Skandal Burning Sun , juga dikenali sebagai skandal kelab Burning Sun, ialah skandal seks dan hiburan yang berlaku pada 2019 di Seoul, Korea Selatan yang melibatkan beberapa selebriti, termasuk artis idol dalam kumpulan-kumpuan K-pop yang popular, dan pegawai-pegawai polis. Ia mengejutkan negara dan merupakan skandal terbesar untuk memukul industri K-pop, menggangu kesucian artis-artisnya yang tidak bersalah. Tuduhan jenayah seks menambahkan wabak negara "molka", perkataan Korea untuk pengedaran video seks dalam talian yang diambil tanpa persetujuan wanita (secara rahsia), dan skandal itu menjadi makanan bagi parti politik, yang berhujah bagaimana untuk mengatasinya. [1] [2] [3]

Ia bermula pada 28 Januari 2019, apabila MBC Newsdesk melaporkan kes yang terjadi pada November 2018 di mana Kim Sang-kyo mendakwa diserang di Burning Sun, sebuah kelab malam terkemuka di Gangnam , oleh seorang kakitangan. [4] [5] [6] Penyiasatan Badan Polis Metropolitan Seoul segera beralih kepada jenayah lain yang melibatkan kelab yang sama dimana kelab tersebut didakwa terlibat dalam pelacuran , pengedaran dadah dan korupsi polisi . [7] Seungri dari band Big Bang , salah seorang daripada pengarah eksekutif kelab, mengeluarkan kenyataan pada 2 Februari, meminta maaf atas serangan itu dan mengatakan bahawa dia tidak hadir di kelab pada masa itu, [8] dan selepas itu meletak jawatan di kelab itu, dan dari industri hiburan pada 11 Mac, selepas dituduh melakukan rasuah seks. [9] [10]

Skandal itu dengan cepat merangkumi tuduhan pemerkosaan dan kamera pengintip apabila penyanyi dan penghibur Jung Joon-young mengakui merakam secara rahsia dirinya melakukan hubungan seks dengan wanita dan berkongsi video, tanpa pengetahuan atau persetujuan mereka, dan beliau mengumumkan persaraan dari industri hiburan pada 12 Mac. Semasa melakukan siasatan lebih dalam dalam skandal ini, SBS funE telah menjumpai video dan perbualan 2015-2016 yang dikongsinya dalam kumpulan sembang, di aplikasi media sosial KakaoTalk , dengan selebriti lain, termasuk Seungri dan kenalan-kenalan lain. [11] [12] Dalam satu perbualan sembang yang dikatakan, Jung berkata, "Mari kita semua bersama-sama dalam talian, pergi ke bar strip dan rogol mereka di dalam kereta." Seorang lagi responden menjawab, "Hidup kita seperti filem. Kami telah melakukan begitu banyak perkara yang boleh membawa kami ke penjara. Kami hanya tidak membunuh sesiapa lagi. " [7] Pada 14 Mac, Yong Jun-hyung dari Highlight dan Choi Jong-hoon dari FT Island mengakui bahawa mereka adalah peserta dalam bilik sembang tersebut, dan keluar dari kumpulan masing-masing. [13] [14] Agensi untuk Lee Jong-hyun dari CNBLUE , FNC Entertainment , mengakui penglibatannya pada 15 Mac. [15] Pendedahan tersebut juga mempengaruhi pelakon Cha Tae-hyun dan pelawak Kim Jun-ho dengan tuduhan perjudian golf dalam jumlah yang banyak. Mereka menarik diri dari semua program televisyen mereka, termasuk 2 Days & 1 Night, di mana mereka bersama-sama Jung sebagai ahli tetap, dan telah mengumumkan penggantungan produksi, rakaman dan siaran rancangan tersebut pada 16 Mac, disebabkan skandal itu. [16] [17]

Pada Hari Wanita Antarabangsa pada 8 Mac, skandal itu membawa kepada protes jalanan di Gangnam, terhadap kelab malam Burning Sun dan kelab-kelab malam lain, menyeru untuk menamatkan budaya Korea Selatan yang memperlakukan wanita sebagai objek seksual. [18] [19] Walaupun beribu-ribu wanita bersatu pada 2018 terhadap penggambaran dan perkongsian haram, yang biasa berlaku di Korea Selatan, tuduhan terhadap imej-imej baik pop idola masih mengejutkan orang ramai. [20]

Sifat skandal ini yang serius, termasuk tuduhan penggunaan dadah haram, keganasan seksual dan rasuah polis berlaku di Burning Sun, yang Seungri mengatur perkhidmatan seksual untuk bakal pelabur dari luar negara, dan penggambaran dan perkongsian video haram Jung dari dirinya melakukan hubungan seks dengan wanita, mendorong respons daripada presiden negara. Pada 18 Mac, Presiden Moon Jae-in mengarahkan siasatan menyeluruh, termasuk dua kes lama yang serupa, yang melibatkan mantan menteri keadilan, Kim Hak-ui, yang bebas dari skandal pada tahun 2013, tetapi mempunyai tuduhan baru iaitu memperkosa wanita dan muncul dalam video seks dengan mereka. Kes kedua adalah kes bunuh diri pelakon baru 2009 Jang Ja-yeon , yang dalam nota bunuh dirinya menyatakan bahawa dia terpaksa melakukan hubungan seks dengan sebanyak tiga puluh orang oleh agensi hiburannya. Pengendalian kes-kes tersebut telah dikritik kerana ketidakadilan kerana melibatkan tokoh berprofil tinggi. [1] [21] [22]

