Suamiku Encik Sotong (novel)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Suamiku Encik Sotong
Umum
PengarangSyikin Zainal
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
GenreRomantik
Penerbitan
PenerbitBuku Prima
Tarikh penerbitan
10 April 2013 (cetakan pertama)
Jenis media
Cetakan (kulit keras)
Halaman624
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 9789670535210

Suamiku Encik Sotong ialah sebuah novel 2013 oleh penulis novel Malaysia, Syikin Zainal, dikeluarkan pada 10 Mei 2013 oleh Buku Prima.[1] Novel ini telah diadaptasikan sebagai sebuah siri drama bertajuk sama yang disiarkan di Astro Ria pada 2014.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Erica Soffea melonjak kegembiraan. Mana tidaknya, dialah bakal peneraju Khaleeda Holding. Walaupun hubungannya dengan arwah nenda bu-kanlah baik sangat pun. Terasa macam hendak buat aksi akrobatik ketika namanya diumumkan. Naik senak kepala Erica bila dia terpaksa dijodohkan dengan sotong peliharaan nendanya, Farish. Dah lah tak macho, pakai baju warna pink. Kalau bercakap tangan bukan main lentik lagi macam orang nak main mak yong. Farish terpaksa menerima Erica kerana dua sebab. Pertama, sebab wasiat arwah Tengku Khaleeda. Kedua, kerana tidak tahan dengan perangai berlagak Erica. Lagipun bukan lama sangat dia perlu bergelar suami pada diva berlagak itu, tiga tahun sahaja. Dalam tempoh perkahwinan mereka jatuh cinta. Tapi... cinta itu bukan milik mereka berdua. Milik siapa ya?Peninglah, kalau dah dapat suami sotong. Bukan hanya lembut fizikaltapi lembut juga hatinya. Erica pula terpaksa terus bersama dengan Encik Sotongnya kerana cinta. Encik sotong bukan lelaki biasa, tetapi lelaki yang sanggup berkorban segala-galanya demi tidak mahu melihat Erica merana. Walaupun jiwa lelakinya menderita, tapi sampai bila?

“Amboi sedap aje mulut kau mengata kat aku. Aku pun tak ingin nak ambil perempuan macam kau ni jadi isteri aku tau. Mulut macam puaka.” - Farish

“Bukanlah Kak Ain, bukan Rica nak sembunyikan suami Rica. Tapi dia sibuk maklumlah nak jahit baju pertunangan Izhan dengan Qarina. Faham-faham ajelah golongan tengku-tengku ni bertunang pun kena buat yang grand. Baju tu kalau boleh bukan setakat labuci, lampu lip-lap tu pun kalau boleh suruh dipasang kat baju. Itu yang suami saya sakit kepala. Nak fikir macammana nak letak lampu lip-lap kat pergelangan tangan.”

Keluaran dan legasi[sunting | sunting sumber]

Suamiku Encik Sotong dikeluarkan pada 2013 oleh Buku Prima. Pada tahun 2014, novel ini telah diadaptasikan ke siaran TV melalui drama waktu perdana bermula 27 Oktober di Astro Ria, dibintangi oleh Sharnaaz Ahmad dan Fadlan Hazim dan Amyra Rosli.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Suamiku Encik Sotong by Syikin Zainal". Goodreads. Dicapai pada 13 Mac 2015.