Stesen kereta api Bandar Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bandar Malaysia Selatan
stesen
LokasiBandar Malaysia, Kuala Lumpur
Malaysia
Dimiliki olehMRT Corp
Laluan1 7 12 13  HSR   ETS 1 7 12 13  HSR   ETS 
PlatformPulauPulau
Trek2
Pembinaan
Templat letak kenderaanTerseda, bayar
Maklumat lain
Kod stesen SSP22 
Sejarah
Dibuka2022
Lokasi
Map

Stesen kereta api Bandar Malaysia ialah sebuah stesen kereta api dan tinggi-kelajuan kereta api perhentian di bawah pembinaan sebagai sebahagian daripada Bandar Malaysia projek di Kuala Lumpur, Malaysia. Stesen dirancang untuk melayani sebagai pintu masuk ke Kuala Lumpur dengan yang di bawah-perancangan Kuala Lumpur–Tinggi Singapura Kelajuan kereta Api dari Singapura[1], serta kedua transportasi selepas KL Sentral, menghubungkan SCRATCH Transit, KTM Komuter[2] dan Sungai Buloh–Serdang–Putrajaya RICHARD garis[3]. Ia juga akan terutamanya melayani bahagian selatan Bandar Malaysia, dengan utara yang disampaikan oleh Bandar Malaysia Utara. Stesen akan dibina di tapak Simpang Terbang bersama-sama dengan Bandar Malaysia stesen Utara dan seluruh Bandar Malaysia pembangunan.

Stesen juga akan dipanggil stesen MRT Selatan Bandar Malaysia untuk stesen MRT di dalam hab pengangkutan, dijangka akan disiapkan menjelang 2022.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Site in Sungai Besi chosen for high-speed railway station - Nation | The Star Online". www.thestar.com.my. Dicapai pada 2017-05-31.
  2. ^ "Bandar Malaysia | World-Class Development in Greater KL". www.bandarmalaysia.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-05-31.
  3. ^ "MYMRT | MRT Corp - Official webpage for the Klang Valley My Rapid Transit". www.mymrt.com.my (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-06-27. Dicapai pada 2017-05-31.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]