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Serangan ke atas Kim Sang-kyo di Burning Sun dilaporkan[sunting | sunting sumber]

Orang awam pertama kali sedar akan skadal Burning Sun ini adalah pada 28 Januari 2019, apabila MBC Newsdesk melaporkan mengenai dakwaan serangan ke atas seorang pengunjung kelab berusia 29 tahun, Kim Sang-kyo, di kelab malam Burning Sun di Gangnam, [23] yang dipanggil "Kelab Seungri", kerana hubungannya dengan idola K-pop Seungri dari Big Bang. [24] Kim berkata beliau cuba membantu seorang wanita yang sedang diserang secara seksual, tetapi kakitangan kelab pula yang menyerangnya. [25] Apabila polis Yeoksam tiba, Beliau ditangkap sebagai penyerang dan disabitkan dengan tujuh tuduhan, termasuk bateri jenayah, perbuatan tidak senonoh, fitnah dan halangan pelaksanaan tugas rasmi. Beliau berkata polis menyerangnya selepas dia ditangkap. [25] [26] Insiden itu berlaku pada 24 November 2018, tetapi mendapat perhatian media pada Januari 2019, selepas Kim memfailkan petisyen di laman web Cheong Wa Dae yang memperincikan kejadian serangannya oleh kakitangan Burning Sun dan penganiayaan oleh polis; dan selanjutnya menyatakan bahawa pelanggan wanita telah diberi dadah oleh kakitangan kelab dan kelab itu mempunyai hubungan yang korup dengan polis daerah. [27] Satu lagi petisyen di laman web ini menyeru penyiasatan operasi kelab, secara amnya, dan penyeludupan dadah yang berlaku di sana. [26] Cheong Wa Dae adalah laman web petisyen berdasarkan laman web petisyen yang dilancarkan oleh bekas Presiden Obama, We the People , yang dilancarkan pada Ogos 2017, pada hari ke-100 Presiden Moon. Petisyen Kim telah menerima penanda aras tandatangan 200,000 yang menyebabkan tindak balas rasmi oleh pihak berkuasa. [25] [26] [28]

Kes jenayah yang berlaku[sunting | sunting sumber]

Jung Joon-young[sunting | sunting sumber]

Jung Joon-young, berusia 30 tahun, ditangkap pada 21 Mac 2019, atas tuduhan berkongsi video seksual seks wanita yang dirakam tanpa pengetahuan atau persetujuan mereka. Waran tangkap telah dikeluarkan oleh Mahkamah Daerah Seoul Tengah dan Jung dibawa ke sebuah balai polis di Seoul sambil tangannya digari. Penangkapan itu dibuat semasa penampilan Jung di pendengaran di mana beliau memohon maaf kepada mangsa dan "semua orang yang telah menunjukkan kasih sayang kepada saya", permintaan maaf awam yang biasa di negara ini. [29] Jika disabit kesalahan, beliau boleh dihukum sehingga lima tahun penjara dan denda sehingga 30 juta won (kira-kira USD $ 26,424), di bawah undang-undang. [30]

Kesan pada industri hiburan[sunting | sunting sumber]

Kewangan[sunting | sunting sumber]

Antara 25 Februari 2019 dan 15 Mac 2019, lima syarikat hiburan utama Korea kehilangan 17.52 peratus nilai, dengan nilai pasaran mereka turun dari 3.35 trilion won (sekitar USD $ 2.96 bilion) kepada 2.76 trilion won. Saham untuk YG Entertainment, syarikat dimana Seungri bernaung, turun 24.8 peratus dalam tempoh masa yang sama; dengan penurunan sebanyak 20 peratus untuk SM Entertainment , Cube Entertainment dan FNC Entertainment , dan 5.5 peratus untuk JYP Entertainment . [31]

