Suntingan pertama Wikipedia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penciptaan semula suntingan "Hello, World!" (Helo, Dunia!)

Suntingan pertama di pangkalan data Wikipedia, ke laman HomePage,[a] telah dibuat pada 15 Januari 2001, dan menyatakan keseluruhannya "This is the new WikiPedia!" (Ini WikiPedia baru!). Pada Disember 2021, pengasas bersama Jimmy Wales mengumumkan beliau akan menjual suatu laman web yang mengandungi penciptaan semula suntingan terawal yang beliau kata beliau membuatnya dan kemudian menghapuskannya, yang mengandungi teks "Hello, World!" (Helo, Dunia!), kepada pembida tertinggi sebagai token tidak sepiawai (NFT).

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Konsep ensiklopedia yang ditulis secara kerjasama dan hiperteks lesen bebas kali pertama dianjurkan pada 1990-an; Richard Stallman mengusulkan "Free Universal Encyclopedia and Learning Resource" (Ensiklopedia dan Sumber Belajar Sejagat Bebas) pada tahun 1998.[2] Pada tahun 2001, Wikipedia pada awalnya dibayangkan oleh Larry Sanger sebagai sumber masukan sukarelawan daripada orang awam yang kemudian boleh "dimasukkan ke dalam" Nupedia, ensiklopedia kerjasama yang diasaskan oleh Jimmy Wales dan ditulis oleh "penyumbang sukarelawan layak" dengan proses ulasan sejawat pelbagai langkah.[3] Pesanan dihantar oleh Sanger ke senarai mel Nupedia yang berkata "Humor me [...] go there and add a little article. It will take all of five or ten minutes" (Dengar ini [...] pergi ke sana dan tambah rencana kecil. Ia akan ambil masa lima atau sepuluh minit).[3] Pada 13 Januari 2001, nama domain Wikipedia didaftar,[4] dan pada 15 Januari 2001, Wikipedia dilancarkan.[5]

Suntingan pertama[sunting | sunting sumber]

Suntingan 16 Januari 2001 UuU yang dahulu suntingan terselamat yang terawal dalam pangkalan data Wikipedia

Mengikut sejarah, suntingan terselamat yang terawal di pangkalan data Wikipedia merupakan semakan 16 Januari 2001 laman UuU, dicipta sebagai senarai negara bermula dengan huruf U dan bertajuk pelik kerana pertimbangan perisian pada masa itu.[6][7] Walau bagaimanapun, sejarah laman pada masa itu disimpan secara tidak boleh dipercayai oleh perisian UseModWiki; pada tahun 2010, rekod tidak boleh capai sebelum ini semakan UseModWiki awal telah dijumpai dalam arkib oleh pembangun Wikimedia Tim Starling.[8] Apabila suntingan ini diimport ke dalam pangkalan data Wikipedia pada tahun 2019,[9] suntingan terakamnya yang terawal menjadi 15 Januari 2001, penciptaan HomePage dengan teks "This is the new WikiPedia!" oleh orang awanama menggunakan pelayan office.bomis.com.[10] Dimaklumkan pengimportan suntingan ini, Wales berkata:

For the record, ini ialah suntingan terawal yang telah dijumpai, but not the earliest edits. In the early days of Usemod wiki, I did a lot of deleting things *on the hard drive* (as this was the only way to really do that). Itu tidak akan dijumpai semestinya. Kata-kata pertama, yang kemudian dihapuskan, merupakan "Hello, World!"[9]

Jualan token tidak sepiawai[sunting | sunting sumber]

Pada 3 Disember 2021, Wales mengumumkan beliau akan menjual, melalui dewan lelong Christie's, token tidak sepiawai (NFT) penciptaan semula yang didakwa suntingan pertama Wikipedia, dibuat lebih awal daripada suntingan "This is the new WikiPedia!".[5][11][12] Suntingan Wales, yang cap masa disenaraikan sebagai 18:29 UTC pada 15 Januari 2001,[13][14] berada di laman HomePage. Ia terdiri daripada teks "Hello, World!"; ia dibuat sebagai ujian dan kemudiannya dipadam.[13][15] Sebelum ini, token lain merujuk "[kepingan] sejarah Internet" telah ditukar menjadi "NFT terlampau mahal" — pada Jun 2021, Sotheby's melelong token merujuk GIF beranimasi yang dibuat daripada fail teks kod sumber asal Tim Berners-Lee untuk beberapa ciri Jaringan Sejagat (WWW);[5] ia dijual sebanyak $5,434,500 ASD.[16]

