Sydney Town Hall

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sydney Town Hall
Versi awal dari Bandaraya Sydney jata di serambi anjung muka bangunan Dewan Bandar.
Town Hall, diambil gambar pada 2006.
Sydney Town Hall is located in Bumi
Sydney Town Hall
Sydney Town Hall (Bumi)
Nama alternatifTown Hall, Centennial Hall, Main Hall, Peace Hall, Great Hall, Old Burial Ground
Maklumat umum
StatusSiap
JenisTown hall
Gaya seni bina
Lokasi483 George Street, Sydney CBD, New South Wales
NegaraAustralia
Koordinat33°52′24″S 151°12′23″E / 33.873235°S 151.206323°E / -33.873235; 151.206323Koordinat: 33°52′24″S 151°12′23″E / 33.873235°S 151.206323°E / -33.873235; 151.206323
Pembinaan bermula1886 (1886)
Dibuka pada1889 (1889)
Diubah suai pada
1991-92
Pembiayaan pengubahsuaian
A$15.5 juta
PemilikMajlis Bandaraya Sydney
Butiran teknikal
Bahan
  • dinding luar batu pasir Sydney;
  • Dinding dalaman bata & lepa;
  • Kayu, lantai konkrit & jubin; Kayu bumbung
  • Besi besi tempa besi & tempa;
  • Astaka kubah keluli;
  • Tingkap kayu & pintu kayu cedar;
  • Tingkap kaca berwarna & plumbum
Bilangan tingkat
2
Lif/mesin pengangkat
1
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekJohn H. Wilson
Pereka bentuk lain
Kontraktor utama
  • Kelly and McLeod;
  • Smith and Bennett;
  • McLeod and Noble;
  • J. Stewart and Co.
Dikenali kerana
Maklumat lain
Kapasiti tempat duduk
2,535 (Centennial Hall)
Laman sesawang
www.sydneytownhall.com.au
Penetapan tidak sah
Nama rasmi
Sydney Town Hall; Town Hall; Centennial Hall; Main Hall; Peace Hall; Great Hall; Old Burial Ground
JenisWarisan negeri (dibina)
Kriteriaa., b., c., d., e., f., g.
Ditetapkan5 Mac 2010
Sebahagian daripada
Town Hall / Kumpulan QVB
No. rujukan
1452
JenisDewan Majlis
KategoriKerajaan dan Pentadbiran
Catatan kaki
[1][2][3]

Dewan Perbandaran Sydney adalah bangunan dewan bandar yang tersenarai di abad ke-19 di bandar Sydney, ibu negeri New South Wales, Australia, menempatkan dewan-dewan Datuk Bandar Sydney, pejabat majlis, dan tempat mesyuarat dan fungsi. Ia terletak di 483 George Street, di pusat perniagaan Sydney di seberang Bangunan Queen Victoria dan di samping Katedral St Andrew. Bertema di atas stesen Dewan Bandaran dan antara kawasan membeli-belah dan hiburan di bandar, langkah-langkah Dewan Bandaran adalah tempat pertemuan yang popular.

Ia direka oleh John H. Wilson, Edward Bell, Albert Bond, Thomas Sapsford, John Hennessy dan George McRae dan dibina dari 1869 hingga 1889 oleh Kelly dan McLeod, Smith dan Bennett, McLeod dan Noble, J. Stewart dan Co. juga dikenali sebagai Dewan Bandaran, Dewan Centennial, Main Hall, Peace Hall, Great Hall dan Old Burial Ground . Dewan Perbandaran disenaraikan di Daftar Warisan Negara dan Daftar Warisan Negeri New South Wales dan merupakan sebahagian daripada kawasan Dewan Perbandaran yang disenaraikan sebagai warisan termasuk Bangunan Queen Victoria, St Andrew's Katedral, Gresham Hotel dan bekas Bank of New South Wales. [4] Pada tahun-tahun terakhir, telah diketahui bahawa Dewan Perbandaran terletak di atas sebahagian kompleks perkuburan. Pengubahsuaian telah dijalankan pada tahun 2008-9 terutamanya untuk meningkatkan perkhidmatan mekanikal, hidraulik, elektrik dan komunikasi di dalam bangunan. Pengubahsuaian, yang disiapkan oleh pembina Sydney, Kell & Rigby, termasuk mengeluarkan 6,000 meter persegi (210,000 kaki persegi) batu pasir dari bawah bangunan.[5]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

A render of the Sydney Town Hall from the 1890s (left) and The Sydney Town Hall during the Inauguration of the Australian Commonwealth in 1901. The illuminated sign reads "One people, one destiny" (right).

