Sukjong dari Joseon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sukjong dari Joseon
朝鮮肅宗
조선 숙종
سوكجوڠ دري جوسون
Raja Joseon
Pemerintahan1674–1720
Didahului olehHyeonjong dari Joseon
Diikuti olehGyeongjong dari Joseon
Keputeraan7 Oktober 1661
Istana Gyeonghui, Kerajaan Joseon
Kemangkatan12 Julai 1720(1720-07-12) (umur 58)
Istana Gyeonghui, Kerajaan Joseon
PemakamanMyeongreung, Goyang
PasanganPermaisuri Ingyeong
Permaisuri Inhyeon
Hui-bin Jang
Suk-bin Choe
Permaisuri Inwon
AnakandaGyeongjong dari Joseon
Yeongjo dari Joseon
Nama selepas mangkat
Raja Hyeoneui Gwangyun Yeseong Yeongryeol Yumo Yeongun Hongin Jundeok Baecheon Habdo Gyehyu Dokgyung Jeongjung Hyeopgeuk Sineui Daehun Jangmun Heonmu Gyungmyung Wonhyo Agung
현의광윤예성영렬유모영운홍인준덕배천합도계휴독경정중협극신의대훈장문헌무경명원효대왕
顯義光倫睿聖英烈裕謨永運洪仁峻德配天合道啓休篤慶正中恊極神毅大勳章文憲武敬明元孝大王
Nama tokong
Sukjong (숙종, 肅宗)
KerabatWangsa Yi
AyahandaHyeonjong dari Joseon
BondaPermaisuri Myeongseong
Sukjong dari Joseon
Hangul숙종
Hanja肅宗
Perumian SemakanSukjong
McCune–ReischauerSukchong
Nama lahir
Hangul이순
Hanja李焞
Perumian SemakanI Sun
McCune–ReischauerYi Sun

Sukjong dari Joseon (7 Oktober 1661 - 12 Julai 1720; Jawi: سوكجوڠ دري جوسون) ialah raja ke-19 Dinasti Joseon Korea dari tahun 1674 hingga 1720. Seorang ahli politik yang mahir, baginda menyebabkan banyak perubahan pakatan politik sepanjang pemerintahannya, beralih di antara puak politik Selatan, Barat, Soron, dan Noron.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Raja Sukjong diputerakan pada 7 Oktober 1661 kepada Raja Hyeonjong dan Permaisuri Myeongseong di Istana Gyeonghui. Nama yang diberikan kepadanya ialah Yi Sun. Baginda menjadi Putera Mahkota Myeongbo pada tahun 1667 pada usia 6, dan pada tahun 1674, pada usia 13 tahun, baginda menjadi raja ke-19 Dinasti Joseon.

Raja Sukjong ialah seorang ahli politik yang cemerlang, tetapi pemerintahannya dicemari oleh beberapa pergaduhan puak yang paling sengit dalam dinasti Joseon. Sukjong sering menggantikan puak yang berkuasa dengan yang lain untuk memperkuatkan pemerintahan kerajaan baginda. Dengan setiap perubahan pemerintahan, yang disebut hwanguk (Hangul환국; Hanja換局), harfiahnya giliran negeri, puak yang kalah sepenuhnya dikeluarkan daripada politik dengan hukuman mati dan buangan. Walaupun begitu, perubahan pemerintahan yang huru-hara tidak mempengaruhi penduduk secara umum, dan pemerintahannya dianggap sebagai zaman yang lebih makmur.

Pertengkaran puak[sunting | sunting sumber]

Pada tahun-tahun awal pemerintahan Sukjong, puak Selatan dan puak Barat bertengkar mengenai Pertikaian Pengebumian Diraja, suatu isu yang nampaknya kecil mengenai masa berkabung bagi Permaisuri Insun. Puak Selatan mendakwa bahawa tempoh berkabung harus berlangsung selama satu tahun sementara puak Barat berpendapat untuk tempoh berkabung sembilan bulan. Masa berkabung selama satu tahun bermaksud bahawa Hyojong dari Joseon dianggap sebagai putera sulung sementara tempoh 9 bulan menunjukkan bahawa Hyojong dianggap bukan anak sulung, mengikuti peraturan kelas yangban. Dengan kata lain, puak Barat memandang keluarga diraja sebagai yang pertama daripada kelas yangban dan bukannya kelas yang berasingan yang dikenakan peraturan berbeza. Kedua-dua puak itu juga berkonflik atas masalah memerangi Dinasti Qing, yang dianggap sebagai negara biadab (berbanding dengan Dinasti Ming) yang mengancam keselamatan negara Joseon. Puak Selatan, yang diketuai oleh Heo Jeok dan Yun Hyu, menyokong perang melawan Qing sementara puak Barat ingin memberi tumpuan terlebih dahulu untuk memperbaiki keadaan domestik.

