Soo Ae

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Soo Ae
Soo Ae pada 2016
Kelahiran
Park Soo-ae

(1979-09-16) 16 September 1979 (umur 44)
Nama lainSu Ae
PekerjaanPelakon
Tahun aktif1999–kini
EjenStar J Entertainment (2001-2018)
Huayi Brothers
(2019-kini)
Nama Korea
Hangul
Perumian SemakanBak Su-ae
McCune–ReischauerPak Suae

Park Soo-ae (lahir 16 September 1979), yang juga dikenali sebagai Soo Ae, adalah merupakan seorang pelakon Korea Selatan. Soo Ae memulakan kariernya di televisyen, tetapi setelah berjaya dalam A Family (2004), dia menjadi terkenal sebagai pelakon utama dalam filem, terutamanya di Sunny (2008) dan Midnight FM (2010). Dia juga muncul dalam melodrama televisyen popular Emperor of the Sea (2004), A Thousand Days' Promise (2011), Queen of Ambition (2013) dan Mask (2015). Pada tahun 2016, dia membuat drama komedi romantiknya kembali di KBS2's Sweet Stranger and Me .

Karier[sunting | sunting sumber]

Pra-debut[sunting | sunting sumber]

Soo Ae hampir menjadi ahli kumpulan idola K-pop. Baru keluar dari sekolah menengah, seorang ejen rakaman mendekati pemuda muda di jalan di kawasan Apgujeong yang bergaya. Dia menghabiskan enam bulan dalam latihan yang melelahkan, tetapi pada akhirnya tidak ada album untuk dipadamkan. Dia teringat dalam sebuah wawancara, "Saya tidak bernyanyi dengan baik, tetapi enam bulan yang saya habiskan bersama pasukan sangat menyeronokkan. Saya bernasib baik untuk beraksi."

2002–2008[sunting | sunting sumber]

Soo Ae membuat debut layar kecilnya pada tahun 2002 dalam satu drama di MBC, kemudian membintangi Surat Cinta, Merry Go Round, dan April Kiss. Dia menjadi terkenal setelah membintang drama bersejarah Emperor of the Sea pada 2004, yang ditayangkan ke negara-negara Asia lain, Amerika Selatan dan Timur Tengah, memperkenalkan Soo Ae kepada khalayak antarabangsa yang lebih luas.

Dengan keindahan klasik dan imej tulen dan anggunnya, Soo Ae memperoleh "Ratu Air Mata" yang terkenal kerana melodramanya yang diterima dengan baik. Tetapi dia mengubah wataknya itu dalam komedi romantis 2007 Outs in the Ninth Inning yang bertentangan dengan Lee Jung-jin, memerankan seorang wanita bujang berusia 30 tahun yang bermuka busuk, kusut dan lesu yang berjuang dengan kehidupan dan cinta. Soo Ae pada hakikatnya terkenal dengan suara serak dan neutral, yang membantu penampilannya yang tomboy terasa begitu semula jadi. Tetapi suaranya tidak selalu menjadi nilai tambah. Dia berkata, "Saya telah diberitahu berkali-kali bahawa suara saya akan merosakkan karier saya. Ketika saya mula-mula memulakan, banyak penonton menyiarkan komen dalam talian bahawa mereka menukar saluran kerana cara saya bercakap. Aneh kerana saya menganggap suara serak saya sebagai aset terbesar saya. Oleh itu, saya akan memberitahu orang, "Terus dengar, anda pasti akan menyukainya."

Setelah berjaya dalam debut layar lebar dalam A Family, Soo Ae memerankan watak sebagai Jung Jae-young dalam drama Kempen Perkahwinan komedi, dan memerankan watak sebagai Lee Byung-hun dalam melodrama Once in a Summer.

Pada tahun 2008, dia berperan sebagai Sunny yang terkenal dalam sebuah filem mengenai seorang suri rumah biasa yang menjadi penyanyi "band saguhati" untuk mencari suaminya yang telah dikirim untuk berperang bersama pasukan Amerika dalam Perang Vietnam. Pengarah Lee Joon-ik berusaha untuk menceritakan kisah perang dari sudut pandang yang berpusat pada wanita, dengan mengatakan filem ini merenung rasa cinta dan keprihatinan kemanusiaan yang lebih luas kerana ia menggambarkan perjalanan panjang penemuan diri. Dalam adegan di mana dia banyak minum di pangkalan tentera A.S., Soo Ae mendedahkan bahawa dia minum lebih dari setengah botol wiski atas kritikan pengarah bahawa dia tidak kelihatan cukup meyakinkan. Akibat meminum begitu banyak alkohol, dia menjadi sangat mabuk, menambah kenyataan di tempat dia muntah di tandas dan menghilang. Komitmennya terhadap filem ini membuahkan hasil, dan Soo Ae mendapat banyak anugerah Pelakon Wanita Terbaik untuk lakonannya.