Dewan Perbandaran Sydney dibina di dalam bekas Old Sydney Burial Ground. Perkuburan itu adalah tanah perkuburan kekal yang pertama di Sydney dan dianggarkan bahawa sekurang-kurangnya 2,000 kuburan telah dibuat di Old Sydney Burial Ground antara 1792 dan 1820. Batasan tanah perkuburan awalnya diperluas ke George Street dan sampai ke sisi selatan Jalan Druitt. Perkuburan itu adalah tanah perkuburan kekal yang pertama di Sydney, pengebumian yang sebelum ini dilaporkan di tanah bersebelahan dengan Barak Tentera dan di Batu-batu. Perkuburan itu dibentangkan pada bulan September 1792 oleh Gabenor Phillip dan Reverend Richard Johnson di tanah yang dimiliki oleh Kapten Marin Shea (dikebumikan di sana pada tahun 1789) dan interlian pertama yang mungkin terjadi dari masa ini. Lebih banyak tanah telah ditambah di sisi utara dan barat tanah perkuburan pada tahun 1812. Pemakaman ditutup pada tahun 1820 ketika perkuburan Sandhills atau Brickfield (sekarang stasiun kereta api Central) dibuka.

Majoriti orang yang meninggal di Sydney akan dikebumikan di sana, bersalah dan rakyat jelata, kecuali mereka dikuburkan di tanah mereka sendiri. Bahagian tertentu dari kuburan telah diketepikan untuk orang atau kumpulan tertentu (iaitu New South Wales Corps area berhampiran dengan Druitt dan George Street Corner).

Selepas ia ditutup pada tahun 1820 keadaan tanah perkuburan merosot sehingga pada tahun 1845 bukti telah diberikan kepada jawatankuasa yang menanyakan masa depannya bahawa kebanyakan kuburan tidak lagi ditandai dan tidak mustahil untuk mencari mereka tanpa mengosongkan tanah ke keranda . Notis diberikan dalam The Sydney Morning Herald yang kekal dikebumikan "setakat yang mereka dapat dengan mencari yang munasabah ditemui" akan disemai semula di Pemakaman Rockwood. Sejak masa itu, kerja-kerja di sekitar Dewan Bandaran kerap mendedahkan jenazah.

Perbadanan City dibentuk pada tahun 1842 di beberapa pejabat sementara. Mereka melobi Kerajaan NSW untuk laman web yang sesuai selama bertahun-tahun dan akhirnya diberikan Tanah Kubur Lama, di tengah-tengah daerah komersial. Laman ini digunakan sebagai tanah perkuburan rasmi Sydney dari 1792 hingga 1820. Graves berkisar dari pauper yang tidak ditandai pengebumian untuk menguraikan makam dan peti besi. Vandalisme laman web ini diterangkan pada tahun 1840-an hingga 1860-an dan beberapa batu nisan digunakan di jalan setapak. Apabila tapak dibangunkan untuk Dewan Perbandaran kekal di mana terganggu di mana kembali di dalam peringatan di Pekuburan Rookwood. Di mana kubur tidak diganggu, mereka tidak disentuh.

Pembinaan Dewan Bandaraya Sydney bermula pada 1869, dan ia direka untuk menjadi simbol kekayaan dan status bandar. Bangunan itu dibina dalam dua peringkat, Peringkat I: 1868 - 1878 dan Peringkat II: Dewan Besar, 1885 - 1890. Reka bentuk Dewan Perbandaran adalah hasil persaingan, dimenangkan oleh JH Willson. Reka bentuk gaya Empayar Kedua (termasuk empat pavilion timur, menara jam, ruang tamu, bilik resepsi dan Majlis Dewan) diubahsuai oleh Jurutera Bandar untuk mengurangkan kos. Berikutan kematian Willson Peringkat saya telah selesai oleh Arkitek Bandar berturut-turut. Reka bentuk dan pembinaan dikaitkan dengan pertempuran politik dan peribadi yang sengit. Pada tahun 1875 majlis menduduki bangunan yang tidak lengkap di pejabat sementara di tingkat bawah. Perbincangan diteruskan mengenai Tahap II, termasuk laporan oleh McBeath pada tahun 1878 dengan kos untuk yayasan. Ini berjalan pada tahun 1880 tetapi rosak dan kerja terhenti.

