Spekkoek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Spekkoek
Spekkoek biasa dan spekkoek berperisa dengan pandan
Spekkoek, biasa dan dengan pandan
Nama alternatifKue lapis legit, spekuk, spiku, kueh lapis, kek lapis
JenisKek
Tempat asalIndonesia
KawasanAsia Tenggara
Bahan utamaKuning telur, mentega, gula, kayu manis, cengkih, buah pala dan anis
di Wikibuku Buku Masakan: Spekkoek  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Spekkoek

Spekkoek (kue lapis legit atau spekuk dalam Bahasa Indonesia) adalah sejenis kek lapis Indonesia. Ia dikembangkan pada zaman jajahan Hindia Belanda. Tekstur kek yang bertekstur tegas adalah versi Indo (Belanda-Indonesia) dari Eropah roti bakar berlapis-lapis Eropah. Walau bagaimanapun, ia tidak dipanggang dengan ludah, dan mengandungi campuran rempah-rempah Indonesia, seperti kapulaga, kayu manis, cengkih, buah pala dan jintan manis. Kek itu diperbuat daripada tepung dan kuning telur dan kaya dengan mentega atau marjerin.[1]

Spekkoek terkenal di Indonesia dan dijadikan makanan percutian, terutama untuk natal, imlek, dan lebaran.[1] Ia juga disajikan atau diberikan sebagai hadiah semasa banyak perayaan tempatan seperti di pesta ulang tahun dan majlis perkahwinan. Di Belanda, kek yang dihiris secara tradisional disajikan untuk pencuci mulut di rijsttafel.[2] Ia juga merupakan pencuci mulut yang sangat masyhur di Hadhramout.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Istilah Belanda spekkoek diterjemahkan secara harfiah sebagai kek perut babi (atau daging bakon, nama yang berasal dari penampilannya lapisan gelap dan terang.[3] Nama Indonesia, lapis legit, bermaksud kek lapis manis. Terjemahan Bahasa Inggeris sering diberikan sebagai kek lapis seribu, atau kue rempah seribu lapisan.[petikan diperlukan]

Asal[sunting | sunting sumber]

Spekkoek dianggap dibuat oleh isteri-isteri pentadbir Belanda di Batavia (kini Jakarta) semasa zaman penjajahan dan disajikan pada waktu minum petang.[4]

Persiapan[sunting | sunting sumber]

Sebagai spekkoek yang biasanya memiliki lebih dari 18 lapisan, membakarnya memerlukan kesabaran dan merupakan proses yang sangat padat tenaga kerja. adunan terbuat dari mentega, tepung dan gula dengan nisbah anggaran 1:1:2. Setiap lapisan dibuat dengan menuangkan sebilangan kecil adunan ke dalam timah penaik, yang kemudian dimasukkan ke dalam ketuhar dan panggang dari atas sehingga lapisan berubah menjadi keemasan dari panas. Timah kemudian dikeluarkan dari ketuhar dan proses diulang untuk membina lapisan yang tinggal. Oven Belanda dengan api arang di atas penutup dikatakan dapat menghasilkan hasil terbaik, sementara ketuhar elektrik lebih unggul daripada gas ketuhar kerana kek bakar lebih cepat di bekas.

Di mana biji cengkih atau biji kapulaga sukar dicari, tukang roti boleh menggunakan serbuk spekkoek sebagai pengganti. Penggilingan dan mencampurkan rempah tepat sebelum dibakar menghasilkan kek dengan aroma yang sangat baik. Rempah tanah mesti disaring ke dalam tepung sekurang-kurangnya tiga kali kerana serbuk rempah sangat halus dan cenderung menggumpal dalam adunan. Di Indonesia, terdapat banyak jenis lapis legit, termasuk kuih-muih yang mengandung badam, gajus, keju, prun atau kismis, dan juga kuih rasa dengan coklat dan pandan.

Pasaran[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana usaha yang diperlukan untuk memanggang kek, ia adalah makanan yang agak mahal, harganya sekitar 20 sekilogram pada tahun 2010 di Belanda.[5] Di Indonesia, "lapis legit" berukuran serupa dapat menelan biaya hingga Rp 400,000 (sekitar €12.50).

Umumnya, kue lapis legit biasa dijual dalam kuali persegi (kira-kira 20x20x6) dan harganya sekurang-kurangnya Rp 350,000 untuk rumah, dan hingga Rp 900,000 untuk barang khas (dikomersialkan).

Kek serupa[sunting | sunting sumber]

Kue lapis Surabaya

Di Malang, Jawa Timur, kue lapis malang atau spiku malang merujuk pada kue dua lapis, yang disiapkan menggunakan teknik yang berbeda. Dua campuran adunan disediakan, satu dengan warna kuning yang dihasilkan secara semula jadi, yang lain dicampurkan dengan serbuk koko untuk menghasilkan warna coklat gelap. Adunan adunan dituangkan ke dalam dua tin pembakar yang berbeza dan dibakar di dalam ketuhar. Untuk dipasang, kek berlapis di atas yang lain dengan lapisan nipis jem buah di antara. Begitu juga di Surabaya, kue lapis surabaya atau spiku surabaya merujuk pada kue berlapis tiga, yang disiapkan menggunakan teknik yang serupa dengan spiku malang.

Lapis legit mirip dengan kue lapis tradisional Indonesia, yang membezakannya ialah lapis legit adalah kue berlapis puff, terbuat dari tepung dan bakar, sementara kue lapis adalah berlapis lembap puding, terbuat dari tepung beras dan sagu, dan dikukus.

Lapis legit juga telah merebak ke Malaysia. Bentuk yang dikembangkan di Sarawak disebut kek lapis Sarawak atau "kek lapis Sarawak" yang mempunyai variasi warna dan rasa yang lebih besar.[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Zoe Li; Maggie Hiufu Wong (22 August 2016). "Tiramisu, cheesecake, Pavlova and 14 more of the world's most delicious national cakes". CNN. m/s. 4.
  2. ^ Laura Halpin Rinsky (2008). The Pastry Chef's Companion: A Comprehensive Resource Guide for the Baking and Pastry. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons. m/s. 263. ISBN 978-0-470-00955-0.
  3. ^ "SPEK - WNT (Woordenboek der Nederlandsche Taal)". www.wnt.inl.nl. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-29. Dicapai pada 2021-06-26.
  4. ^ a b Vimal Palasekaran (October 14, 2018). "Kek Lapis: Saluting its sweet heritage". Free Malaysia Today.
  5. ^ Pada tahun 2006, seorang tukang masak di sebuah restoran di Enschede dipecat setelah mencuri spekkoek: "Diefstal spekkoek kost kok zijn baan". Dorpsplein Enschede. 4 April 2006. Dicapai pada 16 June 2009.[pautan putus]

Templat:Kek