SolarCity

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
SolarCity Corporation
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagaiNASDAQ: SCTY (tidak tersenarai 21 November 2016)
IndustriPenjanaan tenaga suria
Ditubuhkan4 Julai 2006 (2006-07-04)
Pengasas
Dibubarkan21 November 2016 (2016-11-21)
NasibDiperolehi oleh Tesla, Inc.
PenggantiTesla Energy
Ibu pejabatFremont, California, Amerika Syarikat
Tokoh penting
PemilikTesla Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan15,000 (2016) Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukTesla Sunting ini di Wikidata
Tapak websolarcity.com (tidak aktif)
LinkedIn: solarcity Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

SolarCity Corporation ialah sebuah syarikat awam yang beribu pejabat di Fremont, California yang menjual dan memasang sistem tenaga suria dan produk dan perkhidmatan lain yang berkaitan kepada pengguna kediaman, perindustrian, dan komersial umum. Syarikat ini ditubuhkan pada 4 Julai 2006 oleh Peter dan Lyndon Rive, sepupu Elon Musk, Ketua Pegawai Eksekutif Tesla, Inc. Tesla memperoleh SolarCity pada tahun 2016, dengan kos kira-kira $ 2.6 bilion dan mengumpulkan perniagaan tenaga suria dengan Tesla Energy.

SolarCity memberi tumpuan kepada penjualan dari pintu ke pintu dengan sistem penyewaan. Pelanggan membayar kuasa yang dihasilkan dari panel selama 20 tahun, tanpa wang pendahuluan. Model perniagaan telah menjadi yang paling popular di AS dan telah menjadikan syarikat itu sebagai pemasang terbesar sistem suria kediaman. Namun, berdasarkan model perniagaan itu, SolarCity mempunyai hutang lebih dari $ 1.5 bilion pada saat pemerolehannya pada tahun 2016 dan dikritik oleh aktivis perlindungan pengguna dan pegawai pemerintah.

Sebelum diambil alih oleh Tesla, kedua-dua syarikat itu mempunyai hubungan yang rapat. SolarCity menawarkan Tesla Roadster pengguna secara percuma di stesen pengecasannya. SolarCity di bawah Elon Musk menjadi salah satu syarikat yang memasang Tesla's Powerwall, peranti simpanan kuasa rumah Tesla.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Management Team at SolarCity". solarcity.com. Dicapai pada 2014-03-15.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]