Stock Aitken Waterman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Stock Aitken Waterman,atau dikenali sebagai SAW, merupakan trio yang terdiri daripada penulis lagu dan penerbit UK yang banyak menghasilkan kejayaan sepanjang akhir 1980-an dan awal 1990-an. Mereka bertiga dikenali kerana kejayaan dalam penulisan lagu yang menghasilkan lebih 100 UK top 40 hits, menjual 40 juta rakaman dan memungut hasil £60 million (kira-kira $103.78 juta).[1] Mereka terdiri daripada Mike Stock, Matt Aitken dan Pete Waterman.

Perjalanan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Setelah bertemu dengan Matt Aitken dan Mike Stock, Peter Waterman menghubungi kedua-duanya pada 15 Januari 1984. Aitken dan Stock bekerjasama sebagai penerbit di bawah syarikat yang baru dibentuknya, Pete Waterman Limited (PWL). Hasil kerjasama mereka berjaya menempatkan lagu Anna Maria Lena yang dinyanyikan oleh penyanyi Greece, Andy Paul pada Mei 1984 menerusi Eurovision Song Contest. Pada mulanya, Stock, Aitken & Waterman menumpukan kepada genre Hi-NRG. Antara lagu ciptaan mereka yang bergenrekan Hi-NRG ialah "You Think You're a Man" (Divine) dan "Whatever I Do" oleh Hazell Dean. Puncak kejayaan Kerjaya mereka tiba setelah lagu mereka, "You Spin Me Round (Like a Record)" yang dibawakan "Dead or Alive" mendapat tangga pertama di carta single UK.

Kejayaan Dead or Alive dan gaya muzik Stock, Aitken & Waterman menarik perhatian kumpulan pop wanita Bananarama. Salah seorang anggotanya, Siobhan Fahey melahirkan niatnya kepada Stock, Aitken & Waterman untuk merakam semula lagu "Venus" yang pernah dibawakan Shocking Blue. Di Amerika Serikat, lagu "Venus" dari Bananarama berjaya menakluk tangga pertama di Billboard Hot 100. Trio Stock Aitken & Waterman akhirnya menjadi penerbit utama Bananarama. Kolaborasi bersama Bananarama menghasilkan sejumlah lagu-lagu popular seperti , "Love in the First Degree", "I Can't Help It", dan "I Heard a Rumour".

Artis dan organisasi yang pernah bekerjasama dengan Stock, Aitken & Waterman[sunting | sunting sumber]

Lagu-lagu popular[sunting | sunting sumber]

Berikut ini adalah lagu ciptaab Stock, Aitken & Waterman yang pernah menduduki carta lagu di UK:

Selain itu, lagu "Venus" dari Bananarama dan "Together Forever" dari Rick Astley pernah menduduki puncak tangga Billboard Hot 100 walaupun tidak berjaya di UK.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]