Taman Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Sydney Park)
Taman Sydney
Bekas binaan batu Austral di Sydney Park.
Map
LokasiSt Peters (Map)
Bandar terdekatSydney, New South Wales
Koordinat33°54′38″S 151°11′05″E / 33.9105284°S 151.1846209°E / -33.9105284; 151.1846209Koordinat: 33°54′38″S 151°11′05″E / 33.9105284°S 151.1846209°E / -33.9105284; 151.1846209
Keluasan44 hektar (110 ekar)
Dibangunkan
11 Februari 1991 (1991-02-11)[1]
Dikendalikan olehMajlis Bandaraya Sydney
Dibuka untuk
24 jam
StatusTerbuka sepanjang tahun
Capaian transit awam
Stesen kereta api St Peters
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Taman Sydney (Bahasa Inggeris: Sydney Park) adalah kawasan rekreasi yang besar di kawasan bandar Sydney, New South Wales, Australia. Taman ini terletak di St Peters,[1] terletak di sepanjang sempadan Alexandria, New South Wales|Alexandria], Newtown dan Erskineville.

Kawasan Sydney Park adalah 41.6 hektar (103 ekar),[2] yang menjadikannya taman ketiga terbesar di bandar raya Sydney. Taman ini terdiri daripada ruang rekreasi terbuka besar dengan bukit tersendiri yang menyediakan pemandangan 360 darjah ke Sydney, taman permainan kanak-kanak, tanah lembap, oval sukan (Alan Davidson Oval), trek basikal kanak-kanak, patung, kawasan warisan yang memaparkan sisa-sisa kerja bata itu bekas tempat yang diduduki sebelum ini, dan AIDS Memorial Grove.

Sebahagian taman dan pokoknya dijangka akan dikeluarkan kerana projek pengangkutan Westconnex.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum penempatan British, bahagian utara-barat kawasan taman ini akan menjadi hutan pokok turpentin dan besi, mengalir ke arah tenggara, terletak di Botany Sands, yang akan menjadi paya, rawa dan padang rumput yang dikaitkan dengan jalan air yang dikenali sebagai Shea's Creek. Kawasan hutan itu mula dibersihkan oleh Thomas Smyth, seorang sarjan laut dengan Armada Pertama, yang menanam pokok buah-buahan dan tanaman bijirin.

Bahagian utara-barat taman ini terletak di atas katil Shal Wianamatta yang menjadi sumber batu bata yang sangat berharga. Pengilangan bata di laman web ini merupakan industri utama pada tahun 1870 ketika pembuatan mesin diperkenalkan. Bata yang dibuat di sini digunakan secara meluas di pinggir bandar Sydney selama lebih dari 100 tahun dan kumpulan batu bata buatan pertama digunakan untuk pembinaan Bangunan Petani di sudut Market Street, Sydney. Josiah Gentle membuka Bedford Brickworks pada tahun 1893. Pada tahun 1933, ia telah diambil alih oleh Austral Bricks, yang mempunyai kerja keras besar di Cowper Street, Marrickville. Mereka mengendalikan laman web ini sehingga kerja kerasnya ditutup pada tahun 1970. Laman Marrickville mereka ditutup pada tahun 1983. Bahagian lain di tapak Alexandria digunakan untuk pelbagai tujuan perindustrian termasuk pembuatan, pergudangan dan simpanan gas. Binaan batu bata disenaraikan warisan. [4] They are also used by homeless people.

Dari tahun 1948 hingga tahun 1976, lubang tanah liat yang digali secara besar-besaran digunakan sebagai tipuan sisa perbandaran. Selepas penutupan hujung tersebut, kawasan itu ditebus dengan meletakkan lapisan tanah dan runtuhan bangunan di atas sampah sampah untuk mewujudkan profil taman negara sekarang ini.[5]

Pemandangan panorama 360° dari salah satu bukit di Sydney Park.

