Suruhanjaya Perdagangan Adil (Korea Selatan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Suruhanjaya Perdagangan Adil (Korea Selatan)
Nama Korea
Hangul공정거래위원회
Hanja公正委員會
Perumian SemakanGongjeong Georae Wiwonhoe
McCune–ReischauerKongjŏng Kŏrae Wiwŏnhoe
Ibu pejabat di Bandar Sejong

Suruhanjaya Perdagangan Adil Korea (KFTC) ialah pihak berkuasa Korea Selatan untuk persaingan ekonomi. Ia ditubuhkan pada tahun 1981 di dalam Lembaga Perancang Ekonomi. Undang-undang yang ditetapkan ialah Peraturan Monopoli dan Perdagangan yang Adil (MRFTA), Undang-Undang No. 3320, 31 Disember 1980. Pada tahun 1994, Suruhanjaya Perdagangan Adil dan sekretariatnya dipisahkan dari Lembaga Perancang Ekonomi sebagai pertubuhan pentadbiran pusat peringkat naib menteri. Pada tahun 1996, status Pengerusi KFTC dinaikkan dari peringkat naib menteri ke peringkat menteri.

Pertubuhan[sunting | sunting sumber]

KFTC asal mempunyai lima pesuruhjaya dari tahun 1981 hingga 1990. Jumlah ini meningkat kepada tujuh pesuruhjaya dari tahun 1990 hingga 1997. Sejak tahun 1997, KFTC telah memiliki sembilan pesuruhjaya, yang meliputi seorang Pengerusi yang bertugas selama tiga tahun, seorang Wakil Ketua, dan tiga pesuruhjaya tetap lainnya. Terdapat empat pesuruhjaya yang tidak berdiri. Syarat mereka hanya boleh diperbaharui sekali sahaja. KFTC disokong dalam kerjanya oleh sekretariat.

Kim Sang-jo, yang dikenali sebagai "penembak tepat chaebol", menjadi ketua pertama organisasi di bawah pemerintahan Moon Jae-in.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "South Korea tries to boost the economy by hiking the minimum wage". The Economist. 12 October 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]