Spider-Man: Into the Spider-Verse

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Spider-Man: Into the Spider-Verse
Pengarah
  • Bob Persichetti
  • Peter Ramsey
  • Rodney Rothman
Lakon layar
  • Phil Lord
  • Rodney Rothman
Cerita olehPhil Lord
Berdasarkan
  • Spider-Man oleh Stan Lee dan Steve Ditko
  • Miles Morales, Brian Michael Bendis dan Sara Pichelli
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Disunting olehRobert Fisher Jr.
Muzik olehDaniel Pemberton
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 1 Disember 2018 (2018-12-01) (Regency
    Village Theater)
  • 14 Disember 2018 (2018-12-14) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
117 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$90 juta[2]
Pecah panggung$329,3 juta[3]

Spider-Man: Into the Spider-Verse ialah filem adiwira animasi komputer Amerika Syarikat 2018 yang diadaptasi dari watak Marvel Comics, Miles Morales/Spider-Man. Filem ini diterbitkan oleh Columbia Pictures dan Sony Pictures Animation dengan kerjasama Marvel dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Ini merupakan filem cereka animasi pertama dalam siri Spider-Man. Filem ini mengambil latar di semesta selari bersama bernama "Spider-Verse" yang memiliki banyak semesta alternatif.[a] Filem ini diarahkan oleh Bob Persichetti, Peter Ramsey, dan Rodney Rothman. Lakon layarnya ditulis oleh Phil Lord dan Rothman. Filem ini dibintangi Shameik Moore yang memegang watak Morales, Jake Johnson, Hailee Steinfeld, Mahershala Ali, Brian Tyree Henry, Lily Tomlin, Luna Lauren Velez, John Mulaney, Kimiko Glenn, Nicolas Cage, dan liev Schreiber]l. Dalam Spider-Man: Into the Spider-Verse, Miles Morales ialah salah satu dari beberapa Spider-Man yang bersatu untuk menyelamatkan New York City dari Kingpin.

Perancangan pembangunan animasi Spider-Man oleh Lord dan Christopher Miller didedahkan pada tahun 2014 dan secara rasmi diumumkan pada April 2015. Persichetti, Ramsey, dan Rothman bergabung dua tahun kemudian. Moore dan Schreiber dipilih sebagai pelakon pada April 2017. Lord dan Miller mahu filem ini memiliki gaya yang khas, menggunakan animasi komputer Sony Pictures Imageworks dengan komik tulisan tangan tradisional yang diilhamkan oleh karya pencipta tokoh Miles Morales, Sara Pichelli. Animasi filem ini menggunakan khidmat 140 jurunanimasi, pasukan terbesar sepanjang sejarah Sony Pictures Animation.

Spider-Man: Into the Spider-Verse ditayangkan di Regency Village Theatre di Los Angeles pada 1 Disember 2018, dan telah ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat pada 14 Disember, dalam format Dolby Cinema, RealD 3D, IMAX 3D dan 4DX. Filem ini memperoleh kutipan lebih $375 juta di seluruh dunia berbanding bajet $90 juta. Ia mendapat pujian oleh pengkritik, yang memuji animasi, watak, cerita, lakonan suara dan humornya. Filem ini memenangi Ciri Animasi Terbaik di Anugerah Akademi ke-91—menjadi bukan-Disney/Filem Pixar memenangi anugerah sejak Rango (2011), serta filem bukan Disney/Pixar pertama sejak Happy Feet (2006) untuk menang apabila filem Disney/Pixar turut dipertikaikan—dan juga berjaya di Anugerah Golden Globe ke-76, Anugerah Filem Akademi British ke-72, dan Anugerah Annie ke-46. Dua sekuel, Spider-Man: Across the Spider-Verse (Bahagian Pertama) dan Spider-Man: Across the Spider-Verse (Bahagian Dua), ditetapkan kepada akan dikeluarkan pada 7 Oktober 2022 dan 2023, masing-masing.[4] Filem spin-off juga sedang dibangunkan.[5]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Adegan pascakredit filem aksi langsung Sony, Venom, menyiratkan bahawa Sony's Universe of Marvel Characters—semesta bersama yang termasuk Venom dan watak filem Spider-Man lainnya—ialah salah satu semesta alternatif di dalam Spider-Verse.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Debruge, Peter (November 28, 2018). "Film Review: "Spider-Man: Into the Spider-Verse"". Variety (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2018. Dicapai pada November 28, 2018.
  2. ^ McNary, Dave (November 21, 2018). "'Spider-Man: Into the Spider-Verse' Tracking for $30 Million Launch". Variety (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada November 21, 2018. Dicapai pada November 22, 2018.
  3. ^ "Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada January 26, 2019.
  4. ^ Bean, Travis (April 24, 2020). "'Spider-Man 3' Dan ' Spider-Man: Into The Spider-Verse 2' Dapatkan Tarikh Tayangan Baharu". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2020. Dicapai pada 24 April 2020.
  5. ^ Tartaglione, Nancy; D'Alessandro, Anthony; Goldsmith, Jill (26 April 2022). "'Spider-Man: Across the Spider-Verse' Rakaman Baru Ditayangkan Di CinemaCon, Tajuk Bahagian 2 Didedahkan". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2022. Dicapai pada April 25, 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]