Seni dan warisan[sunting | sunting sumber]

Sydney Park mempunyai arca awam termasuk Michael Snape "The Trail" 1990 yang dipaparkan di atas bukit di sudut barat-barat taman itu, sudut bertentangan dengan St Stesen kereta api Peters. Sudut ini, di mana King Street, Newtown menjadi Princes Highway, menampilkan sisa cerobong dan tembikar bata dari laman brickworks lama. Cerobong ini telah disimpan sebagai barang warisan dan merupakan ciri yang mendominasi kawasan ini.

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Alan Davidson Oval terletak di bahagian utara taman. Bujur digunakan untuk kriket dan bola sepak peraturan Australia. Ia adalah tempat asal Sydney Cricket District Sydney Selatan dan pasukan bola sepak Newtown Swans Junior Australia.[6]

Trek basikal Sydney Park dengan lampu isyarat, tanda jalannya bagus untuk kanak-kanak

Taman ini juga merupakan rumah St Peters Parkrun, mingguan percuma 5 km, diadakan setiap pagi Sabtu di sekitar laluan basikal dan laluan taman.

Budaya dan peristiwa[sunting | sunting sumber]

Sydney Park telah memainkan peranan penting dalam pelbagai subkultur belia sejak pembangunan semula - umumnya tanpa kelulusan rasmi. Sepanjang tahun 1990-an dan hingga kini taman ini digunakan dengan kerap untuk 'Piknik Punks' - sebuah perhimpunan awal dari anarcho-punk dari Newtown dan pinggir bandar yang berdekatan. Dari tahun 1992 hingga 1994, taman ini juga digunakan oleh Vibe Tribe untuk satu siri parti terbuka terbuka rave yang membentuk bahagian penting dalam panggung muzik elektronik Sydney sepanjang tahun 1990-an. Yang terakhir dari Freequency ini telah dimatikan oleh lebih 40 polis rusuhan. Sejak itu, dalam usaha untuk mengelakkan "tingkah laku anti sosial" dan perhimpunan haram, Majlis Sydney Selatan (dan kini Majlis Bandaraya Sydney) telah membenarkan dan mempromosikan perayaan-perayaan seni masyarakat di tapak tersebut. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, taman ini menjadi rumah kepada acara Sydney Earthdance, yang menyertai parti tarian serentak di lebih daripada 50 buah negara untuk menandakan Hari Keamanan Antarabangsa setiap September. Taman ini juga menjadi tuan rumah untuk pesta Soundwave Festival yang mengadakan pameran pertama di sana pada tahun 2007 dan kembali pada tahun 2008.

Flora dan fauna[sunting | sunting sumber]

Kawasan taman telah ditanam semula dengan pelbagai pokok dan pokok renek. Kolam penahan air hujan yang dibina di bahagian timur tapak telah diubah menjadi habitat tanah lembap, sebahagiannya mencipta semula watak asal bahagian timur tapak ini, dan ini telah menarik pelbagai jenis burung dan kehidupan haiwan termasuk moorhen yang gelap, Australian magpie dan pelicans.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Sydney Park, St Peters". Council of the City of Sydney. 8 Ogos 2012. Dicapai pada 7 September 2012.
  2. ^ Michael Leyland, Director City Projects and Property & Nicholas Male-Perkins, Development Manager (5 Mei 2014). "Plan of Management Sydney Park 2014 – Adoption" (PDF). www.cityofsydney.nsw.gov.au. Council of the City of Sydney. Dicapai pada 26 September 2014.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Farrelly, Elizabeth (24 September 2016). "Our trees are wiser than our leaders". The Sydney Morning Herald. Dicapai pada 26 September 2016.
  4. ^ State Heritage Register
  5. ^ "Sydney Park, Alexandria". Council of the City of Sydney. 14 Januari 2010. Dicapai pada 7 September 2012.
  6. ^ "Locations". Newtown Junior Australian Rules Football Inc. Dicapai pada 7 September 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]