Keluaran yang dijual bukan pemilikan sebenar suntingan tersebut (kerana kandungan Wikipedia dibebaskan di bawah lesen hak terbuka), tetapi "butir digital" yang merakan nama pembeli di samping URL suntingan dan dengan itu memberi pemilik tiada hak istimewa.[17] Walau bagaimanapun, rancangan telah dibuat untuk mendirikan laman web, "Edit This NFT" (Sunting NFT Ini),[18] hanya mencerminkan laman awal;[15] pembeli akan dibenarkan menyuntingnya.[19][15]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bukan Laman Utama Wikipedia bahasa Inggeris yang sekarang, kepadanya HomePage kini lencongan tetapi hanya bertarikh Januari 2002.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ TwoOneTwo (26 Januari 2002). "Main Page" [Laman Utama]. Wikipedia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Disember 2021.
  2. ^ Stallman, Richard (1998). "The Free Universal Encyclopedia and Learning Resource (1998 Draft)" [Ensiklopedia dan Sumber Belajar Sejagat Bebas] (dalam bahasa Inggeris). GNU. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Januari 2021. Dicapai pada 3 Disember 2021.
  3. ^ a b Poe, Marshall (September 2006). "The Hive" [Sarang Lebah]. The Atlantic Monthly (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada December 23, 2006.
  4. ^ Singh, Shubhranshu (25 April 2021). "Wikipedia – The Utopia That Survived And Thrived" [Wikipedia – Utopia Yang Terselamat Dan Berkembang Maju]. BW Businessworld (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ a b c Wodinsky, Shoshana (3 Disember 2021). "The First Edit to Wikipedia Is Being Auctioned as an NFT" [Suntingan Pertama Wikipedia Dilelong sebagai NFT]. Gizmodo (dalam bahasa Inggeris).
  6. ^ "The oldest surviving web pages" [Laman web terselamat yang tertua]. The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). 24 September 2009.
  7. ^ Janet H. Murray (2011). Inventing the Medium: Principles of Interaction Design as a Cultural Practice [Mencipta Medium: Prinsip Reka Bentuk Interaksi sebagai Amalan Budaya] (dalam bahasa Inggeris). MIT Press. m/s. 90–. ISBN 978-0-262-01614-8.
  8. ^ "[Foundation-l] Old Wikipedia backups discovered" (dalam bahasa Inggeris).
  9. ^ a b Bluerasberry; Pythoncoder; Smallbones (30 Ogos 2019). "Documenting Wikimania and our beginnings". The Signpost. Dicapai pada 5 Disember 2021.
  10. ^ "HomePage" (dalam bahasa Inggeris). 15 Januari 2001 – melalui Wikipedia.
  11. ^ Moen, Matt (3 Disember 2021). "Wikipedia Is Selling a Slice of Internet History" [Wikipedia Menjual Potongan Sejarah Internet]. PAPER (dalam bahasa Inggeris).
  12. ^ Fowler, Bree (3 Disember 2021). "Christie's auctioning off NFT of first Wikipedia edit" [Christine's melelong NFT suntingan pertama Wikipedia]. CNET (dalam bahasa Inggeris).
  13. ^ a b Pauly, Alexandra (3 Disember 2021). "Christie's & Jimmy Wales Sell Wikipedia's First Entry as an NFT" [Christine's & Jimmy Wales Menjual Masukan Pertama Wikipedia sebagai NFT]. Highsnobiety (dalam bahasa Inggeris).
  14. ^ Jimmy Wales. "Wikipedia: HomePage: re-creation of early edit" [Wikipedia: HomePage: penciptaan semula suntingan pertama]. Dicapai pada 4 Disember 2021.
  15. ^ a b c Gault, Matthew (3 Disember 2021). "Jimmy Wales Is Auctioning His First Wikipedia Edit As an NFT" [Jimmy Wales Melelong Suntingan Pertama Wikipedia Beliau Sebagai NFT]. Vice (dalam bahasa Inggeris).
  16. ^ "Source Code for the WWW" [Kod Sumber untuk WWW]. Sotheby's (dalam bahasa Inggeris).
  17. ^ Robertson, Adi (3 Disember 2021). "Jimmy Wales is selling his first Wikipedia edit as an NFT" [Jimmy Wales kenjual suntingan pertama Wikipedia beliau sebagai NFT]. The Verge (dalam bahasa Inggeris).
  18. ^ "Wikipedia: HomePage". Editthisnft.com (dalam bahasa Inggeris).
  19. ^ Bonifacic, Igor (3 Disember 2021). "Jimmy Wales is auctioning off an NFT of his first Wikipedia edit" [Jimmy Wales melelong NFT suntingan pertama Wikipedia beliau]. Engadget (dalam bahasa Inggeris).