Bangunan itu dilanjutkan dari 1884-86 dengan pembinaan Dewan Centennial di barat. Pada 1881 Peringkat II telah direka semula oleh Thomas Sapsford, Arkitek Kota, dibantu oleh John Hennessy, dan selepas kematian Sapsford diselesaikan di bawah pengawasan George McRae, City Architect. Reka bentuk baru menampilkan dewan yang lebih luas dan koridor melengkung.

Batu asas baru telah diletakkan oleh Lady Mayoress Lizzie Harris pada tahun 1883 dan kontrak untuk superstructure itu dibiarkan pada tahun 1885. John Harris adalah datuk bandar lima kali dari 1875 hingga 1900. Penyiapannya ditangguhkan menunggu girders atap dari England dan akhirnya dibuka pada tahun 1889. Pencahayaan elektrik digunakan dari awal yang dihasilkan oleh enjin di tapak. Amalan menulis nama di dalam bangunan terus berupa plak, tablet dan medali gangsa yang sering diumumkan oleh tokoh-tokoh masyarakat yang penting.

Dari akhir 1880-an hingga 1890-an, Town Hall adalah tapak yang sangat penting di mana beberapa mesyuarat penting mengenai isu Persekutuan berlaku. Khususnya, ia adalah tempat pembentukan dan pelancaran rasmi Liga Persekutuan Australasia, organisasi asas pro-persekutuan di NSW, pada bulan Jun dan Julai 1893 masing-masing. Liga juga mengadakan mesyuarat agung tahunan dan lain-lain di dalam bangunan itu dan, pada malam sebelum referendum kedua dan berjaya-persekutuan pada bulan Jun 1899, mengadakan demonstrasi awam besar di Dewan untuk menyokong persekutuan. Lawan persekutuan juga menggunakan Dewan untuk perhimpunan penting, seperti mesyuarat umum utama yang dianjurkan oleh Liga Undang-undang Anti-Konvensyen pada bulan April 1898 sebagai pameran umum utama yang pertama mengenai pandangannya.

Pengubahsuaian dan pelbagai penambahan dan perubahan berlaku pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20. Pada tahun 1889 kerja-kerja menaik taraf termasuk menghadap batu tapak tangga utara dan selatan dengan marmar dan penyingkiran semula pintu depan dan ruang lantai pertama. Lukisan Dewan Utama diperdebatkan secara meluas dan pada tahun 1903 cadangan untuk warna ditolak dan skema "nada krim, flatted" telah dipilih.

Pada tahun 1890, bilik-bilik peribadi Datuk Bandar, di tingkat pertama di utara peringkat kedua, telah dilantik oleh Datuk Bandar. Ia telah dihiasi semula pada tahun 1906 untuk Lady Mayoress dengan bukaan baru antara bilik-bilik dalam gaya Art Nouveau. Bilik-bilik rumah beberapa barang-barang yang paling berharga di Town Hall, termasuk "Vase de Remini".

Semasa Perang Dunia I, Dewan Bandaran memaparkan sepanduk yang mengatakan "Selamat Datang" dan "God Speed" dan terdapat kontroversi mengenai menyewa dewan untuk pelbagai kumpulan dan ramai yang cuba mendapatkan tempahan pada kadar amal. The Artists Ball pada tahun 1924 "keluar dari tangan" dan terdapat perdebatan yang lebih tinggi untuk digunakan.

Parti Buruh mengambil alih kawalan Majlis pada pertengahan 1920-an tetapi dipecat oleh Kerajaan NSW yang memasang Pesuruhjaya pada tahun 1927. Mereka menjawab kritikan mengenai pembubaran menggunakan dewan dengan cadangan untuk merombak tempat untuk meningkatkan nilai pembazirannya. The Daily Buruh mengkritik pengorbanan bilik kakitangan. Pada tahun 1929 letupan untuk keretapi bawah tanah menyebabkan ketidakstabilan pelabuhan pelabuhan ke pintu masuk timur dan Harian Labour menyeru penghapusannya mengatakan bahawa ia adalah satu kesedaran untuk bangsawan. Pada tahun 1934, lebih demokratik, tangga George Street dan pintu masuk portico telah memulakan pembinaan dan projek itu menggabungkan kerja-kerja memodenkan Dewan Bandaraya Rendah. Lajur tambahan di Dewan Bandaran Rendah mungkin telah dipasang pada masa ini.