2009-2012[sunting | sunting sumber]

Filemnya tahun 2009 The Sword with No Name menggambarkan percintaan yang putus asa antara ratu terakhir Dinasti Joseon dan pengawalnya. Permaisuri Myeongseong, penyokong moden yang berpandangan maju, menggunakan pengaruh politiknya untuk memajukan cita-citanya, tetapi sering kali bertentangan dengan bapa mertua ortodoksnya, bupati Daewon-gun. Filem ini berdasarkan sejarah, dengan unsur fiksyen yang jelas. Soo Ae mengatakan peranan "adalah sesuatu yang selalu saya mahu lakukan sejak saya memulakan karier lakonan. Ketika mendapat lakon layar, saya berkata ya tanpa ragu-ragu seketika. Memainkan Empress Myeongseong tidak mudah, kerana selain ibu negara, saya harus memperlihatkan sisi wanita dan kemanusiaannya, kegembiraan dan penderitaan yang dia rasakan ketika jatuh cinta. " Memakai rambut palsu dan pakaian tradisional Korea pada musim panas yang terik menjadikan kerja lebih sukar. Fakta bahawa dia harus tampil di hampir setiap adegan adalah cabaran lain. Menggambarkan dirinya sebagai "pemalu" dan "terlalu introvert," Soo Ae memberi penghargaan kepada rakan pelakonnya, Cho Seung-woo kerana mempermudah dia menyerap dirinya sepenuhnya dalam aspek cinta peranannya, sehingga terasa seperti "mereka sebenarnya menjalin hubungan semasa penggambaran.

Kecewa dengan biasanya menerima skrip melodrama dan ingin mengambil peranan dalam genre yang berbeza, Soo Ae seterusnya membintangi filem thriller tengah malam 2010 Midnight FM. Dia mengatakan bahawa dia memutuskan untuk mencabar dirinya sendiri dengan memilih peranan watak wanita yang kuat melawan penjahat. Dia bercakap tentang ketakutan yang dia rasakan di sebuah studio yang terkurung ketika watak DJ radio-nya menerima panggilan telefon yang mengancam dari seorang penculik (dimainkan oleh Yoo Ji-tae), serta kesukaran fizikal untuk syuting adegan mengejar dan bertarung di tumit tinggi. Dia menjalin hubungan dengan Yoon Jeong-hee (Puisi) untuk Pelakon Wanita Terbaik di Blue Dragon Film Awards.

Semasa kembali ke televisyen, Soo Ae berperanan sebagai ejen berkembar berdarah dingin di Athena: Goddess of War, menjalani latihan seni mempertahankan diri untuk melakukan adegan aksi hebatnya dalam siri mata-mata.

Kemudian di minisiri A Thousands Day's Promise oleh penulis drama terkenal Kim Soo-hyun, Soo Ae mengesankan pengkritik dan penonton dengan penggambarannya terhadap wanita yang perlahan-lahan kehilangan ingatannya kerana penyakit Alzheimer.

2013-sekarang[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2013, dia melakonkan seorang wanita yang bercita-cita tinggi yang ingin menjadi Wanita Pertama Korea Selatan di Yawang ("Queen of Ambition"), dari artis manhwa yang sama dengan Daemul. Ini diikuti oleh filem wabak bencana The Flu, di mana dia mengatakan dia bermain sebagai doktor dan ibu tunggal yang mencari penawar setelah anak perempuannya dijangkiti. Soo Ae mengatakan dia tertarik pada peranan dengan kualiti oeyunaegang, yang secara harfiah diterjemahkan menjadi "kepalan besi dengan sarung tangan beludru," yang bermaksud mereka yang kelihatan lembut tetapi bertekad dan kuat.

Pada bulan September 2013, Soo Ae meninggalkan Star J Entertainment, agensinya selama 12 tahun dan bergabung dengan Management Soop. Dia kembali ke agensi Star J Entertainment pada bulan Januari 2015. Soo Ae seterusnya memainkan dua peranan dalam Mask, mengenai seorang pegawai kedai serbaneka yang mempunyai hutang yang mengambil identiti waris dan berkahwin dengan keluarga chaebol. Persembahannya memenangi Pelakon Wanita Terbaiknya di Anugerah Grimae ke-28, anugerah terhormat yang dipilih oleh pengarah di setiap stesen penyiaran di Korea. Dia kemudian dilakonkan sebagai pembelot Korea Utara yang menjadi sebahagian daripada pasukan hoki ais kebangsaan wanita Korea Selatan pertama di Take Off 2, sekuel drama sukan hit 2009.

