Stuko

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Stuko dari Rumah Borujerdi-ha, 1850-an, Kashan, Iran
Stuko dari bangunan Sardar Rafie Yanehsari (bangunan Shahryari 1), Daerah Hezarjarib, Bandar Behshahr, Iran

Stuko atau render ialah bahan yang diperbuat daripada agregat, pengikat, dan air. Stuko yang digunakan basah dan mengeras kepada pepejal yang sangat padat. Ia digunakan sebagai salutan hiasan untuk dinding dan siling, dan sebagai seni arca dan seni dalam seni bina. Stuko boleh digunakan untuk menutup bahan binaan yang kurang menarik secara visual, seperti logam, konkrit, blok cinder, atau bata tanah liat dan adob.

Dalam bahasa Inggeris, stuko biasanya merujuk kepada salutan untuk luar bangunan dan plaster untuk dalaman; seperti yang diterangkan di bawah, bahan itu sendiri agak berbeza. Bagaimanapun, bahasa-bahasa Eropah yang lain, termasuk bahasa Itali, tidak mempunyai perbezaan yang sama; stucco bermaksud plaster dalam bahasa Itali dan berfungsi untuk kedua-duanya.[1] Ini telah membawa kepada bahasa Inggeris sering menggunakan "stucco" untuk plaster hiasan dalaman dalam pelepasan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Henry, Alison; Stewart, John, penyunting (2011). Practical building conservation. Mortars, plasters and renders. Farnham/Burlington: Ashgate Publishing. m/s. 87.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Grimmer, Anne Grimmer. The Preservation and Repair of Historic Stucco. Technical Preservation Services, Heritage Preservation Services Division, National Park Service.
  • Ling, Roger (Editor) (1999). Stuccowork and Painting In Roman Italy. Aldershot: Ashgate.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  • Wadsworth, Emily (1924). "Pelepasan Stucco dari Abad Pertama dan Kedua Masih Masih Di Roma". Memoir Akademi Amerika di Rom (4): 9-102.