Sultan Haji Muhammad Ali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Sultan Muhammad Ali)

Sultan Muhammad Ali merupakan Sultan Brunei ke-12 memerintah dari tahun 1660 hingga tahun 1661. Baginda merupakan putera kepada Sultan Muhammad Hasan.

Zaman baginda menjadi penyebab peristiwa hitam dalam sejarah Brunei, iaitu Perang Saudara yang berlangsung selama sekira 10 tahun. Baginda menjadi mangsa sewaktu peristiwa ini.

Takhta kerajaan baginda direbut oleh Pengiran Bendahara Abdul Hakkul Mubin yang mengamuk kerana anaknya telah mati ditikam oleh Pengiran Muda Bongsu ibni Sultan Muhammad Ali. Putera Pangiran Bendahara Abdul Hakkul Mubin telah menghina Pengiran Muda Bongsu yang kalah sewaktu bersabung ayam. Sultan Muhammad Ali dibunuh pada waktu Asar, 14 Rabiul Awal 1072 (bersamaan 7 November 1661) oleh Pengiran Bendahara Abdul Hakkul Mubin, dan anaknya Pengiran Muda Bongsu dibantu bondanya Permaisuri Ratu Zulaiha telah berhasil lari bersama Datok Panglima Alibasa ke Sambas. Kemudian Bendahara Hakkul Mubin mengistiharkan dirinya sendiri dan menaiki takhta dengan gelaran Sultan Abdul Hakkul Mubin.

Baginda dikenal dengan Jolokan Marhum Tumbang Dirumput

Penyandang Terdahulu Sultan Brunei
16591661
Penyandang Kemudian
Abdul Jalilul Jabbar Abdul Hakkul Mubin

{{Anak | Pengiran Muda Bongsu Maulana Ustman Abdul Kaffi Raja Sari| ibni Sultan Haji Muhammad Ali