Semasa Dewan Bandaraya Dunia WWII berperanan aktif dalam memelihara semangat dan keselamatan awam. Kawasan telah diketepikan untuk pentadbiran Perkhidmatan Kecemasan Negara. Dewan Lower diubah untuk menampung pihak penyangga dan terdapat bateri kecemasan. Menjelang 1948, pembuangan Dewan Bandaran kepada Parti Komunis dan organisasi serupa diharamkan.

Sehingga pembukaan Sydney Opera House, Town Hall merupakan tempat utama untuk menyambut tetamu ke Sydney, termasuk Royalti. Lawatan semacam itu kadang-kadang didahului oleh pengubahsuaian ke bangunan dan disertai dengan hiasan dengan tirai dan iluminasi. Pada tahun 1950-an dan 1960-an dewan itu juga merupakan tempat untuk upacara pengaturaan semula dan untuk vaksinasi massa dan peristiwa yang mempromosikan kesihatan awam. Pada tahun 1970-an langkah-langkah depan menjadi pangkalan perayaan untuk perarakan Vietnam dan untuk demonstrasi dan seterusnya menyaksikan demonstrasi mengenai undang-undang dan kempen Ban Hijau.

Penambahan dan pengubahsuaian telah berlaku di seluruh bangunan pada akhir abad ke-20, termasuk penambahan kediaman barangan Centennial Hall dan Lower Town Hall pada tahun 1978. [6]

Pada tahun 1989 dan 1990 centenary dewan utama, dan sesquententen Majlis telah dirayakan dan mengakibatkan pemulihan ruang awam utama dan fasad timur. Kerja pemulihan dan penyelenggaraan semula substansial berlaku pada awal 1990-an. [7] Pada tahun 2000, acara upacara Olimpik dan Paralimpik diadakan di Dewan Perbandaran Sydney. Peningkatan utama perkhidmatan penting telah dilaksanakan pada tahun 2009-10. [7]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Dewan Perbandaran dibina dari batu pasir Sydney tempatan dalam gaya Empayar Kedua Victoria yang mewah, diilhamkan oleh Empayar Kedua Perancis Hotel de Ville di Paris. Dewan Bandaran telah digambarkan sebagai mempunyai "komposisi yang dihiasi dengan mewah dengan menara tumpuan dan bumbung luar biasa". [8] Bangunan ini terdiri daripada Dewan Bandaran yang asal, suite mayoral dan pejabat kerani bandar. Ini direka oleh JH Wilson pada tahun 1866, setelah memenangi persaingan sivik untuk merancang dewan bandar untuk bandar yang berkembang pesat. Pembinaan reka bentuk awalnya telah selesai di bawah arahan seni bina Albert Bond pada tahun 1869. [9] Wilson juga merancang bahagian dalaman bilik mesyuarat Dewan Perbandaran yang asal. Menara jam telah siap pada tahun 1873 [9] untuk reka bentuk E. dan T. Bradbridge dan jamnya dipasang pada tahun 1884. The Centennial Hall dan pejabat yang berkaitan dan pintu masuk telah direka oleh Thomas H. Sapsford pada tahun 1883, [9] tetapi selepas kematiannya telah siap dibina oleh arkitek David McBeath, John Hennessy dan George McRae pada tahun 1889.

Dewan Perbandaran Sydney adalah struktur bata dan batu yang monumental. Bangunan ini menempatkan Dewan Majlis Bandaraya Sydney, bilik resepsi, Dewan Centennial dan pejabat untuk Datuk Bandar dan ahli majlis yang dipilih. Ia berada di empat tahap yang disebut sebagai Lower Ground, Ground, First dan Second floor dan terdapat beberapa tahap perantaraan di kawasan panggung dan organ. Bangunan itu dibina dalam dua tahap utama yang pertama ialah vestibule dan pejabat (1869-1880) dan yang kedua ialah dua dewan (1880-1889). Pada tahap paling rendah tahap kedua ialah Dewan Bandaran Rendah, tangga utama utara dan selatan (yang melangkah ke tingkat pertama), koridor, kemudahan pentas pentas, pintu masuk utara dan selatan, dan ruang sampingan. Koridor utara menghubungkan melalui kolonad tertutup ke Town Hall House di sebelah barat. Pada tahap paling rendah peringkat pertama, iaitu kira-kira satu meter lebih tinggi, terdapat bilik-bilik di pusat, koridor dan pejabat di sekitar luar.

