Solomon Airlines

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Solomon Airlines
Syarikat Penerbangan Solomon Airlines
IATA ICAO Pengenal
IE SOL SOLOMON
Ditubuhkan1962; 62 tahun yang lalu (1962)
Hab
Pesawat6 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi36 (jumlah keseluruhan destinasi)
30 (tidak termasuk destinasi yang ditamatkan) + 4 Destinasi Istimewa (Tidak Berjadual)
Ibu pejabatKepulauan Solomon Honiara, Kepulauan Solomon
Orang pentingBrett Gebers (CEO)
Laman webwww.flysolomons.com

Solomon Airlines ialah syarikat penerbangan nasional Kepulauan Solomon, [1] dan berpusat di Honiara . [2]

Data Kod[sunting | sunting sumber]

  • Kod IATA : IE
  • Kod ICAO : SOL
  • Panggilan: SOLOMON

Slogan Syarikat Penerbangan Solomon[sunting | sunting sumber]

  • "Discover somewhere completely different"
    "Menemui suatu Tempat yang jauh Berbeza"

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Solomon Airlines ditubuhkan pada tahun 1962 sebagai syarikat penerbangan piagam oleh Laurie Crowley . Crowley melakukan operasi carter di Papua New Guinea dengan penerbangan charter sesekali ke Solomons menggunakan Piper Aztec tunggal. Oleh kerana tiada pesawat komersial yang berpusat di Kepulauan Solomon, Crowley memutuskan untuk memulakan sebuah syarikat penerbangan dan menyebutnya sebagai "Megapode Airlines".

Macair yang berpangkalan di Papua New Guinea membeli Megapode pada tahun 1968, dan menukar nama syarikat penerbangan itu menjadi Solomon Islands Airways, dengan singkatan SOLAIR, dan mengubah sifat operasi dari syarikat penerbangan charter menjadi jadwal biasa. Di bawah Macair, SOLAIR melayani pulau Bougainville, Papua New Guinea, dengan dua siri De Havilland Doves dan dua siri Beechcraft Barons .

Pada tahun 1975, Macair (termasuk anak syarikat SOLAIR) dibeli oleh Talair, dan pada tahun 1976, syarikat penerbangan tersebut menerima sebanyak dua kapal terbang siri Beechcraft Queen Air 80 . Pada masa itu, Kerajaan Kepulauan Solomon membeli 49 peratus saham syarikat penerbangan dan dengan hak untuk membeli baki 51 persen pada lima tahun ke depan.

Untuk lima tahun akan datang, pertumbuhan perlahan tetapi teramat stabil. Fairchild Swearingen Metroliner baru dibeli, dan perkhidmatan dibuat kepada Vanuatu .

Pada tahun 1984, Pemerintah memutuskan untuk membeli semua saham syarikat penerbangan yang tersisa, dan dua pesawat siri De Havilland Canada DHC-6 Twin Otters dan satu pesawat siri Embraer EMB 110 Bandeirante disewa dari Talair. Segera setelah pengambilalihan penuh Kerajaan, ketiga pesawat disewa dikembalikan. Pada tahun 1987, penjualan syarikat penerbangan dan asetnya Pacific Car Rental (anak syarikat Avis ) dan syarikat pelancongan Hunts of the Pacific, telah selesai.

Pemilikan baharu disambut dengan keraguan dan ketidakpercayaan oleh pekerja syarikat penerbangan, dan banyak kakitangan terlatih meninggalkan syarikat itu, termasuk beberapa di peringkat pengurusan. Pemerintah berhadapan dengan tugas untuk membangun semula syarikat penerbangan itu, dan ia mulai melakukannya dengan melabur 2 juta dolar untuk membeli dua pesawat siri DHC-6-300 Twin Otters. Tidak lama kemudian, livery baharu diperkenalkan, dan namanya ditukar menjadi "Solomon Airlines" secara rasmi.

Solomon Airlines Airbus A320-211 di Lapangan Terbang Antarabangsa Honiara pada tahun 2012

Usaha sama dengan Qantas diikuti, dan kemudian Solomon Airlines memasuki usia jet dengan menyewa pesawat siri Boeing 737 dari Air Pacific . Solomon Airlines dan Air Pacific juga segera membuat usaha sama, tetapi ketika Air Pacific mengumumkan pada tahun 1989 ia berencana untuk mengganti pesawat siri Boeing 737 dengan siri Boeing 767 untuk meningkatkan perkhidmatan antarabangsa, Solomon Airlines terpaksa menyewa satu dari syarikat lain, dan oleh itu memutuskan untuk memajak 737 milik International Lease Finance Corporation . Sejak itu, syarikat penerbangan ini beroperasi dengan siri 737s yang disewa bersama dengan siri turbo-props sendiri.

Pada tahun 1999, setelah keganasan etnik meletus di Negara Kepulauan Solomon, PBB mengenakan sekatan yang merosakkan operasi antarabangsa syarikat penerbangan tersebut, dan pada satu ketika, syarikat penerbangan tersebut terpaksa mengekalkan hanya perkhidmatan berjadual ke 1 Laluan yaitu Laluan ke Brisbane . Sejak berakhirnya konflik, syarikat penerbangan telah mewujudkan semula rangkaian antarabangsa.

Pada bulan November 2006, Solomon Airlines memperoleh pesawat siri Boeing B737-300 termasuk juruterbang dan kru kabin, yang disewa oleh Spanish AirClass Airways .

