Stereoskopi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Poket stereoskop dengan ujian imej asal. Yang digunakan oleh tentera untuk memeriksa foto udara mudah dipasang.
Pandangan Boston, c. 1860; kad stereoskopik awal untuk melihat pemandangan alam.
Kaiserpanorama terdiri dari peralatan penlihatan multi-stesen dan set slaid stereo. Dipatenkan oleh A. Fuhrmann sekitar tahun 1890.[1]
Sekumpulan wanita melihat mudah pandangan, lukisan oleh Jacob Spoel, sebelum 1868. Awal gambaran orang yang menggunakan stereoscope.

Stereoskopi (juga dipanggil stereoskopik atau stereo pengimejan) adalah teknik untuk mewujudkan atau meningkatkan ilusi kedalaman dalam gambar dengan cara stereopsis untuk binokular. Perkataan stereoscopy berasal daripada gre στερεός (stereos), bermaksud "firm, solid", dan σκοπέω (skopeō), bermaksud "untuk memandang, untuk melihat".[2][3] Mana-mana imej stereoskop dipanggil stereogram. Asalnya, stereogram disebut sepasang stereo imej yang boleh dilihat menggunakan stereoskop.

Kaedah stereoskopik hadir dengan dua mengimbangi imej berasingan ke kiri dan kanan mata penonton. - Imej Dua-dimensi ini kemudian digabungkan dalam otak untuk memberikan persepsi 3D mendalam. Teknik ini adalah cemerlang dari paparan 3D yang memaparkan imej dalam tiga dimensi, membolehkan pemerhati untuk meningkatkan maklumat mengenai 3 dimensi objek yang dipaparkan oleh kepala dan pergerakan mata.

Sebelah menyebelah[sunting | sunting sumber]

"The early bird catches the worm" Stereograf diterbitkan pada tahun 1900 oleh North-Western View Co. di Baraboo, Wisconsin, dipulihkan secara digital.

Fotografi stereoskopik tradisional terdiri daripada mencipta ilusi 3D bermula daripada sepasang imej 2D, stereogram. Cara paling mudah untuk meningkatkan persepsi kedalaman dalam otak adalah dengan menyediakan mata penonton dengan dua imej berbeza, mewakili dua perspektif objek yang sama, dengan sisihan kecil yang sama atau hampir sama dengan perspektif yang diterima oleh kedua-dua mata secara semula jadi dalam penglihatan binokular.

Sepasang imej stereoskopik (atas) dan gabungan anaglif yang mewarnakan satu perspektif merah dan satu lagi sian.
Kaca mata 3D merah sian disyorkan untuk melihat imej ini dengan betul.
Dua bunga Passiflora caerulea disusun sebagai pasangan imej stereo untuk tontonan dengan kaedah pandangan bersilang (lihat Pemapar bebas)

Untuk mengelakkan keletihan mata dan herotan, setiap satu daripada dua imej 2D hendaklah dipersembahkan kepada penonton supaya sebarang objek pada jarak tak terhingga dilihat oleh mata sebagai lurus ke hadapan, mata penonton tidak bersilang atau menyimpang. Apabila gambar tidak mengandungi objek pada jarak yang tidak terhingga, seperti ufuk atau awan, gambar-gambar harus dijarakkan secara sepadan dengan lebih rapat.

Kelebihan penonton sebelah menyebelah ialah kekurangan pengurangan kecerahan, membolehkan persembahan imej pada resolusi yang sangat tinggi dan dalam warna spektrum penuh, kesederhanaan dalam penciptaan, dan sedikit atau tiada pemprosesan imej tambahan diperlukan. Dalam keadaan tertentu, seperti apabila sepasang imej dipersembahkan untuk pemapar bebas, tiada peranti atau peralatan optik tambahan diperlukan.

Kelemahan utama penonton sebelah menyebelah ialah paparan imej besar tidak praktikal dan resolusi dihadkan oleh medium paparan atau mata manusia yang lebih kecil. Ini kerana apabila dimensi imej meningkat, sama ada radas tontonan atau penonton sendiri mesti bergerak secara proporsional menjauhinya untuk melihatnya dengan selesa. Bergerak lebih dekat kepada imej untuk melihat lebih terperinci hanya boleh dilakukan dengan peralatan tontonan yang disesuaikan dengan perbezaan.

Pemapar mata silang boleh cetak.

Pemapar bebas[sunting | sunting sumber]

Pemapar bebas ialah melihat pasangan imej sebelah menyebelah tanpa menggunakan peranti tontonan.[4]

Dua kaedah tersedia untuk pemapar bebas:[5][6]

