Stadium Luzhniki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Stadium Luzhniki (Bahasa Rusia: стадион «Лужники», IPA: [stədʲɪˈon lʊʐnʲɪˈkʲi]) adalah stadium kebangsaan Rusia, yang terletak di ibu kotanya, Moscow. Nama penuh stadium adalah Grand Sports Arena dari Kompleks Olimpik Luzhniki. Kapasiti tempat duduknya keseluruhan 81,000 menjadikannya stadium bola sepak terbesar di Rusia dan salah satu stadium terbesar di Eropah. Stadium ini adalah bahagian dari Kompleks Olimpik Luzhniki, dan terletak di Daerah Khamovniki, Okrug Pentadbiran Pusat bandar Moscow. Nama Luzhniki berasal dari padang rumput banjir di selekoh Sungai Moskva di mana stadium itu dibina, diterjemahkan secara kasar sebagai "The Meadows".

Nama Sebelum Central Lenin Stadium (1956–1992)
Lokasi Luzhniki embankment 24, Khamovniki District, Moscow, Russia
Kordinat 55°42′57.56″N37°33′13.53″E
Pengangkutan awam Sportivnaya

Vorobyovy Gory Luzhniki

Pemilik Kerajaan Moscow
Pengendali Luzhniki Olympic Sport Complex JSC
Kapasiti 81,000
Rekod Kehadiran 102,538 (Soviet Union–Italy, 13 October 1963)
Saiz Padang 105 by 68 meter (114.8 yd × 74.4 yd)
Permukaan SISGrass (Rumput Kacuk)
Pembinaan
Pecah Tanah 1955
Dibuka 31 Julai 1956
Renovasi 1996–1997, 2001–2004, 2013–2017
Kos Pembinaan €350 juta (2013–2017)
Arkitek PA Arena, Gmp Architekten and Mosproject-4
Penyewa
Pasukan Bola Sepak Kebangsaan Rusia (perlawanan terpilih)

CSKA Moscow (perlawanan UEFA hingga 2013)

Luzhniki adalah stadium utama Sukan Olimpik 1980, yang mengadakan upacara pembukaan dan penutupan, serta beberapa pertandingan, termasuk final kejohanan bola sepak. Sebuah stadium UEFA Kategori 4, Luzhniki menjadi tuan rumah Final Piala UEFA pada tahun 1999 dan Final Liga Juara-Juara pada tahun 2008. Stadium ini juga menjadi tuan rumah acara seperti Summer Universiade, Goodwill Games dan World Athletics Championship. Ia dinobatkan sebagai stadium utama Piala Dunia FIFA 2018 dan menjadi tuan rumah 7 perlawanan kejohanan, termasuk perlawanan pembukaan dan final.

Pada masa lalu lapangannya telah digunakan sebagai tempat tuan rumah (pada pelbagai waktu) untuk permainan bola sepak yang dimainkan oleh CSKA Moscow, Spartak Moscow dan Torpedo Moscow, namun, saat ini tidak ada kelab yang berpusat di stadium. Hari ini ia digunakan sebagai salah satu stadium tuan rumah pasukan bola sepak kebangsaan Rusia. Stadium ini digunakan dari semasa ke semasa untuk pelbagai acara sukan lain dan untuk konsert. Ia juga digunakan untuk menjadi tuan rumah final piala domestik Rusia.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Stadium ini terletak di Daerah Khamovniki di Pusat Pentadbiran Okrug di bandar Moscow, di barat daya pusat bandar. Nama Luzhniki berasal dari padang rumput banjir di selekoh Sungai Moskva di mana stadium itu dibina, diterjemahkan secara kasar sebagai "The Meadows". Perlu mencari sebidang tanah yang sangat besar, lebih baik di kawasan hijau berhampiran pusat bandar yang dapat masuk ke peta pengangkutan ibu kota tanpa terlalu banyak kesulitan.

Menurut salah seorang arkitek: "Pada hari musim bunga yang cerah tahun 1954, kami, sekumpulan arkitek dan jurutera yang ditugaskan untuk merancang stadium Central, naik ke kawasan berturap besar di Bukit Lenin ... berdekatan dengan sungai, jisim hijau bersih, udara segar - keadaan ini penting untuk memilih kawasan bandar sukan masa depan ... Selain itu, Luzhniki terletak agak dekat dengan pusat bandar dan akses mudah ke sistem pengangkutan utama dengan semua bahagian Ibu negara".

Permukaan padang[sunting | sunting sumber]

Ini adalah salah satu dari beberapa stadium bola sepak utama Eropah yang menggunakan padang tiruan, setelah memasang padang FieldTurf yang diluluskan oleh FIFA pada tahun 2002. Namun, padang rumput semula jadi sementara dipasang untuk Final Liga Juara-Juara 2008 UEFA.