Sukjong pada awalnya berpihak pada puak Selatan, tetapi pada tahun 1680, Heo Jeok dituduh melakukan pengkhianatan oleh puak Barat, yang menyebabkan hukuman mati terhadap Heo Jeok dan Yun Hyu dan membersihkan puak Selatan. Kejadian ini disebut Gyeongsin hwanguk (경신환국). Sekarang yang berkuasa, puak Barat berpecah menjadi puak Noron (Tua), yang dipimpin oleh Song Siyeol, dan puak Soron (Pengikut Baru), yang dipimpin oleh Yun Jeung. Setelah sembilan tahun berkuasa, Noron runtuh ketika Sukjong menggulingkan Permaisuri Inhyeon, yang disokong oleh puak Barat, dan menamakan Suri Hui dari suku Jang (juga disebut Suri Jang atau Jang Hui-bin) sebagai permaisuri baru. Beliau dianggap sebagai salah satu wanita paling cantik Dinasti Joseon, dan kecantikannya disebut dalam Babad. Puak Barat membuat Sukjong murka ketika menentang penamaan anak Suri Jang sebagai putera mahkota. Puak Selatan, yang menyokong Suri Jang dan anaknya, kembali berkuasa dan mengusir puak Barat, membunuh Song Siyeol sebagai balas dendam. Ini dipanggil Gisa hwanguk (기사 환국).

Lima tahun kemudian pada tahun 1694, puak Selatan sedang merancang pembersihan puak Barat, menuduh mereka bersekongkol untuk mengembalikan Permaisuri Inhyeon yang telah digulingkan, ketika Sukjong mulai menyesal menggulingkan Permaisuri Inhyeon dan memihak kepada Permaisuri Suk dari suku Choe (Suri Choe), sekutu Permaisuri Inhyeon dan puak Noron. Murka dengan usaha puak Selatan untuk membersihkan orang Barat, Sukjong tiba-tiba berbalik untuk membersihkan puak Selatan dan membawa puak Barat kembali berkuasa. Puak Selatan tidak akan pernah pulih daripada pukulan ini, yang juga disebut Gapsul hwanguk (갑술 환국). Sukjong menurunkan "Permaisuri Jang" kepada Suri "Jang Hui-bin" dan mengembalikan "Permaisuri Inhyeon". Permaisuri Jang akhirnya dihukum mati (dengan racun) kerana mengutuk Permaisuri Inhyeon hingga kematiannya. Puak Soron menyokong Putera Mahkota Hwiso (Yi-Yun), putera Suri Jang, sementara puak Noron menyokong putera Suri Choe, Putera Yeonying (Yi-Geum), kemudian menjadi Yeongjo dari Joseon. "Permaisuri Inhyeon" yang lewat dan "Permaisuri Inwon" yang baru dipasang tidak mempunyai anak.

Pada tahun 1718, Sukjong mengizinkan putera mahkota baginda, yang bakal menjadi Raja Gyeongjong, untuk memerintah negara sebagai pangkuan. Sukjong mangkat pada tahun 1720 kononnya setelah memberitahu Yi Yi-myoung untuk menamakan Yeoning-geum sebagai pewaris Gyeongjong, tetapi tanpa kehadiran ahli sejarah atau pencatat. Ini akan menyebabkan satu lagi pembersihan yang membawa kepada pembunuhan empat pemimpin Noron pada tahun 1721, diikuti dengan pembersihan yang lain dengan pembunuhan lapan orang Noron pada tahun 1722.

Sukjong membuat pembaharuan sistem cukai (大同 法), mempromosikan penggunaan duit syiling (mun Korea) dan membolehkan kelas menengah dan anak-anak gundik untuk naik ke kedudukan pemerintahan yang lebih tinggi berbanding sebelumnya di peringkat wilayah. Pada tahun 1712, pemerintah Sukjong bekerjasama dengan Dinasti Qing di China untuk menentukan sempadan negara antara kedua-dua negara di Sungai Yalu dan Tumen. Kerajaan Jepun mengiktiraf Pulau Ulleung sebagai wilayah Joseon pada tahun 1696 (Pemerintah Korea menegaskan bahawa Batuan Liancourt juga diakui.[1] Tetapi Kerajaan Jepun menegaskan bahawa Batuan Liancourt tidak diiktiraf sebagai wilayah Joseon[2]).

Pemerintahan Sukjong juga menyaksikan pengembangan pertanian di wilayah yang jauh dan peningkatan aktiviti budaya termasuk penerbitan. Baginda mangkat setelah memerintah selama 46 tahun pada tahun 1720 pada usia 60 tahun. Baginda dimakamkan di Myeongreung (명릉) di wilayah Gyeonggi, Kota Goyang di dalam Makam Diraja Lima Barat (西 五 陵 서오릉 seooreung).

