Snap!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Snap!
Kulit novel grafik Snap!
Maklumat penerbitan
PenerbitKumpulan Art Square
Majalah: Utopia
FormatBerwarna
GenreAksi
Fantasi
komedi
Tarikh penerbitan2009
Bil. isu8
Novel grafik: 1
Pasukan kreatif
KaryaXanseviera

Snap! ialah sebuah komik bersiri berwarna dan berbahasa Melayu Malaysia karya Xanseviera. Komik ini telah diwarnakan oleh Sunny. Ia disirikan dalam majalah dwibulanan Utopia dan pensiriannya bermula pada isu 15 Oktober 2008. Kini, komik Snap! boleh didapati dalam novel grafik keluaran Kumpulan Art Square.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Ruby dan ayahnya yang merupakan rakyat Dunia Magik telah berpindah dari Bumi ke Dunia Magik. Mengikut ramalan dunia magik, seorang budak berdarah keturunan separuh manusia dan separuh Dunia Magik ditakdirkan akan menghuru-harakan Dunia Magik. Oleh kerana sedar bahawa Ruby mempunyai ciri tersebut, ayah Ruby, Audrey Autumn, telah dipanggil menghadap Permaisuri Dunia Magik iaitu Permaisuri Sapphire untuk memberi amaran akan hal ini. Tetapi sebenarnya sang Permaisuri risau sekiranya Ruby akan mengganggu-gugat takhtanya. Lantas Audrey menyatakan dengan yakin bahawa budak ramalan tersebut bukan Ruby kerana dia tidak pandai menggunakan kuasa magik. Namun, hari demi hari, Ruby semakin pandai menggunakan kuasa magik.

Watak-watak[sunting | sunting sumber]

Ruby Autumn

Watak utama siri ini. Dia ialah anak kepada Audrey Autumn. Ruby merupakan kacukan rakyat Dunia Magik dan manusia. Pada awalnya, ayahnya tidak menyangka Ruby akan mampu menggunakan kuasa magik. Namun Ruby semakin pandai menggunakannya hari demi hari. Pada penghujung cerita, Ruby ialah anak kandung bagi Ray Summer (Raja Dunia Magik) dan Pemaisuri Emerald.

Audrey Autumn

Bapa kepada Ruby yang merupakan seorang saintis dan rakyat dunia magik. Audrey telah dihalau dari dunia magik 15 tahun dahulu kerana berkahwin dengan seorang manusia, ibu kepada Ruby. Namun, telah pulang ke dunia magik bersama Ruby.

Permaisuri Sapphire

Permaisuri dunia magik yang cantik jelita. Dialah yang memegang kuasa pemerintahan di dunia magik. Dia risau takhtanya akan dirampas berdasarkan ramalan dunia magik. Dia mempunyai seorang kakak.

Winter

Pesuruh Permaisuri Sappire yang mempunyai sifat serius. Dia mempunyai dua orang anak kembar.

Summer

Seorang guru Pendidikan Jasmani di sekolah Ruby. Ayah kandung Ruby. Hilang ingatan selepas kalah dalam pertarungan menentang Sapphire.

Dean dan Sam

Sepasang kembar yang merupakan anak kepada Winter. Mereka ini ialah anak yang manja dan merupakan teman sekolah Ruby.

Rico dan Zack

Teman sepersekolahan Ruby yang selalu bersama-samanya.