Staydom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Staydom
Album single oleh
Dilancarkan pada8 April 2021
Tempatseluruh dunia Edit the value on Wikidata
GenreK-pop Edit the value on Wikidata
Panjang12:56
BahasaKorea
Syarikat
  • High Up Entertainment
  • Kakao
Penerbit
  • Black Eyed Pilseung
  • Jeon Goon
Kronologi STAYC
Star to a Young Culture
(2020)
Staydom
(2021)
Stereotype
(2021)
Single daripada Staydom
  1. "ASAP"
    Dikeluarkan: 8 April 2021
Video muzik "ASAP" di YouTube
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Staydom (digayakan sebagai STAYDOM) adalah album single kedua oleh kumpulan wanita Korea Selatan, STAYC. Dikeluarkan hampir lima bulan selepas debut kumpulan itu. Album ini dikeluarkan pada 8 April 2021 oleh High Up Entertainment dan diedarkan oleh Kakao Entertainment.[1][2] Album single ini terdiri daripada empat buah lagu dengan single utama "ASAP".

Latar belakang dan pelancaran[sunting | sunting sumber]

High Up Entertainment mengumumkan pada 24 Mac 2021, bahawa StayC akan mengadakan comeback pertama mereka pada 8 April dengan album single kedua mereka.

Kumpulan itu akan kembali dengan konsep yang menyerlahkan muzik yang dipertingkatkan dan daya tarikan memberangsangkan ahli

— High Up Entertainment mengumumkan album baharu kumpulan itu

Dua teaser untuk album itu disiarkan di akaun media sosial kumpulan itu pada 23 dan 24 Mac. Teaser pertama dibuka dengan frasa "Saya harap seseorang akan muncul secepat mungkin" dengan pukulan ketat bibir ahli. Serentak dengan itu, mesej suara misteri keluar dalam bahasa Korea dan Inggeris. Teaser kedua memaparkan mesej suara tertentu dalam teks, mendedahkan tarikh perilisan dan nama album dalam adegan terakhir.[3] Senarai lagu album ini telah didedahkan pada 26 Mac dan "ASAP" diumumkan sebagai single utama. Album ini mengandungi tiga buah lagu asal baharu dan remix single sulung mereka "So Bad".

Foto konsep untuk album ini dikeluarkan pada hari-hari berikutnya. Teaser terakhir untuk video muzik untuk "ASAP" telah dikeluarkan pada 7 April. Dalam klip teaser, keenam-enam orang ahli itu menggegarkan warna rambut yang berbeza dan menari pada set filem pastel. "I think I'm really cool" kata ahli Yoon kepada kamera sebelum rentak bermula.[4]

Komposisi[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran album itu lebih lembut dan terlucut berbanding dengan album single debut mereka. Single utama "ASAP" dicatatkan sebagai "low-key" berbanding pendahulunya. Cangkuk instrumental lagu itu santai, dengan melodi nada dering berinspirasikan 8-bit yang berkelip-kelip. Lagu itu terperangkap di antara pengeluaran comel bubblegum pop dan jem musim panas yang sensual. "Love Fool" digambarkan sebagai lagu yang halus dan cruisy di mana ahli kumpulan tidak dipaksa untuk menyanyi di luar zon selesa mereka, sebaliknya, mereka dibenarkan membawa persona tersendiri mereka ke lagu itu. "So What" ialah lagu pop melenting dengan beberapa auto-tune. Lagu terakhir dalam album ini ialah remix yang dicabut dari single debut mereka "So Bad" bertajuk "So Bad (Remix Tak)". Ia ialah lagu pop gelap dengan pengaruh EDM dan hip hop.[5] Black Eyed Pilseung menerbitkan "ASAP" dan "So What" bersama dengan Jeon Goon dan "Love Fool" dihasilkan sendiri oleh Black Eyed Pilseung. Kredit pengeluaran untuk "So Bad (Tak remix)" tidak didedahkan.

Sambutan kritikal[sunting | sunting sumber]

Penarafan profesional
Markah ulasan
Sumber Taraf
NME 4/5 bintang [5]

Sofiana Ramli dari NME menggelar album itu sebagai ringkas, comeback sedia musim panas yang berjaya mencapai semua nota yang betul. Dia menyatakan bagaimana album itu mempamerkan rangkaian ahli kumpulan, menunjukkan kepada kita bahawa mereka juga sama hebat dalam suasana yang lebih dilucutkan seperti yang mereka lakukan dalam menyampaikan dance-pop.

Prestasi komersil[sunting | sunting sumber]

Album ini memulakan debut di nombor sembilan di Gaon Album Chart menjadi debut tertinggi kumpulan itu di carta dan album sepuluh teratas kedua berturut-turut mereka.[6] Single "ASAP" telah memuncak di nombor 9 pada Gaon Digital Chart pada 6 Jun 2021.[7]

Senarai runut[sunting | sunting sumber]

※ Lagu yang digelapkan merupakan runut utama bagi album itu.

No.TajukPenerbitMasa
1."ASAP" ("Secepat Mungkin")
  • Black Eyed Pilseung
  • Jeon Goon
3:13
2."So What" ("Jadi Apa")
  • Black Eyed Pilseung
  • Jeon Goon
2:58
3."Love Fool (사랑은 원래 이렇게 아픈 건가요)" ("Cinta Bodoh" (Adakah Cinta Itu Benar-Benar Menyakitkan?)) Black Eyed Pilseung3:38
4."So Bad (Tak Remix)" ("Sangat Teruk" (Tak Remix))
  • Black Eyed Pilseung
  • Jeon Goon
  • Tak
3:05
Jumlah masa: 12:56


Carta[sunting | sunting sumber]

Prestasi carta untuk Staydom
Carta (2021) Kedudukan
carta
Album Korea Selatan South (Gaon)[8] 9

Pengiktirafan dan jualan[sunting | sunting sumber]

Jualan untuk Staydom
Negara Pengiktirafan Jualan/penghantaran
Korea Selatan 85,858[9]

Sejarah pelancaran[sunting | sunting sumber]

Sejarah pelancaran untuk Staydom
Negara Tarikh Format Label
Pelbagai 8 April 2021 High Up Entertainment

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lee, Min-ji (March 24, 2021). "스테이씨, 4월8일 컴백 확정…스포일러 영상 공개(공식)". Newsen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 24, 2021.
  2. ^ "스테이씨(STAYC), 컴백 확정…스포일러 영상 공개로 '기대감 UP'". m.korea.co.com (dalam bahasa korean). March 24, 2021. Dicapai pada March 24, 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "STAYC is Making Their Return with 'STAYDOM' on April 8th". zapzee.com (dalam bahasa english). March 24, 2021. Dicapai pada March 24, 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "Watch STAYC's vibrant teaser for new single 'ASAP'". NME (dalam bahasa english). April 7, 2021. Dicapai pada April 8, 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ a b "STAYC's 'Staydom' is a low-key, summer-ready comeback that manages to hit all the right notes". NME (dalam bahasa english). April 12, 2021. Dicapai pada April 14, 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "Red Velvet's Wendy, Blackpink's Rosé, Astro And STAYC: This Week's 10 Bestselling Albums In Korea". Forbes (dalam bahasa english). April 15, 2021. Dicapai pada April 16, 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ "Gaon Digital Singles Chart -- Week 24, 2021". Gaon Digital Chart. Dicapai pada 2021-06-26.
  8. ^ "Gaon Album Chart – Week 15, 2021". Gaon Chart (dalam bahasa Korea). Dicapai pada April 15, 2021.
  9. ^ Cumulative sales of Staydom:

Pautan luar[sunting | sunting sumber]