Sneha Ullal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sneha Ullal
Kelahiran (1985-12-18) 18 Disember 1985 (umur 38)
PekerjaanPelakon
Tahun aktif2005-present

Sneha Ullal adalah seorang pelakon filem India yang telah muncul di Tollywood dan filem-filem Bollywood.Dilahirkan pada 18 Disember 1985.Dia paling terkenal kerana peranannya dalam filem Telugu Ullasamga Utsahamga dan Simha.

Peribadi[sunting | sunting sumber]

Ullal dilahirkan di Muscat, Oman. Ibu bapa merupakan India Devadiga dan masyarakat dari Mangalore. Dia belajar di Sekolah India Muscat dan India Sekolah Salalah di Oman. Kemudian dia berpindah ke Mumbai dengan ibunya dan menghadiri Sekolah Tinggi Durelo Convent dan kemudiannya belajar di MMK College. Di kolej, dia berkawan dengan Arpita Khan, rakan kolejnya dan adik pelakon Bollywood, Salman Khan. Persahabatan yang membawa kepada mesyuarat peluang dengan Salman Khan dan menawarkan filem. Sneha Ullal menjadi terkenal disebabkan rupanya yang hampir sama dengan Aishwarya Rai Bachchan.

Fail:Lucky9P.jpg
Sneha dalam filem Lucky

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Ullal membuat debut filem beliau dalam filem 2005 Hindi Lucky: No Time For Love bertentangan dengan Salman Khan. Beliau kemudian telah berkata bahawa walaupun perbandingan tidak membantu beliau sebagai pelakon, tetapi ia memberikan banyak pengiktirafan. Ullal kemudian muncul dengan saudara Sohail Khan Khan di Aryan, yang tidak menjadi filem box office.

Takut bahawa dia terlalu muda dan yang diperlukan untuk menjadi lebih matang untuk mengambil risiko di dalam filem, dia mengambil rehat dari Bollywood. Dia membuat debut di Telugu filem di Ullasamga Utsahamga, yang ternyata menjadi terhangat besar dan dibuat popular di Selatan. Nenu Meeku Telusa ...? pelepasan Telugu keduanya. Ia diikuti oleh nombor item pada Nuvvu lagu siap dalam Telugu filem King bertentangan Nagarjuna.

Fail:46692,xcitefun-look-alike-10.jpg
Aishwarya Rai (kiri) dan Sneha Ullal (kanan)

Pada tahun 2007, beliau telah dibuang untuk muncul dalam Darah Pirate oleh pembikin filem seram prolifik dan watak pelakon Steg Dorr. Dalam temu bual Dorr akan berkata "kami membatalkan mereka kerana taufan. Kita tidak dapat berlaku dan pembiayaan jatuh melalui." Peranan kemudian pergi ke Oman pelakon Maimoon Al-Balushi. Kemudian, apabila dia menandatangani Kaashh ... Hote semata-mata untuk menunjukkan bahawa dia masih berminat dalam filem-filem Hindi. filem beberapa seterusnya beliau tidak dilakukan dengan baik pada Box Office, tetapi penayangan Simha 2010 bertentangan dengan Balakrishna ternyata menjadi blockbuster.

Fail:Sneha Ullal Simbu Vaanam Movie Stills 01.jpg
Sneha Ullal bersama Silambarasan dalam Vaanam

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Filem Watak Bahasa Nota
2005 Lucky: No Time for Love Lucky Negi Hindi
2006 Aryan Neha A. Varma Hindi
2007 Jaane Bhi Do Yaaron Hindi Special Appearance
2008 Ullasamga Utsahamga Dhanalakshmi Telugu Winner: Santosham Best Debut Actress Award[1]
Nenu Meeku Telusa...? Anjali Telugu
King Telugu Special appearance in song Nuvvu Ready
2009 Kaashh... Mere Hote Radhika Hindi
Current Sneha Telugu
2010 Click Aarti Kaushik Hindi
Varudu Telugu Cameo appearance
Simha Janaki Telugu
2011 Ala Modalaindi Kavya Telugu Second Heroine
Devi Kannada Filming
Gandhi Park Priyanka Phillip English Delayed
Madata Kajha Telugu
2012 Most Welcome Bengali/ Bangladeshi Flim Filming Bangladeshi Actor Ananto, Bappa Raj, Sohel Rana starring in this Film
Samaran Tamil Filming
  1. ^ "Santosham film awards 2009 - Telugu cinema function". Idlebrain.com. 2009-08-21. Dicapai pada 2010-12-12.