Pada bulan Ogos 2016, rumput hibrid kekal dipasang, yang terdiri daripada 95 peratus rumput semula jadi yang diperkuat dengan plastik.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Latar Belakang dari tahun awal[sunting | sunting sumber]

Pada 23 Disember 1954, Pemerintah USSR mengadopsi resolusi mengenai pembinaan stadium di kawasan Luzhniki di Moscow.

Keputusan Kerajaan Soviet adalah tindak balas terhadap situasi antarabangsa semasa yang spesifik: Pada awal 1950-an, atlet Soviet naik ke pentas dunia untuk pertama kalinya setelah Perang Patriotik Besar, yang mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik. Sukan Olimpik Musim Panas 1952 di Helsinki membawa pasukan Soviet 71 pingat (22 daripadanya emas) dan tempat kedua dalam kedudukan pasukan tidak rasmi.

Ini adalah kejayaan besar, tetapi peningkatan perkembangan atletik Kesatuan Soviet, yang merupakan masalah dasar negara, memerlukan pembinaan kompleks sukan baru. Kompleks yang dicadangkan adalah untuk memenuhi semua standard antarabangsa moden dan pada masa yang sama berfungsi sebagai pangkalan latihan untuk pasukan Olimpik dan arena pertandingan besar domestik dan antarabangsa.

Stadium ini dibina pada tahun 1955–56 sebagai Grand Arena dari Stadium Lenin Tengah. Bahan binaan berasal dari Leningrad dan Armenia SSR, balok elektrik dan kayu oak untuk bangku penonton dari SSR Ukraine, perabot dari Riga dan Kaunas, kaca dibawa dari Minsk, peralatan elektrik dari Podolsk di Moscow Oblast, dan kayu larch dari Irkutsk di Siberia . Perlu merobohkan seluruh kawasan bangunan yang bobrok (termasuk Gereja Trinity, yang seharusnya dipulihkan). Oleh kerana tanahnya penuh dengan air, hampir seluruh kawasan pondasi kompleks harus ditinggikan setengah meter. 10,000 timbunan dipalu ke tanah dan kapal keruk mengambil kembali kira-kira 3 juta meter padu tanah.

Stadium ini dibuka secara rasmi pada 31 Julai 1956, telah dibina hanya dalam 450 hari. Itu adalah stadium kebangsaan Kesatuan Soviet, dan sekarang menjadi stadium kebangsaan Rusia

Olimpik Musim Panas 1980[sunting | sunting sumber]

Stadium Luzhniki semasa Sukan Olimpik 1980

Stadium ini adalah tempat utama untuk Sukan Olimpik Musim Panas 1980, dengan kapasiti penonton 103,000 pada masa itu. Acara yang diadakan di stadium ini ialah Pembukaan dan Penutupan Seremoni, Atletik, final Bola Sepak, dan Grand Prix Melompat Individu.

Bencana Luzhniki 1982[sunting | sunting sumber]

Pada 20 Oktober 1982, bencana melanda semasa pertandingan Piala UEFA antara FC Spartak Moscow dan HFC Haarlem. 66 orang mati dalam keadaan terhempas, yang menjadikannya bencana sukan terburuk di Rusia ketika itu

1990s dan 2000s[sunting | sunting sumber]

Stadium Luzhniki pada tahun 2009, Rusia lwn Jerman

Pada tahun 1992, stadium ini dinamakan semula sebagai Stadium Luzhniki. Pengubahsuaian yang meluas pada tahun 1996 menyaksikan pembinaan bumbung di atas pendirian, dan pengubahsuaian kawasan tempat duduk, yang mengakibatkan penurunan kapasiti.

Stadium ini menjadi tuan rumah Finalin Piala UEFA 1999 yang mana Parma mengalahkan Marseille pada Final Piala UEFA kedua untuk dimainkan sebagai perlawanan tunggal.

Stadium Luzhniki dipilih oleh UEFA untuk menjadi tuan rumah Final Liga Juara-Juara UEFA 2008 oleh Manchester United yang menewaskan Chelsea sebagai final pertama Liga Juara-Juara Inggeris pada 21 Mei. Pertandingan itu berlanjutan tanpa insiden dan jurucakap Kedutaan Besar Britain di Moscow mengatakan, "Pengaturan keselamatan dan logistik yang dibuat oleh pihak berkuasa Rusia adalah yang terbaik, begitu juga dengan kerjasama mereka dengan rakan mereka dari UK."

Pada bulan Ogos 2013, stadium ini menjadi tuan rumah Kejohanan Atletik Dunia.

