Studio Bind

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Studio Bind Inc.
Nama asli株式会社スタジオバインド
Jenis/bentuk sahKabushiki gaisha
usaha sama
IndustriAnimasi Jepun
DitubuhkanNovember 2018; 5 tahun yang lalu (2018-11)
Ibu pejabatSuginami, Tokyo, Jepun
Tokoh pentingToshiya Otomo (presiden)
Jumlah ekuiti¥ 5,000,000
PemilikEgg Firm
White Fox
Tapak webst-bind.jp
Twitter: st_bind Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Studio Bind Inc. (Jepun: 株式会社スタジオバインド, Hepburn: Kabushiki gaisha Sutajio Baindo), adalah studio animasi Jepun yang ditubuhkan pada bulan November 2018 sebagai usaha sama oleh White Fox dan Egg Firm.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Syarikat ini ditubuhkan pada November 2018 sebagai usaha sama antara studio animasi White Fox dan syarikat produksi, perancangan dan pengurusan Egg Firm. Karya pertama studio adalah pada anime Karakuri Circus untuk episod 22 dan 31, sementara karya pertama syarikat sebagai studio animasi utama adalah Mushoku Tensei, yang memulakan debutnya pada tahun 2021.[1][2]

Pada 31 Januari 2021, Ketua Pegawai Eksekutif Egg Firm dan ketua pengeluar "Mushoku Tensei" Nobuhiro Osawa menyatakan bahawa dia membina studio produksi baru untuk "Mushoku Tensei".[3] Pada bulan Oktober 2019, syarikat produksi Egg Firm menjelaskan alasan mereka untuk mendirikan studio yang terpisah dari studio White Fox yang ada, dengan menyatakan bahawa mereka "memerlukan sistem yang akan membolehkan kita maju dengan projek ini secara berterusan, jangka panjang, dan cara yang sistematik" sehingga mereka "dapat lebih menumpukan perhatian pada produksi Mushoku Tensei." Egg Firm menyatakan bahawa "Studio Bind akan menggunakan "Mushoku Tensei" sebagai peluncur untuk perniagaan produksi animasi berskala penuh."[1]

Karya[sunting | sunting sumber]

Siri televisyen[sunting | sunting sumber]

Tajuk Pengarah Tarikh mula siaran pertama Tarikh akhir siaran pertama Ep. Nota Ruj.
Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation Manabu Okamoto 11 Januari 2021 TBA 23 Berdasarkan siri novel ringan yang ditulis oleh Rifujin na Magonote. [4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "WHITE FOXとEGG FIRMが共同出資で設立 制作会社スタジオバインド". Animation Business Journal (dalam bahasa Jepun). 19 Oktober 2019. Dicapai pada 20 Mac 2021.
  2. ^ Hodgkins, Crystalyn. "White Fox, Egg Firm Invest in New Anime Company Studio Bind". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Oktober 2019.
  3. ^ "アニメ質問状:「無職転生」 ファンタジー世界の大河ドラマ 新スタジオ設立の裏側". Mantan Web (dalam bahasa Jepun). 31 Januari 2021. Dicapai pada 20 Mac 2021.
  4. ^ Sherman, Jennifer (18 Oktober 2019). "Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation Anime's Promo Unveils Staff, 2020 Premiere". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Oktober 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]