Sungnyung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Sungnyung
Nama Korea
Hangul숭늉
Perumian Semakansungnyung
McCune–Reischauersungnyung

Sungnyung adalah minuman tradisional Korea yang dibuat dari kerak nasi yang direbus.

Minuman ini biasanya diperbuat daripada nurungji, atau panggang (tetapi tidak hangus) kerak nasi yang terbentuk pada bahagian bawah periuk selepas memasak nasi. Air mendidih dituangkan pada kulit perang, periuk ditutup, dan dibenarkan untuk masak perlahan.

Minuman ini biasanya dibuat menggunakan periuk tradisional (dari besi yang berat, seperti ketuhar Belanda), kerana pemasak nasi elektrik moden umumnya tidak meninggalkan lapisan kerak selepas nasi dimasak.

Dengan munculnya pemasak nasi elektrik moden, sungnyung telah kehilangan popularitinya dari masa ke masa dan sekarang dianggap nostalgia. Namun, pada akhir abad ke-20, makanan ini mulai mendapatkan populariti dan banyak lagi pemasak nasi elektrik sekarang datang dengan kemampuan untuk memasak sungnyung. Di beberapa pasar raya, serbuk nurungji boleh dijumpai, yang dapat digunakan untuk melakukan sungnyung dalam jumlah masa yang singkat hanya dengan menambah air panas.

Untuk beberapa orang Korea yang tidak memiliki selera makan pada pagi hari, sungnyung digunakan sebagai pengganti untuk sarapan biasa. Namun biasanya, minuman ini biasanya disajikan setelah makan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]