Di tingkat bawah peringkat kedua ialah Dewan Utama. Ini adalah ruang utama dalam bangunan dan tiga tingkat tinggi. Di hujung barat adalah pentas dan organ yang berada di bawah gerbang proscenium dan di belakangnya adalah kemudahan bagi penghibur. Terdapat galeri di tiga bahagian yang lain yang diakses dari tingkat dua dengan tingkap<a href="./https://en.wikipedia.org/wiki/Clerestory" rel="mw:WikiLink" data-linkid="331" class="cx-link" title="Clerestory">clerestory</a> atas. Di sebelah utara dan selatan terdapat koridor yang luas, tangga utama, pintu masuk dan bilik yang mengandungi pejabat dan tandas. Pintu masuk terbuka ke balkoni dan tangga besar menuju ke jalan. Ruang utama di tingkat bawah tahap pertama ialah Vestibule yang merupakan ruang dua tingkat yang teratas di atas oleh kubah kaca melengkung berbentuk lekuk. Roket mempunyai koridor lebar di tiga sisi dan sekitar perimeter adalah bilik-bilik yang mengandungi pejabat dan beberapa ruang awam. Terletak di bahagian tengahnya adalah pintu masuk serentak lorong di atas yang menara jam. Ini membawa masuk utama ke bangunan, tangga George Street. Tangga Grand adalah di sebelah utara serambi dan termasuk lif penumpang.

Dewan Centennial mengandungi Grand Organ, organ paip terbesar di dunia dengan tindakan pneumatik tiub, yang dibina dari 1886 hingga 1889 dan dipasang pada tahun 1890 oleh firma Inggeris William Hill & Son. Organ ini mempunyai satu daripada hanya satu dari dua hentian organ 64′ di dunia (Contra-Trombone dalam pedal). Sebelum pembukaan Sydney Opera House dan Dewan Konsertnya, Dewan Bandaran adalah dewan konsert utama Sydney, dan banyak persembahan yang hebat berlaku di sana.

Di tingkat pertama di peringkat kedua adalah koridor yang menyediakan galeri di Dewan Utama, tangga utara dan selatan, bilik-bilik yang mengandungi pejabat dan tandas. Di kawasan pentas belakang adalah kemudahan penghibur dan terdapat sambungan di setiap sisi ke Town Hall House yang terletak di sebelah barat Dewan Perbandaran. Di tingkat pertama di peringkat pertama, di kedua-dua belah bahagian bahagian atas vestibule adalah ruang utama pada tahap ini; Dewan Majlis dan Bilik Penerimaan. Sebuah koridor di sebelah timur Vestibule melayani ruang dan pejabat di sepanjang timur bangunan itu. Tangga Grand berakhir di tingkat ini dan tangga spiral di bawah menara jam membawa ke tingkat dua. Tingkat kedua adalah terutamanya di peringkat pertama bangunan dan merupakan pejabat dan ruang sampingan. Terdapat dua ruang utama di utara dan selatan kubah, dihubungkan dengan koridor ke bilik-bilik di dalam astaka sudut dan ke lif, yang terus ke tahap ini. Jalan raya di atas bumbung menyediakan akses kepada bilik stor di bumbung astaka ke pintu masuk Utara dan Selatan. Di sebelah barat Dewan Utama dua tangga lingkaran memberikan akses ke bumbung. Tangga spiral di menara jam terus memberikan akses ke tahap yang lebih tinggi di mana loceng dan mekanisme jam terletak. Counterweights untuk jam terletak di dalam dinding di setiap sudut menara.

Pembinaan[sunting | sunting sumber]

Dewan Bandaraya Sydney adalah bangunan komposit batu dan batu. Dinding luaran dan unsur-unsur seperti tingkat atas menara jam, balkoni dan tiang-tiang, tangga luaran dan hiasan atas bumbung adalah batu pasir Sydney "blok kuning". Wajah dinding dan dinding dalaman dalaman dibuat dan / atau ditekan bata. Bangunan ini disokong pada asas batu bata dan jalur batu atau dermaga bata. Peringkat pertama kebanyakannya mempunyai struktur kayu lantai dan lantai kecuali untuk koridor dan peti besi. Peringkat kedua mempunyai lantai konkrit berkubah antara balok keluli, dan mempunyai beberapa lantai kayu. Lantai adalah jubin atau kayu di atas struktur.