Sembilan tahun selepas drama komedi romantik terakhirnya, Two Outs in the Ninth Inning, Soo Ae membintangi komedi romantis KBS2, Sweet Stranger and Me pada tahun 2016.

Pada tahun 2018, Soo Ae membintangi filem drama High Society. Pada bulan Mei 2019, Soo Ae menandatangani kontrak dengan agensi baru Huayi Brothers.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Judul Watak
2004 A Family Lee Jeong-eun
2005 Wedding Campaign Kim Lara
2006 Once in a Summer Seo Jung-in
2008 Sunny Soon-yi / Sunny
2009 The Sword With No Name Min Ja-young / Permaisuri Myeongseong
2010 Midnight FM Ko Sun-young
2013 The Flu Kim In-hae
2016 Take Off 2 Ji-won
2018 High Society Oh Soo-yeon

Drama TV[sunting | sunting sumber]

Tahun Judul Watak Saluran
1999 School 2 Pelajar KBS1
2002 MBC Best Theater: One Sided Love MBC
The Maengs' Golden Era Heo Joo-yeon
2003 Love Letter Jo Eun-ha
Merry Go Round Seong Jin-kyo
2004 April Kiss Song Chae-won KBS2
Emperor of the Sea Lady Jung-hwa
2007 Two Outs in the Ninth Inning Hong Nan-hee MBC
2010 Athena: Goddess of War Yoon Hye-in SBS
2011 A Thousand Days' Promise Lee Seo-yeon
2013 Queen of Ambition Joo Dae-hee
2015 Mask Byun Ji-sook / Seo Eun-ha
2016 Sweet Stranger and Me Hong Na-ri KBS2
2021 Sabotage City Yoon Jae-hee JTBC

Anugerah & pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Karya tercalon Keputusan Rujukan
2003 MBC Drama Awards Best New Actress Love Letter, Merry Go Round Menang [1]
2004 25th Blue Dragon Film Awards Best New Actress A Family Menang [2]
3rd Korean Film Awards Best New Actress Menang [3]
7th Director's Cut Awards Best New Actress Menang
Cine 21 Awards Best New Actress Menang
2005 2nd Max Movie Awards Best Actress Menang [4]
41st Baeksang Arts Awards Best New Actress (Film) Menang [5]
42nd Grand Bell Awards Best New Actress Tercalon
KBS Drama Awards Best Couple Award with Song Il-gook Emperor of the Sea Menang [6]
Excellence Award, Actress Menang [7]
2006 2nd Premiere Rising Star Awards Best Actress Wedding Campaign Tercalon
2007 15th Chunsa Film Art Awards Best Actress Once in a Summer Tercalon
Korea TV Advertising Festival Best Couple Award with Jang Dong-gun Maxim CF Menang [8]
2008 4th Premiere Rising Star Awards Best Actress Sunny Menang [9]
17th Buil Film Awards Best Actress Menang [10]
28th Korean Association of Film Critics Awards Best Actress Menang [11]
28th Arts Council Korea Best Artist of the Year in Film Menang [12]
31st Golden Cinematography Awards Most Popular Actress Menang [13]
29th Blue Dragon Film Awards Best Actress Tercalon
2009 45th Baeksang Arts Awards Best Actress (Film) Tercalon
46th Grand Bell Awards Best Actress Menang [14]
17th Korean Culture and Entertainment Awards Best Actress in a Film Menang [15]
2010 47th Savings Day Prime Minister's commendation Menang [16]
31st Blue Dragon Film Awards Best Actress Midnight FM Menang [17]
6th University Film Festival of Korea Best Actress Menang [18]
2011 8th Max Movie Awards Best Actress Tercalon
47th Baeksang Arts Awards Best Actress (Film) Tercalon
15th Puchon International Fantastic Film Festival Actor's Award Menang [19]
27th Korea Best Dresser Swan Awards Best Dressed, Movie actress category Menang [20]
SBS Drama Awards Top 10 Stars A Thousand Days' Promise Menang [21]
Excellence Award, Actress in a Special Planning Drama Athena: Goddess of War Tercalon
Top Excellence Award, Actress in a Special Planning Drama A Thousand Days' Promise Menang
2012 48th Baeksang Arts Awards Best Actress (TV) Tercalon
5th Korea Drama Awards Top Excellence Award, Actress Tercalon
2013 7th Mnet 20's Choice Awards 20's Drama Star - Female Queen of Ambition Tercalon
8th Seoul International Drama Awards Outstanding Korean Drama Actress Tercalon
6th Korea Drama Awards Excellence Award, Actress Tercalon
2nd APAN Star Awards Top Excellence Award, Actress Tercalon
SBS Drama Awards Top Excellence Award, Actress in a Drama Special Tercalon
2015 4th APAN Star Awards Top Excellence Award, Actress in a Miniseries Mask Tercalon
28th Grimae Awards Best Actress Menang [22]
2016 KBS Drama Awards Excellence Award, Actress in a Miniseries Sweet Stranger and Me Tercalon
2017 1st Korean Screenwriter Association Best Actress Take Off 2 Menang [23]
2018 2018 Korea Best Star Awards High Society Menang [24]

