Skandal data Facebook–Cambridge Analytica

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Skandal data Facebook-Cambridge Analytica ialah skandal politik utama pada awal tahun 2018 apabila didedahkan bahawa Cambridge Analytica telah menuai data peribadi berjuta-juta profil Facebook orang tanpa persetujuan mereka dan menggunakannya untuk tujuan pengiklanan politik. Ia telah digambarkan sebagai detik aliran air dalam pemahaman orang ramai tentang data peribadi dan mempercepat kejatuhan besar dalam harga saham Facebook dan menyeru penggunaan peraturan syarikat teknologi maklumat yang lebih ketat.

Pengambilan data peribadi oleh Cambridge Analytica yang dilarang pertama kali dilaporkan pada Disember 2015 oleh Harry Davies, seorang wartawan untuk The Guardian. Beliau melaporkan bahawa Cambridge Analytica bekerja untuk Senator Amerika Syarikat Ted Cruz menggunakan data yang diperoleh dari berjuta-juta akaun Facebook tanpa persetujuan mereka.[1] Facebook enggan mengulas tentang cerita itu selain mengatakan ia sedang menyiasat. Laporan lanjut diikuti oleh penerbitan Swiss Das Magazin oleh Hannes Grasseger dan Mikael Krogerus (Disember 2016), (kemudian diterjemahkan dan diterbitkan oleh Vice), Carole Cadwalladr dalam The Guardian (bermula Februari 2017) dan Mattathias Schwartz di The Intercept (Mac 2017). Facebook enggan mengulas mengenai tuntutan dalam mana-mana artikel.

Skandal itu akhirnya meletus pada Mac 2018 dengan kemunculan pelampau, seorang bekas pekerja Cambridge Analytica, Christopher Wylie. Beliau telah menjadi sumber tanpa nama untuk artikel pada tahun 2017 dalam The Observer oleh Cadwalladr, yang bertajuk "Great Brexit British Robbery". Artikel ini menjadi tular namun tidak dipercayai di beberapa pihak, mendorong tindak balas ragu-ragu di The New York Times antara lain. Cadwalladr bekerja dengan Wylie selama setahun untuk membujuknya untuk maju sebagai pemberi maklumat. Dia kemudian membawakan berita Channel 4 di UK dan The New York Times kerana ancaman undang-undang terhadap The Guardian dan The Observer oleh Cambridge Analytica.

Tiga organisasi berita itu diterbitkan secara serentak pada 17 Mac 2018, dan menyebabkan bantahan awam yang besar. Lebih daripada $ 100 bilion telah mengetepikan permodalan pasaran Facebook pada hari dan ahli politik di Amerika Syarikat dan UK menuntut jawapan daripada CEO Facebook Mark Zuckerberg. Skandal itu akhirnya menyebabkannya bersetuju untuk bersaksi di depan Kongres Amerika Syarikat.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Davies, Harry (December 11, 2015). "Ted Cruz campaign using firm that harvested data on millions of unwitting Facebook users". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2016.
  2. ^ Hern, Alex (April 10, 2018). "How to check whether Facebook shared your data with Cambridge Analytica". The Guardian. Dicapai pada July 3, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]