Struktur bumbung peringkat pertama adalah kayu dengan kekuda yang merangkumi dua ruang yang lebih besar. Sifat struktur yang menyokong kubah vestibule dan bilik bersebelahan tidak diketahui. Peringkat kedua menggunakan struktur bumbung keluli dengan girders keluli yang dipagut secara besar-besaran yang merangkumi dewan utama. Lebih dari girders ini adalah besi tempa dan besi yang membentuk bumbung nada. Struktur kawasan bumbung rata adalah konkrit di antara balang keluli. Paviliun kubah mempunyai struktur keluli. Bumbung adalah batu tulis ke kawasan bumbung bernama, membran ke kawasan rata dan keluli beralun ke astaka bumbung yang melengkung.

Secara dalaman, dinding dan siling ke ruang-ruang penting selesai dengan selesa di plaster. Terdapat hirarki rawatan hiasan yang mencerminkan kepentingan dan penggunaan ruang. Ruang yang kurang penting selesai dengan render, kadang-kadang dibarisi menyerupai batu. Tukang kayu halus untuk tingkap dan pintu adalah cedar dan terdapat banyak tingkap kaca berwarna dan plumbum untuk ruang utama.

Hiasan dalaman[sunting | sunting sumber]

Dewan Perbandaran telah diduduki buat sementara waktu pada tahun 1875 walau bagaimanapun penamat bilik-bilik di tingkat bawah tidak dilaksanakan sehingga tahun 1878 dan penamat bilik tingkat kedua dijalankan untuk bersambung dengan pembukaan Dewan Utama. Hiasan bilik bawah tanah dan koridor peringkat pertama telah direka oleh David McBeath dan hiasan dari Vestibule oleh Albert Bond. Semua bahagian dalaman ini mempamerkan perhiasan yang tinggi untuk semua permukaan. Bahagian dalaman Vestibule yang tinggi di Victoria telah selesai dalam pelbagai warna (sekurang-kurangnya empat puluh) dan kemasan permukaan seperti pengisaran, kilauan palsu, waxing dan graining serta plaster berwarna digunakan (atau dinyatakan). Sudut tajam dan butiran tajam diperoleh melalui penggunaan Keene's Semen, plaster keras yang dapat diminyaki dan dipoles, berwarna atau dicat. Plaster digilap juga digunakan di bilik tingkat pertama, seperti Bilik Penerimaan dan koridor.

Salah satu ciri ciri hiasan peringkat pertama Dewan Bandaran ialah penggunaan kaca timbul (atau terukir). Reka bentuk susu benar-benar dibangkitkan dan bahagian-bahagian yang digilap tersembunyi. Lampu tingkap atas ke pejabat dan tingkap lantai pertama ke dalam Vestibule memaparkan flora dan fauna Australia sebagai motif hiasan. Ini adalah salah satu kegunaan paling awal penggunaan motif Australia untuk menghiasi elemen seni bina. Di samping itu, hiasan simbolik digunakan.

Permaidani Victoria yang tinggi keluar dari fesyen dengan cepat dan pereka peringkat kedua, khususnya John Hennessy, dipengaruhi oleh Pergerakan Estetik. Bilik-bilik tingkat pertama termasuk Dewan Majlis, Bilik Kewangan, bilik penyegaran Aldermen (sekarang Aldermen's WC's), Bilik Penerimaan, Pejabat Keretapi Bandar dan pejabat-pejabat Lord Mayor dan koridor tingkat pertama dan Grand Staircase telah direkodkan semula antara 1888 dan 1890 dengan gaya perhiasan gaya Pergerakan Estetik.

Koridor dan tangga pada peringkat kedua Dewan Bandaran direka dengan cara yang jauh lebih menarik. Sepanjang koridor dan Dewan Utama, plaster putih keras diberikan kemasan yang digilap. Pintu telah ditambah, s. 1890 , ke Vestibule untuk memisahkannya dari Dewan Utama. Bilik-bilik kemudiannya dicat semula berkali-kali dalam satu skim warna yang mudah.