  • Kaedah tontonan selari menggunakan pasangan imej dengan imej mata kiri di sebelah kiri dan imej mata kanan di sebelah kanan. Imej tiga dimensi yang digabungkan kelihatan lebih besar dan lebih jauh daripada dua imej sebenar, membolehkan anda mensimulasikan pemandangan bersaiz hidup dengan meyakinkan. Penonton cuba melihat melalui imej dengan mata selari dengan ketara, seolah-olah melihat adegan sebenar. Ini boleh menjadi sukar dengan penglihatan normal kerana tumpuan mata dan penumpuan binokular lazimnya diselaraskan. Satu pendekatan untuk menyahgandingkan kedua-dua fungsi adalah untuk melihat pasangan imej yang sangat dekat dengan mata yang benar-benar santai, tidak membuat percubaan untuk memfokus dengan jelas tetapi hanya mencapai gabungan stereoskopik yang selesa bagi kedua-dua imej kabur dengan pendekatan "lutsinar", dan hanya kemudian mengerahkan usaha untuk memfokuskannya dengan lebih jelas, meningkatkan jarak tontonan jika perlu. Tidak kira pendekatan yang digunakan atau medium imej, untuk tontonan yang selesa dan ketepatan stereoskopik saiz dan jarak imej harus sedemikian rupa sehingga titik sepadan objek yang sangat jauh dalam pemandangan dipisahkan dengan jarak yang sama dengan mata penonton, tetapi tidak lebih; jarak interokular purata ialah kira-kira 63 mm. Melihat imej yang dipisahkan dengan lebih meluas adalah mungkin, tetapi kerana mata tidak pernah menyimpang dalam penggunaan biasa, ia biasanya memerlukan beberapa latihan sebelumnya dan cenderung menyebabkan ketegangan mata.
  • Kaedah pandangan bersilang menukar imej mata kiri dan kanan supaya ia dapat dilihat dengan betul secara bersilang, mata kiri melihat imej di sebelah kanan dan sebaliknya. Imej tiga dimensi yang dicantum kelihatan lebih kecil dan lebih dekat daripada imej sebenar, supaya objek dan pemandangan yang besar kelihatan kecil. Kaedah ini biasanya lebih mudah untuk orang baru yang belum biasa menggunakan pemapar bebas. Sebagai bantuan kepada gabungan, hujung jari boleh diletakkan betul-betul di bawah pembahagian antara kedua-dua imej, kemudian perlahan-lahan dibawa terus ke arah mata penonton, memastikan mata terarah pada hujung jari; pada jarak tertentu, imej tiga dimensi yang digabungkan sepatutnya kelihatan berlegar tepat di atas jari. Sebagai alternatif, sekeping kertas dengan potongan pembukaan kecil ke dalamnya boleh digunakan dengan cara yang sama; apabila diletakkan dengan betul antara pasangan imej dan mata penonton, ia akan kelihatan membingkai imej tiga dimensi yang kecil.

Cermin mata bertopeng diri yang prismatik kini digunakan oleh beberapa penyokong pandangan silang. Ini mengurangkan tahap penumpuan yang diperlukan dan membolehkan imej besar dipaparkan. Walau bagaimanapun, sebarang bantuan tontonan yang menggunakan prisma, cermin atau kanta untuk membantu gabungan atau fokus hanyalah sejenis stereoskop, dikecualikan oleh takrifan biasa pemapar bebas.

Mencantumkan dua imej berasingan secara stereoskopik tanpa bantuan cermin atau prisma pada masa yang sama mengekalkannya dalam fokus yang tajam tanpa bantuan kanta tontonan yang sesuai sudah pasti memerlukan gabungan yang tidak semulajadi antara vergens dan akomodasi mata. Oleh itu, pemapar bebas yang mudah tidak dapat menghasilkan semula secara tepat isyarat kedalaman fisiologi pengalaman menonton dunia sebenar. Individu yang berbeza mungkin mengalami tahap kemudahan dan keselesaan yang berbeza dalam mencapai gabungan dan fokus yang baik, serta kecenderungan yang berbeza untuk keletihan atau ketegangan mata.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Kaiser (Emperor) Panorama". June 9, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-08-27. Dicapai pada 2018-08-13.
  2. ^ στερεός Tufts.edu, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, on Perseus Digital Library
  3. ^ σκοπέω, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, on Perseus Digital Library
  4. ^ The Logical Approach to Seeing 3D Pictures (Pendekatan Logik untuk Melihat Gambar 3D). (Inggeris) www.vision3d.com oleh Optometrists Network. Dicapai 2009-08-21
  5. ^ How To Freeview Stereo (3D) Images (Bagaimana Untuk Freeview Imej Stereo (3D)). (Inggeris) Greg Erker. Dicapai 2009-08-21
  6. ^ How to View Photos on This Site (Cara Melihat Foto di Laman Web Ini). (Inggeris) Fotografi Stereo – Dunia dalam 3D. Dicapai 2009-08-21

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Simmons, Gordon (March–April 1996). "Clarence G. Henning: The Man Behind the Macro". Stereo World. 23 (1): 37–43.
  • Willke, Mark A.; Zakowski, Ron (March–April 1996). "A Close Look into the Realist Macro Stereo System". Stereo World. 23 (1): 14–35.
  • Morgan, Willard D.; Lester, Henry M. (October 1954). Stereo Realist Manual. and 14 contributors. New York: Morgan & Lester. OCLC 789470.
  • Scott B. Steinman, Barbara A. Steinman dan Ralph Philip Garzia. (2000). Dasar Binokular: Klinis perspektif. McGraw-Bukit Perubatan. ISBN 0-8385-2670-5

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koleksi Arkib
Lain