Splendid China Folk Village

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tembok Besar Mini China

Splendid China Folk Village ( Cina : 锦绣 中华 民俗 , pinyin : Jǐnxiù Zhōnghuá Mínsú Cūn) adalah taman tema termasuk dua kawasan (Splendid China Miniature Park & Kampung Budaya Rakyat China ) yang terletak di Shenzhen , wilayah Guangdong , Republik Rakyat China . Tema taman ini mencerminkan sejarah, budaya, seni, seni bina purba, adat dan kebiasaan pelbagai bangsa. Ia adalah salah satu taman pemandangan terbesar di dunia dalam jumlah senario yang diterbitkan semula. Taman ini dibangunkan dan dikendalikan oleh syarikat pelancongan dan pelancongan utama, China Travel Service .

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Kuil Syurga Miniatur
Istana Panas Miniatur

Splendid China terletak di Teluk Shenzhen di kawasan pelancongan Overseas Chinese Town (OCT) di Zon Ekonomi Khas Shenzhen. Ia adalah perjalanan 35-40 minit dari Stesen Luohu pada Talian 1 dari Shenzhen Metro atau 30 minit dengan bas (nombor bas 101 atau bas mini 23 adalah dua contoh).

Waktu dan tiket[sunting | sunting sumber]

Waktu: 9.00 pagi hingga 9.00 malam
Masa Penutup Masuk: 6.00 petang

Tiket 1 Hari
Harga Tiket: RMB 200
Tiket Kanak-Kanak: RMB 90 (ketinggian 1.2 m hingga 1.5m)
Kanak-kanak kecil; percuma (lebih kecil dari ketinggian 1.2m)

Tiket Tahunan
Tiket Tahunan Solo: RMB 360 (hanya 1 orang sahaja yang boleh digunakan)
Tiket Tahunan Ibu Bapa: RMB 460 (Seorang ibu bapa dengan 1 anak di bawah 1.5 m)
Tiket Tahunan Keluarga: RMB 660 (Dua ibu bapa dengan 1 anak di bawah 1.5 m)

Nota: Harga tiket tahunan pada bulan Februari 2011. Solo seperti pada bulan November 2015

Mengenai taman[sunting | sunting sumber]

Lebih dari 100 tarikan pelancong telah diketengahkan dan diletakkan mengikut peta China. Kebanyakan tarikan telah dikurangkan pada skala 1:15. Ia terbahagi kepada Kawasan Kawasan Indah dan Kawasan Perkhidmatan Komprehensif. Seluruh taman seluas 30 hektar.

Terdapat kereta dan kereta api untuk mengangkut pelawat di sekitar taman itu, membolehkannya melawat Tembok Besar China , Kota Terlarang , Kuil Syurga , Istana Musim Panas , Empangan Tiga Gorges , Istana Potala dan Tentara Terracotta dalam satu hari.

Taman ini juga menganjurkan beberapa rancangan yang menggambarkan pelbagai peristiwa dalam Sejarah Cina (contohnya pertunjukan menunggang kuda yang menggambarkan pertempuran yang diketuai oleh Genghis Khan ), Pertunjukan Kebudayaan Cina, dan lain-lain. Beberapa pertunjukan hanya dilakukan pada hujung minggu.

Maklumat lain[sunting | sunting sumber]

Asteroid 3088 Jinxiuzhonghua dinamakan sempena taman itu. Kampung Budaya Rakyat Cina bersebelahan dengan taman di Shenzhen.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai taman di Shenzhen

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]