Hari ini[sunting | sunting sumber]

Dewan Bandaraya Sydney masih berfungsi sebagai tempat penting dan tempat pertemuan untuk Kota Sydney hingga ke hari ini. Bangunan itu sendiri secara teratur menjalani pembersihan dan pemulihan untuk mengekalkannya untuk generasi akan datang. Tambahan pula, ia telah diberikan dengan kemampanan dengan meningkatkan kecekapan tenaga, termasuk pencahayaan cahaya pintar, pencahayaan tenaga yang cekap, penebat bumbung baru kepada suhu bangunan sederhana, panel suria, dan hidraulik baru dan infrastruktur air ribut. [10]

Keadaan[sunting | sunting sumber]

Pada 16 Mei 2003, bangunan ini berada dalam keadaan yang sangat baik. Pada 2003 penyelenggaraan diperlukan untuk bangunan batu di sebelah utara, barat dan selatan facades.

Tapak ini mempunyai potensi arkeologi yang luar biasa kerana Town Hall dibina dalam bekas Old Burial Ground Sydney. Perkuburan itu adalah tanah perkuburan kekal yang pertama di Sydney dan dianggarkan bahawa sekurang-kurangnya 2000 kuburan telah dibuat di Old Sydney Burial Ground antara 1782 dan 1820. Majoriti orang yang meninggal di Sydney akan dikebumikan di sana, bersalah dan rakyat jelata, kecuali mereka dikuburkan di tanah mereka sendiri. Bahagian tertentu dari kuburan telah diketepikan untuk orang atau kumpulan tertentu (iaitu New South Wales Corps area berhampiran dengan Druitt dan George Street Corner).

Selepas ia ditutup pada tahun 1820 keadaan tanah perkuburan merosot sehingga pada tahun 1845 bukti telah diberikan kepada jawatankuasa yang menanyakan masa depannya bahawa kebanyakan kuburan tidak lagi ditandai dan tidak mustahil untuk mencari mereka tanpa mengosongkan tanah ke keranda . Notis diberikan di Sydney Morning Herald yang kekal dikebumikan "setakat yang mereka dapat dengan pencarian yang wajar dijumpai" akan disemai semula di Pemakaman Rockwood. Sejak masa itu, kerja-kerja di sekitar Dewan Bandaran kerap mendedahkan jenazah. Penggalian perkhidmatan di jalan setapak di sepanjang Jalan George dan Druitt pada abad kesembilan belas dan awal abad kedua puluh mendapati bukti makam. Penggalian untuk stesen keretapi Town Hall pada tahun 1929 keranda terdedah dan batu permata. Beberapa makam bata dicatatkan pada tahun 1974 apabila arked Dewan Bandaran sedang digali.

Pada tahun 1991, kerja-kerja ke Dewan Bandaran mendedahkan makam bata dan beberapa makam supaya potensi kerja-kerja yang dicadangkan pada tahun 2003 untuk mengganggu kubur kepentingan luar biasa dianggap tinggi. Kekal dari laman web ini mempunyai potensi penyelidikan yang jarang berlaku untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kesihatan dan kesejahteraan peneroka awal.

Dewan Bandaraya Sydney sebahagian besarnya utuh. Kebanyakan perubahan telah menjadi lapisan atas pembinaan asal dan peringkat pembinaan jelas dalam kain. Fungsi tempat itu adalah bahagian integriti yang penting. Ia terus digunakan untuk tujuan yang direka bentuk.

Terdapat banyak kuburan yang masih utuh di bawah asas-asas Dewan Bandaraya yang sedia ada dan berdekatan dengan tapak ini.

Pengubahsuaian dan tarikh[sunting | sunting sumber]

Terdapat sedikit pengubahsuaian selepas selesai peringkat kedua karya yang berkaitan dengan bangunan Dewan Bandaran. Pada tahun 1906 sebuah lif telah ditambah dan tangga utama diubah, dan bilik-bilik peribadi Lord Mayor diubah menjadi suite Lady Mayoress.

Pada tahun 1892, sebuah porte cochère telah ditambahkan ke hadapan bangunan. Pada tahun 1934 pintu masuk utama telah diubahsuai dengan perobohan porte cochère dan penggantinya dengan penerbangan langkah-langkah. Semasa Perang Dunia 2, Dewan Bandaran Rendah diubah dengan lajur tambahan untuk memperkuat struktur.

Pada tahun 1970, Town Hall House telah ditambah ke bahagian belakang, pejabat-pejabat terdahulu dirobohkan, sebuah sayap dua tingkat ditambah di Druitt Street, yang melibatkan penyingkiran sebahagian tangga utara, Dataran Sydney dibentuk, pagar awal dan taman-taman dibuang dan pebblecrete paving diletakkan di sekeliling bangunan.