Nama penuh selepas kematiannya[sunting | sunting sumber]

  • Raja Sukjong Hyeoneui Gwangyun Yeseong Yeongryeol Yumo Yeongun Hongin Jundeok Baecheon Habdo Gyehyu Dokgyung Jeongjung Hyeopgeuk Sineui Daehun Jangmun Heonmu Gyungmyung Wonhyo the Great of Korea
  • 숙종현의광윤예성영렬유모영운홍인준덕배천합도계휴독경정중협극신의대훈장문헌무경명원효대왕
  • 肅宗 顯 義 光 倫 睿 聖 英烈 裕 謨 永 運 洪仁峻 德 配 天 合 道 啓 休 篤 慶 正中 恊 極 神 毅 大 勳章 文 憲 武敬明 元 孝 大王
  • راج سوكجوڠ هيونوي ڬواڠيون ييسوڠ يوڠريول يومو يوڠون هوڠين جوندوق بيچون هابدو ڬيهيو دوقڬيوڠ جوڠجوڠ هيوڤڬوق سينوي دهون جڠمون هونمو ڬيوڠميوڠ وونهيو اڬوڠ كوريا

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

  • Dilakonkan oleh Kim Jin-kyu dalam filem Jang Hui-bin tahun 1961.[3]
  • Dilakonkan oleh Shin Seong-il dalam filem Femme Fatale pada tahun 1968, Jang Hee-bin.[4]
  • Dilakonkan oleh Park Geun-hyung dalam siri TV MBC 1971 Jang Hui-bin.[5]
  • Dilakonkan oleh Park Geun-hyung dalam siri TV MBC 1981 Women of History: Jang Hui-bin.
  • Dilakonkan oleh Kang Seok-woo dalam siri TV MBC 1988 500 Years of Joseon: Queen Inhyeon.
  • Dilakonkan oleh Im Ho dalam siri TV SBS 1995 Jang Hui-bin.
  • Dilakonkan oleh Jun Kwang-ryul dalam siri TV KBS 2002 Jang Hui-bin.
  • Dilakonkan oleh Ji Jin-hee dalam siri TV MBC 2010 Dong Yi.[6]
  • Dilakonkan oleh Seo Woo-jin dalam siri TVN 2012 2012 Queen and I.
  • Dilakonkan oleh Kang Han-byeol dalam siri TV MBC 2012 The King's Doctor.
  • Dilakonkan oleh Yoo Ah-in dan Chae Sang-woo dalam siri TV SBS 2013 Jang Ok-jung, Living by Love.[7]
  • Dilakonkan oleh Choi Min-soo dalam siri TV SBS Jackpot 2016.
  • Dilakonkan oleh Kim Kap-soo dalam siri TV SBS 2019 Haechi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Q&A on Dokdo(Q05), Ministry of Foreign Affairs of Republic of Korea
  2. ^ Historically, Takeshima belongs to Japan Diarkibkan 2014-05-05 di Wayback Machine, Shimane Prefectural Government
  3. ^ "Lady Jang (Janghuibin) (1961)". Korean Movie Database. Dicapai pada 2013-01-26.
  4. ^ "Femme Fatale, Jang Hee-bin (Yohwa, Jang Hee-bin) (1968)". Korean Movie Database. Dicapai pada 2013-01-26.
  5. ^ '죽지 않는' 장희빈 벌써 9명, 김태희가 뒤 이을까. OhmyNews (dalam bahasa Korea). 22 September 2012. Dicapai pada 2013-01-26.
  6. ^ Kim, Jessica (9 June 2010). "Interview: Dong Yi director says Ji Jin-hee "mischievous"". 10Asia. Dicapai pada 2013-01-26.
  7. ^ Do, Je-hae (17 June 2013). "New face of Korean drama". The Korea Times. Dicapai pada 2014-11-12.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Kim, Jinwung.Sejarah Korea: Dari "Tanah Tenang Pagi" ke Negara-negara dalam Konflik (2002)
  • Liu, Lihong. "Etnografi dan Empayar melalui Mata Utusan: Perjalanan Diplomatik Akedun Resmi Manchu (1685-1756) ke Chosǒn Korea." Jurnal sejarah moden awal 20.1 (2016): 111–139.
Sukjong dari Joseon
Tarikh keputeraan: 7 October 1661 Tarikh kemangkatan: 12 July 1720
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Hyeonjong
Raja Joseon
1674–1720
bersama Gyeongjong (1718–1720)
Diikuti oleh:
Gyeongjong