CF[sunting | sunting sumber]

  • [CF] KTF “Na”
  • [CF] Lotte Cookie "Closer, closer" ("Jeom, Jeom") 롯데제과 “점점”
  • [CF] Maxim (with Jang Dong Geon)
  • [CF] Soo-rye-han 수려한 make-up
  • [CF] Maestro 마에스트로
  • [CF] kiki
  • [CF] Sin-dideo-perky 신디더퍼키
  • [CF] CECI
  • [CF] Famous Telecom 유행통신
  • [CF] Asiana Airline

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "`대장금` 이영애 MBC 연기대상". Yonhap News Agency (dalam bahasa Korea). 1 January 2004.
  2. ^ "`실미도' 청룡영화상 작품상 수상". Yonhap News Agency (dalam bahasa Korea). 29 November 2004.
  3. ^ "강동원·수애, 대한민국영화대상 남녀 신인상". Star News (dalam bahasa Korea). 5 December 2004.
  4. ^ "장동건-수애, 16일 관객이 뽑은 영화상 받는다". Star News (dalam bahasa Korea). 14 February 2005.
  5. ^ Kim, Soo-jin (20 May 2005). "'말아톤' '파리의 연인' 백상예술대상 대상 (종합)" [Marathon, Lovers in Paris are Baeksang Arts Awards Grand Prize winners]. Star News (dalam bahasa Korean). Dicapai pada 25 August 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "최진실-손현주등, "나이먹은 커플도 수상한다"(KBS베스트커플상)". My Daily (dalam bahasa Korea). 1 January 2006.
  7. ^ "수애 이혜숙, '2005 KBS 연기대상' 여자 우수연기상". Star News (dalam bahasa Korea). 1 January 2006.
  8. ^ "장동건·수애, 광고 페스티벌 베스트 커플상". My Daily (dalam bahasa Korea). 18 September 2007.
  9. ^ "HA Jung-woo and SU Ae are tomorrow's stars". Korean Film Biz Zone. 10 October 2008.
  10. ^ Yi, Chang-ho (24 October 2008). "The Chaser extends awards lead". Korean Film Biz Zone. Dicapai pada 14 October 2015.
  11. ^ "수애, 올해의 최우수 예술가상 영화부문 수상". Newsis (dalam bahasa Korea). 5 December 2008.
  12. ^ "홍상수 '밤과낮', 평론가 뽑은 올 최고영화..두 영평상 작품상 영예". Newsen (dalam bahasa Korea). 5 November 2008.
  13. ^ "Filmmakers Honored at Golden Cinematography Awards". Hancinema. KBS World. 23 December 2008.
  14. ^ "Grand Bell Film Fest Puzzles Movie Fans". The Korea Times. 8 November 2009.
  15. ^ "소녀시대·송승헌·설경구 문화연예대상 대상". Star News (dalam bahasa Korea). 30 November 2009.
  16. ^ "[연예 뉴스 스테이션] 이다해 수애, 저축상 수상…양희은 국무총리 표창상". Financial News (dalam bahasa Korea). 27 October 2010.
  17. ^ ""Secret Reunion" wins best picture at Blue Dragon awards". 10Asia. 29 November 2010.
  18. ^ "원빈-수애-이민정, 대학생 선정 영화인상…대학영화제 개막". Naver (dalam bahasa Korea). 13 October 2010.
  19. ^ "Park Hae-il, Soo-ae, Choi Daniel, Sin Se-gyeong to win awards at PiFan". 10Asia. 13 July 2011.
  20. ^ "[포토엔]문채원 '베스트 드레서로 선정됐어요'". Newsen (dalam bahasa Korea). 12 December 2011.
  21. ^ Jessica Kim (2 January 2012). "Han Suk-kyu reclaims glory at SBS Drama Awards". 10Asia. Dicapai pada 2014-06-29.
  22. ^ "Yeon Jung-hoon and Soo Ae to receive Excellence in Acting Awards at Grime Awards 2015". Hancinema. Star News. 10 December 2015.
  23. ^ "Oh Dal-soo, Park Hae-il and Soo Ae, Best Scenario Award". The Donga Ilbo. 23 April 2017.
  24. ^ "이순재·김윤석·장동건·수애, 베스트 주연상 수상..12일 시상식 [공식입장]". Osen (dalam bahasa Korea). 12 December 2018.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]