Susu tumbuhan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Amazake (Susu beras Jepun)
Segelas horchata de chufa in a cafe in Spain di sebuah kafe di Sepanyol
Santan

Susu tumbuhan telah digunakan selama berabad-abad dalam pelbagai budaya, baik sebagai minuman biasa (seperti horchata Sepanyol) dan sebagai pengganti susu tenusu. Jenis yang paling popular ialah susu soya, susu badam, susu beras dan santan. Kandungan proteinnya pula berbeza-beza. Ia tidak mengandungi laktosa atau kolesterol, dan biasanya dijual dengan tambahan kalsium dan vitamin, terutamanya B12.

Terdapat beberapa sebab untuk memakan susu tumbuhan: sebab etika (kebajikan haiwan), alasan alam sekitar, sebab kesihatan, termasuk intoleransi laktosa, alahan susu dan PKU; veganisme dan ovo-vegetarianisme; sebab agama, seperti oleh beberapa mazhab Kristian semasa Lent; dan pilihan rasa yang mudah.

Di Amerika Syarikat, susu soya telah lama menjadi susu bukan tenusu yang paling popular, tetapi, bermula sekitar tahun 2010, susu badam mula meningkat popularitinya, dan pada tahun 2013 ia mengatasi susu soya sebagai jenis yang paling popular.[1] Susu lain yang popular di Amerika Syarikat adalah beras dan kelapa. Di Amerika Syarikat, susu berasaskan tumbuhan adalah 9.3% daripada jumlah pasaran susu.[2] Di Eropah, susu soya dan susu oat adalah popular. Terdapat juga susu hem, susu gajus, susu kacang hazel, dan susu dari kacang dan ligan.[3] Pasaran alternatif tenusu global ditetapkan bernilai AS $ 16.3 bilion pada 2018.[4]

Susu tumbuhan juga digunakan untuk membuat ais krim, krim tumbuhan, keju vegan dan yogurt (contohnya, yogurt soya).

Jenis[sunting | sunting sumber]

Susu tumbuhan yang paling popular adalah susu badam, susu soya, susu santan dan susu beras. Susu hem, susu kacang tanah dan susu pea juga boleh didapati. Ia juga boleh dibuat dari

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wong, Venessa (August 21, 2013). "Soy Milk Fades as Americans Opt for Drinkable Almonds". BusinessWeek. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ Purdy, Chase (20 December 2017). "A tech startup is making convincing cow-free milk by genetically engineering yeast". Quartz. Dicapai pada 20 December 2017.
  3. ^ Epperly, Victoria. Daniel's Lifestyle Fasting Cook Book. Xulon Press, 2008, pp. 248–250.
  4. ^ "Global Plant Milk Market to Top US $16 Billion in 2018: Dairy Alternative Drinks Are Booming, Says Innova Market Insights". 13 June 2017. Dicapai pada 13 April 2018.
  5. ^ "Milk, whole, 3.25% milkfat, with added vitamin D", United States Department of Agriculture, Agricultural Research Service.
  6. ^ "Soymilk (all flavors), unsweetened, with added calcium, vitamins A and D", United States Department of Agriculture, Agricultural Research Service.
  7. ^ "Beverages, almond milk, unsweetened, shelf stable", United States Department of Agriculture, Agricultural Research Service.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]