Renovasi untuk Piala Dunia FIFA[sunting | sunting sumber]

Stadium asalnya dirobohkan pada tahun 2013 untuk memberi jalan untuk pembinaan stadium baru. Walau bagaimanapun, penutup yang disokong sendiri dikekalkan. Dinding fasad juga dipertahankan, karena nilai seni bina, dan kemudian disambungkan kembali ke bangunan baru. Pembinaan stadium baru selesai pada tahun 2017.

Piala Dunia FIFA 2018 diadakan di Rusia dengan Stadium Luzhniki dipilih sebagai tempat untuk perlawanan pembukaan dan juga final, yang diadakan pada 15 Julai 2018. Stadium ini bergabung dengan Stadio Olimpico Rome, Stadium Wembley lama London, Olimpik Berlin dan Munich Olympiastadion sebagai satu-satunya stadium yang menjadi tuan rumah final Piala Dunia FIFA dan Piala Eropah / Liga Juara-Juara Eropah dan ditampilkan sebagai stadium utama Sukan Olimpik Musim Panas. Saint Denis 'Stade de France dijadualkan menjadi yang lain pada tahun 2024.

Kapasiti stadium meningkat dari 78,000 ke 81,000 tempat duduk, sebahagiannya disebabkan oleh penghapusan trek atletik di sekitar padang.

Peristiwa Penting[sunting | sunting sumber]

Ketika Stadium Luzhniki menjadi tuan rumah pertandingan terakhir Kejuaraan Dunia Hoki Es 1957 antara Sweden dan Kesatuan Soviet, ia dihadiri oleh 55,000 orang dan mencipta rekod dunia baru pada masa itu. Pada 23 Mei 1963, Fidel Castro membuat ucapan bersejarah di Stadium Luzhniki semasa lawatannya selama 38 hari ke Soviet Union.

New Japan Pro Wrestling, promosi gusti profesional Jepun, mengadakan tayangan pada tahun 1989. Stadium Luzhniki juga membuat penampilan dalam filem thriller supernatural Rusia Night Watch (Bahasa Rusia: Ночной дозор, Nochnoy Dozor), semasa adegan pemadaman kuasa ketika stesen janakuasa mengalami beban berlebihan. Stadium dilihat dengan perlawanan yang berlangsung, dan kemudian lampu padam.

Pada tahun 2008, Manchester United mengalahkan Chelsea menerusi penalti setelah seri 1-1 untuk memenangi Piala Eropah ketiga mereka. Ini adalah penampilan ketiga United di final, dan yang pertama Chelsea.

Piala Dunia FIFA 2018[sunting | sunting sumber]

Stadium Luzhniki menganjurkan tujuh perlawanan Piala Dunia FIFA 2018, termasuk pembukaan dan perlawanan akhir.

Tarik Masa Pasukan No. 1 Keputusan Pasukan No. 2 Pusingan


Kehadiran
14 Jun 2018 18:00 🇷🇺 Russia 5–0 🇸🇦 Arab Saudi Kumpulan A 78,011
17 Jun 2018 18:00 🇩🇪 Germany 0–1 🇲🇽 Mexico Kumpulan F 78,011
20 Jun 2018 15:00 🇵🇹 Portugal 1–0 🇲🇦 Maghribi Kumpulan B 78,011
26 Jun 2018 17:00 🇩🇰 Denmark 0–0 🇫🇷 Perancis Kumpulan C 78,011
1 Julai 2018 17:00 🇪🇸 Spain 1–1 (3–4 pen.) 🇷🇺 Russia Pusingan 16 terbaik 78,011
11 Julai 2018 21:00 🇭🇷 Croatia 2–1 (a.e.t.) 🇬🇧 England Separuh akhir 78,011
15 Julai 2018 18:00 🇫🇷 Perancis 4–2 🇭🇷 Croatia Final 78,011

Langkah keselamatan[sunting | sunting sumber]

Stadium sebelum permulaan Final Piala Dunia FIFA 2018

Semasa Piala Dunia, Luzhniki mempunyai enam stesen kawalan akses dengan 39 barisan pemeriksaan, dan tujuh pusat kawalan akses dengan 427 pintu masuk untuk peminat yang tiba dengan berjalan kaki. Kawasan itu diservis oleh 3.000 kamera pengawasan dan sekitar 900 pengimbas, monitor, dan pengesan.

Perkhidmatan untuk peminat[sunting | sunting sumber]

Stadium merangkumi kawasan pemerhatian khas untuk orang kurang upaya, yang menawarkan ruang untuk kerusi roda dan orang yang menemani. Di samping itu, selepas pembinaan semula, stadium ini dilengkapi dengan tempat duduk khas yang luas untuk penonton yang berukuran besar. Perkhidmatan tambahan untuk penonton yang terdapat di stadium: bantuan navigasi dari sukarelawan, bilik simpanan, pendaftaran anak-anak, pejabat hilang dan ditemui, dan komen deskriptif audio untuk peminat buta atau penglihatan.