Sutera Maya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Sutera Maya (Akasia))
Sutera Maya
Dibintangi oleh
Fasha Sandha
Intan Ladyana
Ayu Raudhah
Faezah Elai
Fouziah Gous
Erry Putra
Negara asal Malaysia
BahasaBahasa Melayu
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Akasia)
Julung kali ditayangkan di
 Malaysia
MengikutiEzora
Diikuti olehSpa Q 2

Sutera Maya merupakan drama bersiri yang ditayangkan di TV3 dalam slot Akasia pada jam 6.30 petang hingga 7.30 malam setiap hari Isnin hingga Khamis bermula 1 September 2008. Tempoh tayangan setiap episod ialah sejam.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Drama ini mengisahkan tentang 4 orang adik-beradik iaitu Maya Medina, Maya Zulaika, Maya Karina & Maya Sofea yang berlainan ibu dan personaliti. Sebelum kematian ibu kepada Maya Medina, ibunya telah memberitahu supaya mencari bapa kandungnya. Selepas menjumpai bapanya, iaitu Mansur Syah, Maya Medina tidak menyangka jika ayah kandungnya itu mempunyai banyak rahsia yang tidak ketahuinya. Disitulah bermulanya misi Maya Medina untuk menjejaki adik-beradiknya yang lain. Setelah kesemua mereka dijumpai, mala berlakulah konflik apabila ibu tiri mereka, Suria dan Kesuma ingin membunuh dan menghalau mereka dari Desa Botani tersebut. Konflik bertambah rumit apabila ayah mereka mengalami koma dan telah dimasukkan kedalam hospital. Disaat itu juga muncul seorang lagi Maya telah mengakui yang bahawa dia ialah salah seorang anak perempuan Mansur Syah dengan dikenali sebagai Maya Kaisara.

Situasi yang dialami suaminya itu dimanfaatkan oleh Suria dengan menjalankan rancangan jahatnya untuk memecahbelahkan hubungan Maya Medina, Maya Zulaika dan Maya Sofea, serta mengusir Maya Medina daripada Desa Botani. Suria menghantar Maya Medina ke Siam untuk dijadikan sebagai pelacur.

Ketika berada di Siam, Maya Medina melalui hidup yang sukar dan dikelilingi orang-orang yang lebih kejam daripada Suria dan pengalaman hidup yang getir itu membuatkan Maya Medina bertekad untuk turut berubah menjadi kejam. Maya Medina kemudian kembali ke Desa Botani, dan berhasrat untuk membalas dendam terhadap Suria dan Kesuma. Setelah mengetahui kepulangan Maya Medina ke Desa Botani, Suria kembali membuat rancangan jahat untuk mengusir Maya Medina sekali lagi namun tidak mudah apabila Suria dikejutkan dengan perubahan sikap Maya Medina yang kini berbeza daripada sebelumnya. Kesemua rancangan jahat Suria untuk mengenakan Maya Medina menemui kegagalan. Maya Zulaika yang mengetahui tentang rancangan licik Maya Medina untuk mengenakan Suria kemudian bertindak menyelamatkan Suria daripada rancangan kakaknya itu. Disbebabkan itu, Suria kemudian berubah menjadi baik. Maya Medina yang mengetahui bahawa rancangannya gagal disebabkan adiknya sendiri, membuatkan dia memusuhi adik-beradiknya yang kini berpihak kepada Suria.

Namun sifat baik Suria tidak bertahan lama apabila dia nyaris dibunuh Maya Medina membuatkan di kembali menjadi dirinya yang lama. Maya Medina kini menjadi tak tentu arah apabila semuanya rancangan jahatnya menemui kegagalan. Bagaimanakah penghujung persengketaan diantara Maya Medina dan Suria?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

TV3: Slot Akasia, Isnin–Khamis, 6.30 petang
Sebelumnya Sutera Maya Berikutnya
Ezora Spa Q 2