Syaitan (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Syaitan
PengarahBade Hj. Azmi
PenulisKhir Rahman
Lakon layarBade Hj. Azmi
Cerita olehKhir Rahman
Dihasilkan olehGayatri Su-Lin Pillai (eksekutif)
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehAstro Shaw
Tarikh tayangan
  • 25 Januari 2007 (2007-01-25) (Malaysia)
Masa tayangan
90 minit
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
Pecah panggungRM 0.494 juta.

Syaitan ialah filem seram psikologi Malaysia pada tahun 2007 arahan sulung Bade Hj. Azmi. Dibintangi oleh Rosyam Nor, Lisdawati, Que Haidar dan Beto Kusyairy dalam peranan pertamanya dalam karier lakonan.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Dalila dan Muslim yang baru berkahwin telah berpindah ke sebuah apartment baru. Paksaan untuk berkahwin telah membuatkan Dalila rasa tertekan. Saat inilah, syaitan durjana memainkan peranannya menghasut agar melakukan sesuatu di luar batas manusia. Atas perancangan rapi, kereta Muslim telah bertembung dengan lori yang menyebabkannya koma. Dalam komanya, Muslim dihantui oleh kejadian-kejadian pelik yang seperti benar-benar berlaku. Setelah sedar dan dibenarkan pulang, Muslim cuba menceritakan kepada Dalila igauan komanya itu. Dalila cuba mengelak daripada mendengarnya dengan memberikan pelbagai alasan. Namun apa yang dilalui Muslim dalam koma mula menjadi nyata apabila sekali lagi beliau cuba dibunuh, tetapi dapat diselamatkan oleh Ana, seorang ‘anak istimewa’.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

FIlem ini dikeluarkan pada 25 Januari 2007 dan mendapat kutipan sebanyak RM 0.494 juta.

Trivia[sunting | sunting sumber]

*Beto Kusyairy menceritakan kepada beberapa media termasuk saluran Youtube Raksasa Manja bahawa nama Beto diambil atas saranan Rosyam Nor bagi lengkapkan dua ayat untuk kredit akhir dan poster, langsung beliau menggunakan Beto Kusyariy sebagai nama pentas. Kerana sebelum ini beliau menggunakan nama asal Kusyairy atau Zakuan Kusyairy semasa menjadi krew penggambaran.


*Gandingan kali kedua Rosyam Nor dan Lisdawati selepas filem KL Menjerit (2001) dan Bilut (filem) pada 2006 tetapi Bilut Lisda mainkan watak sebagai menantu kepada watak Yazid dan isteri kepada Yusof, manakala Que Haidar turut berlakon kali ketiga selepas KL Menjerit 1 & Castello (2005).


*

Pautan luar[sunting | sunting sumber]