Surat-surat umum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 Surat-surat am atau surat umum ( bahasa Inggeris: general epistles ) atau Surat Katolik (catholic Epistles, perkataan " Katolik " merujuk kepada makna asasnya yang bermaksud "universal") ialah kitab Perjanjian Baru dalam bentuk surat. Terdapat tujuh huruf yang diklasifikasikan sebagai huruf am. Dinamakan "umum" kerana majoriti khalayak yang ditujukan surat ini adalah orang Kristian secara umum, bukan kepada individu atau jemaah tertentu, seperti Surat-surat Paulus . 2 Yohanes dan 3 Yohanes termasuk dalam kumpulan ini walaupun mereka ditujukan kepada "ibu pilihan", mungkin bermaksud " Gereja ", dan kepada " Gayus ", yang identitinya tidak diketahui.


Terdapat banyak spekulasi mengenai pengarang surat ini, contohnya 2 Peter dianggap oleh sesetengah sarjana sebagai pseudopigraphy.

Surat Yakobus dan Yudas secara tradisinya dipercayai ditulis oleh dua orang saudara Yesus Kristus, iaitu Yakobus yang Adil dan Yudas (saudara Yesus) .

Surat kepada orang Ibrani secara tradisinya dimasukkan ke dalam manuskrip kuno (sehingga abad ke-5) oleh Surat-surat Paulus, walaupun kini dianggap oleh kebanyakan sarjana Alkitab sebagai tidak ditulis oleh Paulus, jadi ia kadang-kadang diklasifikasikan sebagai "bukan-Paul surat. ", tetapi bukan sebagai "kertas umum". [1]

Dalam teks kuno, Kisah Para Rasul digabungkan dan diletakkan di hadapan surat-surat biasa. [1] Gabungan ini merangkumi hampir 20% (kira-kira 19.57%) daripada keseluruhan Perjanjian Baru . [1]

Senarai[sunting | sunting sumber]

Menurut susunan mereka dalam bahagian Perjanjian Baru dalam Alkitab, tujuh surat biasa ini adalah:


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c ""The Oldest Extant Editions of the Letters of Paul" oleh David Trobisch". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-02-16. Dicapai pada 2013-11-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]