Southeast Asian Cinema: When the Rooster Crows

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Southeast Asian Cinema: When The Rooster Crows
PengarahLeonardo Cinieri Lombroso
Penulis
  • Leonardo Cinieri Lombroso
  • Stefano Notaro
Dihasilkan oleh
  • Alessandro Bonifazi
  • Leonardo Cinieri Lombroso
  • Panuksmi Hardjowirogo
  • Brett Joffe
Dibintangi
SinematografiLeonardo Cinieri Lombroso
Disunting olehValeria Biclungo
Syarikat
penerbitan
Blue Film
Diedarkan olehM'Go Films
Tarikh tayangan
4 Oktober 2014
Masa tayangan
88 minit
Negara
BahasaInggeris

Southeast Asian Cinema: When The Rooster Crows merupakan sebuah filem dokumentari 2014 arahan Leonardo Cinieri Lombroso dan dibintangi oleh Brillante Mendoza, Pen-Ek Ratanaruang, Eric Khoo dan Garin Nugroho.[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Filem ini meneroka filem kontemporari Asia Tenggara dan pawagamnya melalui karya-karya empat pembuat filem ikonik - Eric Khoo (Singapura), Pen-ek Ratanaruang (Thailand), Brillante Mendoza (Filipina) dan Garin Nugroho (Indonesia). Dari dialog antara setiap gaya pengarah dan realiti sosial yang memberi inspirasi kepada mereka, muncul gambaran yang kuat tentang rantau yang kaya dengan kepelbagaian. Kehidupan orang biasa di Filipina, Thailand yang semakin terpisah, penapisan di Singapura, dan Indonesia mencari jalan melalui demokrasi yang tidak menyenangkan - mendedahkan pelbagai konteks yang membawa kepada peningkatan pawagam Asia Tenggara.

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Southeast Asian Cinema - When the Rooster Crows membuat tayangan perdana dunia di Festival Filem Antarabangsa Busan 2014 dan juga menjadi pilihan di Festival Filem Antarabangsa Singapura 2014.[2] Jeremy Sing dari SGIFF Review menyatakan "Mengembalikan soalan yang lebih awal, dapatkah kita melihat gelombang baru Asia Tenggara dari dokumentari itu? Ironinya saya rasa tidak, walaupun ini menunjukkan bahawa di setiap negara, ada orang yang melihat cerita yang tidak dapat dilakukan oleh orang lain dan ingin membahagikannya kepada seluruh dunia".[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Agne Serpytyte (22 Mac 2015). "Collaborative documentary "Southeast Asian cinema – When the Rooster Crows"". The Asian Cinema Blog. Dicapai pada 11 Jun 2015.
  2. ^ Yuan Kwan-Chan (9 Disember 2014). "Review: "Southeast Asian Cinema – When the Rooster Crows"". Meniscuzzine. Dicapai pada 11 Jun 2015.
  3. ^ Jeremy Sing (9 Disember 2014). "SGIFF Review: Southeast Asian Cinema: When the Rooster Crows by Leonardo Cinieri Lombroso". SGIFF Review. Dicapai pada 11 Jun 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]