Suanpan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Suanpan (angka yang ditunjuk dalam gambar adalah 6,302,715,408)
Abakus Cina
Versi lanjutan dari suanpan
Satu 4 + 1 suanpan (soroban) moden dengan butang yang jelas
Reinkarnasi suanpan rod menghitung

suanpan (Cina ringkas: 算盘Cina tradisional: 算盤pinyin: suànpán), juga dieja suan pan or souanpan[1][2]) adalah abakus asal China yang mula-mula digambarkan dalam buku 190 CE di Dinasti Han Timur, iaitu Catatan Tambahan mengenai Seni Angka yang ditulis oleh Xu Yue. Walau bagaimanapun, reka bentuk yang tepat dari suanpan ini tidak diketahui.[3] Biasanya, suanpan adalah kira-kira 20 sm (8 inci) tinggi dan ia datang dalam pelbagai lebar bergantung kepada aplikasi. Ia biasanya mempunyai lebih daripada tujuh batang. Terdapat dua manik pada setiap batang di dek atas dan lima manik pada setiap batang di dek bawah. Konfigurasi ini digunakan untuk pengiraan kedua perpuluhan dan heksadesimal. Manik biasanya bulat dan diperbuat daripada kayu keras. Manik dihitung dengan memindahkannya ke atas atau ke bawah ke arah rasuk. Suanpan boleh diset semula ke kedudukan permulaan dengan serta-merta dengan cepat di sekitar paksi mendatar untuk berputar semua manik dari pancaran mendatar di tengah.

Suanpan boleh digunakan untuk fungsi selain mengira. Tidak seperti papan pengiraan yang mudah digunakan di sekolah rendah, teknik suanpan yang sangat efisien telah dibangunkan untuk melakukan pendaraban, pembahagian (matematik), penambahan, penolakan, persegi akar dan operasi kiub akar pada kelajuan tinggi.

Suanpan moden mempunyai 4 + 1 manik, manik berwarna untuk menunjukkan kedudukan dan butang yang jelas. Apabila butang yang jelas ditekan, dua tuil mekanikal menolak manik baris atas ke kedudukan teratas dan manik baris bawah ke kedudukan bawah, dengan itu membersihkan semua nombor kepada sifar. Ini menggantikan penjelasan manik dengan tangan, atau dengan cepat berputar suanpan di sekitar garisan tengah mendatar untuk membersihkan manik-manik oleh daya sentrifugal.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schmid, Hermann (1974). Decimal Computation (ed. 1). Binghamton, New York, USA: John Wiley & Sons. ISBN 0-471-76180-X.
  2. ^ Schmid, Hermann (1983) [1974]. Decimal Computation (ed. 1 (reprint)). Malabar, Florida, USA: Robert E. Krieger Publishing Company. ISBN 0-89874-318-4.
  3. ^ Peng Yoke Ho, page 71

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Peng Yoke Ho (2000). Li, Qi and Shu: An Introduction to Science and Civilization in China. Courier Dover Publications. ISBN 0-486-41445-0.
  • Martzloff (2006). A History of Chinese Mathematics. Springer-Verlag. ISBN 3-540-33782-2.