Super Why!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Super Why!
GenrePrasekolah
Adiwira
Pelakon suara
Nicholas Castel Vanderburgh
Nicholas Kaegi
Johnny Orlando
Zachary Bloch
Samuel Faraci
Siera Florindo
T.J. McGibbon
Tajja Isen
Joanne Vannicola
Penggubah lagu tema
Steve D'Angelo
Terry Tompkins
Negara asalUnited States
Kanada
BahasaInggeris
Bilangan musim3
Bilangan episod(Senarai episod)
Penerbitan
Tempoh siaran30 minit
Syarikat penerbitan
Decode Entertainment (S1)
DHX Studios Halifax (S2-S3)
Out of the Blue Enterprises
Syarikat pengedaran
C.O.R.E. Toons (S1)
Gallus Entertainment (S2)
Penyiaran
Saluran asal
Siaran asal3 September 2007 (2007-09-03) – 12 Mei 2016 (2016-05-12)
Laman sesawang

Super Why! adalah siri televisyen animasi CGI Amerika-Kanada di PBS Kids.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pertunjukan ini terletak di Village Storybrook, di mana watak tajuk, Whyatt Beanstalk, tinggal bersama kawan-kawannya Pig, Red, dan Princess Pea. Dalam setiap episod, salah satu watak utama mempunyai "masalah besar". Watak utama kemudiannya akan membincangkan masalah mereka di Club Book. Kemudian Puteri Pea secara ajaib memanggil buku, dan Whyatt meringkaskan masalah yang dihadapi oleh watak buku itu, melukis selari dengan masalah yang dibaca oleh Super Readers. Mereka kemudian berubah menjadi identiti super mereka dan terbang ke dalam buku cerita.

Matlamat Pembaca Super adalah mengikuti jalan cerita untuk menyelesaikan masalah. Ketika mereka maju melalui peristiwa-peristiwa cerita, mereka menghadapi halangan, yang dapat diselesaikan dengan menggunakan kemahiran membaca mereka untuk mengubah cerita. Apabila mereka mengatasi halangan-halangan ini, mereka diberi ganjaran "Super Letter" berkilat merah yang membentuk penyelesaian untuk "masalah besar".

Pada akhir pengembaraan itu, Super Pembaca terbang kembali ke Book Club. Surat Super dimasukkan ke dalam skrin komputer raksasa dan dinyatakan untuk menunjukkan "Jawapan Super Story." Kemudian salah satu daripada Pembaca Super memberikan alasan mengapa perkataan atau frasa tertentu berfungsi sebagai penyelesaian kepada Super Big Problem. Apabila penyelesaian dicapai, Super Readers menyanyikan lagu untuk menamatkan episod.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]