Untuk bulan Januari dan Februari 2009, Solomon Airlines menyewa tempat duduk De Havilland Canada Dash 8 sebanyak 40 tempat duduk, dari Vincent Aviation of Wellington, New Zealand sementara satu diantara pesawat dengan siri Twin Otternya sedang menjalani penyelenggaraan berat di Honiara.

Pada bulan Ogos 2009, Solomon Airlines memperoleh pesawat Airbus siri A320-200 termasuk juruterbang, yang disewa oleh syarikat Strategic Airlines . [3] Semasa pajakan dengan Strategic Airlines telah tamat, Solomon Airlines memperoleh Airbus siri A320-211 dan memperoleh Sijil Pengendali Udara sendiri.

Pada 7 Jun 2016 Solomon Airlines menangguhkan semua operasi, termasuk penerbangan Antarabangsa dan Domestik dan operasi darat, yang membuat para penumpang tertahan di Honiara. [4] Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan itu, Ron Sum Sum, mengatakan bahawa alasan itu disebabkan oleh kegagalan kerajaan untuk membayar tunggakan berjuta-juta dolar. [5] [6] Syarikat penerbangan itu kembali beroperasi pada 9 Jun 2016 (2 Hari selepas kejadian tersebut). [7]

Destinasi[sunting | sunting sumber]

Solomon Airlines pada masa ini sedang mengendalikan perkhidmatan berulang-alik dari Honiara ke Brisbane-Australia, Nadi-Fiji (pesawat & Perkongsian kod sendiri), Port Vila, Vanuatu (pesawat & Perkongsian kod sendiri), Port Moresby, Papua New Guinea (Perkongsian kod sahaja), dan Tarawa, Kiribati .

Solomon Airlines juga mengkawal rangkaian domestik yang luas di sekitar Kepulauan Solomon.

Livery[sunting | sunting sumber]

Warna asli Solomons terdiri dari badan pesawat putih keseluruhan, dengan garis cheat memanjang hingga ke bahagian sirip menegak dengan warna yang mencerminkan bendera kebangsaan. Sirip menegak terutamanya berwarna biru diraja, dengan lima bintang putih dipaparkan dengan jelas. Kata tunggal "Solomons" dibawa di atas garis jendela ke depan, bersama dengan bendera nasional.

Dengan pengambilalihan pesawat Airbus siri A320 pada tahun 2011 keputusan dibuat untuk "menyegarkan" livery. Livery baharu terdiri dari badan pesawat putih dengan satu kata "Solomons" yang dibawa di atas tingkap depan dan "Spirit of Solomons" berwarna kelabu di bawah garis tingkap depan. Ekor dan sayap mempunyai versi bendera nasional yang bergaya. Bahagian bawah badan pesawat mempunyai flysolomons.com putih besar dengan latar belakang biru.

Armada[sunting | sunting sumber]

Solomon Airlines Embraer E-170 pada sewa basah sepanjang tahun 2007
Solomon Airlines mengendalikan Boeing 737 yang dilihat di Lapangan Terbang Auckland pada tahun 2000

Setakat Oktober 2019, Armada syarikat penerbangan Solomon Airlines terdiri dari beberapa pesawat:[8]

Armada Solomon Airlines
Pesawat Dalam
Perkhidmatan
Tempahan Penumpang Nota
Airbus A320-200 1
De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter 4
Bombardier Dash 8-100 1
Total 6

Armada bersejarah[sunting | sunting sumber]

Pada masa lalu, Solomon Airlines telah mengendalikan: [9]

Perjanjian Perkongsian kod[sunting | sunting sumber]

Solomon Airlines mempunyai perjanjian perkongsian kod dengan beberapa syarikat penerbangan berikut: [10]

Kemalangan[sunting | sunting sumber]

Solomon Airlines telah kehilangan sebanyak dua pesawat semasa sejarah mereka. Yang Pertama ialah Island BN-2A pada tahun 1978 berhampiran Pulau Bellona dan yang kedua pesawat DH6 Twin Otter pada tahun 1991 di atas Guadalcanal, yang mengakibatkan 26 kematian. [11]

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ About Us - Solomon Airlines - Solomon Islands National Airline
  2. ^ "Contacts Diarkibkan 2010-05-25 di Wayback Machine." Solomon Airlines. Retrieved on 26 May 2010.
  3. ^ "Airline to get new aircraft in August", Solomon Star, May 7, 2009
  4. ^ "Solomon Islands travel advice - GOVUK". www.gov.uk. Dicapai pada 2016-06-07.
  5. ^ "Solomon Airlines suspends operations". ch-aviation (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2016-06-07.
  6. ^ "Solomons aviation ministry hopes to end shutdown". Radio New Zealand. 2016-06-06. Dicapai pada 2016-06-07.
  7. ^ "Solomon Airlines resumes ops as Honiara takes aim at CEO". CH-Aviation. 2016-06-06. Dicapai pada 2016-07-22.
  8. ^ "Global Airline Guide 2017 (Part Two)". Airliner World (November 2017): 31.
  9. ^ "Solomon Airlines Fleet Details and History". Planespotters.net. Dicapai pada 13 May 2018.
  10. ^ "Profile on Solomon Airlines". CAPA. Centre for Aviation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-02. Dicapai pada 2016-11-02.
  11. ^ "Aviation Safety Network".

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]