Sambutan awam[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Suzuki, Sotaro (March 21, 2019). "K-pop scandal spills into South Korea's political arena". Nikkei Asian Review. Dicapai pada March 22, 2019.
  2. ^ Borowiec, Steven (March 19, 2019). "Commentary: BIGBANG's Seungri's sex scandal and the end of K-pop's innocence". Channel NewsAsia. Dicapai pada March 22, 2019.
  3. ^ Munzenrieder, Kyle (March 12, 2019). "Seungri and Jung Joon-Young Retire Amid a K-Pop Scandal That's Rocking South Korea". W. Dicapai pada March 22, 2019.
  4. ^ Jung, Da-min (February 8, 2019). "Seungri apologizes over growing Burning Sun club scandal". The Korea Times. Dicapai pada March 20, 2019.
  5. ^ Ock, Hyun-ju (March 19, 2019). "[Newsmaker] State authority blocks truth, says man who blew open Burning Sun scandal". The Korea Herald. Dicapai pada March 20, 2019.
  6. ^ Ock, Hyun-ju (March 19, 2019). "Police accelerate probe into Burning Sun scandal". The Jakarta Post. Dicapai pada March 20, 2019.
  7. ^ a b Kang, Haeryun (March 19, 2019). "The K-pop sex scandal is just the beginning". The Washington Post. Dicapai pada March 20, 2019.
  8. ^ Mokhtazar, Syahirah (Feb 3, 2019). "#Showbiz: Seungri apologises over 'Burning Sun' scandall". New Straits Times. Dicapai pada March 20, 2019.
  9. ^ Herman, Tamar (March 11, 2019). "BIGBANG's Seungri Retires From Entertainment Industry". Billboard. Dicapai pada March 20, 2019.
  10. ^ Kim, Jae-hyun (March 10, 2019). "Big Bang's Seungri booked on sex bribery charge". The Korea Times. Dicapai pada March 20, 2019.
  11. ^ "Jung Joon-young: K-pop star quits over secret sex videos". BBC News. March 13, 2019. Dicapai pada March 20, 2019.
  12. ^ Lee Dong-hwi, Pyo Tae-jun, Yoon Soo-jung (March 13, 2019). "Jung Joon-young Booked in Sex Tape Scandal". The Chosun Ilbo. Dicapai pada March 20, 2019.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  13. ^ Hurst, Daniel (March 14, 2019). "'I was stupid': K-pop scandal engulfs third star who admits watching secret sex video". The Guardian. Dicapai pada March 20, 2019.
  14. ^ Lee, Hakyung Kate (March 15, 2019). "Sex scandal sweeps through South Korean music industry". ABC News. Dicapai pada March 25, 2019.
  15. ^ "CNBLUE member Lee Jong-hyun admits to involvement in sex scandal". The Korea Times. March 17, 2019. Dicapai pada March 20, 2019.
  16. ^ "Cast members of '2 Days & 1 Night' under probe over golf gambling". The Korea Times/Yonhap. March 17, 2019. Dicapai pada March 20, 2019.
  17. ^ "Cha Tae-hyun, Kim Jun-ho Quit over Alleged Golf Gambling". KBS World Radio. March 17, 2019. Dicapai pada March 20, 2019.
  18. ^ Kim, Dae-young (March 9, 2019). ""클럽 내 강간문화 근절하라"...강남 한복판서 '클럽시위'". MSN (dalam bahasa Korean). Dicapai pada March 23, 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ Sam Kim and Jihye Lee (March 15, 2019). "The Sex Scandal Engulfing K-Pop". Bloomberg News. Dicapai pada March 20, 2019.
  20. ^ Tiffany May and Su-Hyun Lee (March 13, 2019). "K-Pop Singer Jung Joon-young Admits to Illicitly Filming Women". The New York Times. Dicapai pada March 20, 2019.
  21. ^ "(LEAD) Moon orders thorough probe into snowballing scandal involving K-pop stars". Yonhap. March 18, 2019. Dicapai pada March 20, 2019.
  22. ^ McCurry, Justin (March 22, 2019). "'It has to create a new morality': MeToo finally reaches K-pop". The Guardian. Dicapai pada March 22, 2019.
  23. ^ Ohandjanian, Sevana (March 12, 2019). "TIMELINE: From Burning Sun controversy to Seungri's retirement and beyond". SBS PopAsia. Dicapai pada March 24, 2019.
  24. ^ Kim, Jae-hyun (February 15, 2019). "Nightclub linked to K-pop star Seungri investigated over alleged drugging and sexual assault of women". South China Morning Post/The Korea Times. Dicapai pada March 24, 2019.
  25. ^ a b c Ikran Dahir and Kassy Cho (March 22, 2019). "A Leaked Explicit Group Chat Including One Of K-Pop's Biggest Idols Has Led To A New #MeToo Movement". Buzzfeed. Dicapai pada March 24, 2019.
  26. ^ a b c Lee, Tae-hee (January 30, 2019). "Alleged assault at K-pop star's club stirs controversy, outrage". The Korea Herald. Dicapai pada March 24, 2019.
  27. ^ Kim, Jae-hyun (February 17, 2019). "Burning Sun probe expands to all Gangnam clubs". The Korea Times. Dicapai pada March 24, 2019.
  28. ^ Choi Yeon-jin and Lee Min-seok (November 23, 2018). "Cheong Wa Dae to Revamp Petition Website After Abuses". The Chosun Ilbo. Dicapai pada March 24, 2019.
  29. ^ Associated Press (March 21, 2019). "K-Pop Star Jung Joon-Young Arrested in Sex Video Scandal". Billboard. Dicapai pada March 22, 2019.
  30. ^ Sophie Jeong and Matthew Robinson (March 21, 2019). "K-pop star Jung Joon-young arrested in sex video scandal". CNN. Dicapai pada March 22, 2019.
  31. ^ Ng, Abigail (March 19, 2019). "K-pop sex scandals are crushing Korean entertainment stocks". CNBC. Dicapai pada March 22, 2019.