Pada tahun 1990 hingga 1992 program pemulihan menggantikan beberapa marmar ke tangga depan dan batu pasir di fasad timur, balai cerun dan Balai Utama telah dihias semula, sistem air hujan dan kumbahan dinaik taraf, dan bumbung perlindungan dipasang di Kubah Vestibule.

Penyenaraian warisan[sunting | sunting sumber]

Pada 2 Jun 2009, Dewan Bandaraya Sydney amat penting untuk kegunaannya yang berterusan sebagai pejabat Majlis Bandaraya Sydney dan sebagai pusat sivik dan budaya bandaraya. Ia adalah pusat politik bandar dan tempat di mana keputusan dibuat mengenai bandar. Peristiwa sivik utama disambut di sini dan dewan bertindak sebagai tempat untuk acara budaya utama, konsert dan ritual manfaat. Ia mempunyai nilai sosial yang tinggi untuk semua bahagian masyarakat dan digunakan secara tetap sebagai tempat pertemuan untuk protes dan perhimpunan politik.

Bangunan dengan menara dan tangga jamnya merupakan mercu tanda bandar dan simbol kota, baik dari segi sejarah dan hari ini. Ini adalah kerja seni yang paling rumit dan menggembirakan seni bina Kedua Empire Style di Australia yang menonjolkan menara penjuru, pavilion dompet, penyertaan masuk ke depan, hierarki perintah hiasan, rawatan tetingkap berleher dan pedimented, tingkap venetian dan dekorasi yang rumit. Ia mempamerkan tahap ketukangan, kualiti bahan dan menggabungkan kemajuan teknologi. Interior yang terperinci mempamerkan reka bentuk dan ketukangan yang baik.

Ciri-ciri hiasan yang luar biasa termasuk kubah kaca balok, organ, lantai mosaik, ukiran kayu cedar dan ukiran batu pasir dan marmar. Ia mempunyai penggunaan motif Australia pertama yang dikenali di kaca terukir. Tingkap yang luar biasa oleh Lucien Henry juga mempunyai flora Australia.

Pertumbuhan bangunan mencerminkan pertumbuhan dan kepentingan bandar. Pembangunan kot senjata bandar juga direkodkan dalam kain bangunan.

Tapak dan tanah sekelilingnya mempunyai kepentingan sejarah dan arkeologi yang tinggi kerana ia mewakili lokasi bekas Old Burial Ground Sydney. Perkuburan itu adalah tanah perkuburan kekal yang pertama di Sydney, yang dibentangkan pada September 1782 oleh Gabenor Phillip dan Reverend Richard Johnson. Ia ditutup pada tahun 1820 apabila perkuburan Sandhills atau Brickfield dibuka. Bekerja di dalam Dewan Bandaran dan sekitarnya dengan kerap mendedahkan jenazah kubur.

Sebagai sumber arkeologi, Old Sydney Burial Ground mempunyai potensi penyelidikan saintifik yang tinggi kerana ia mengandung budaya material yang berkaitan dengan fasa seminal sejarah negara. Sebagai tempat pengkebumian yang merangkumi sisa-sisa perintis pendiri bandar dan salah satu tapak agama dan upacara keagamaan tertua di Sydney, Old Sydney Burial Ground mempunyai nilai sosial yang luar biasa kepada rakyat Sydney dan Australia. The Old Sydney Burial Ground merupakan tempat penting warisan negara.

Tempat ini dikaitkan dengan banyak orang penting termasuk ahli politik, pereka, artis serta penghibur dan tokoh masyarakat dan nama-nama dicatatkan dalam kain. Terdapat koleksi berkaitan rekod penting dan barangan seperti karya seni yang meningkatkan pemahaman tentang tempat dan nilai penyelidikan dan pendidikan.

Dewan Perbandaran Sydney telah disenaraikan di Daftar Warisan Negeri New South Wales pada 5 Mac 2010 setelah memenuhi kriteria berikut.

Tempat ini penting dalam menunjukkan kursus, atau corak, sejarah kebudayaan atau semula jadi di New South Wales.

Dewan Perbandaran Sydney adalah dewan bandaraya yang pertama di Sydney dan terus digunakan sebagai tempat duduk bagi Lord Mayor dan Majlis, sebagai tempat kerja, dan tempat untuk acara masyarakat dan artis antarabangsa. Ia adalah tempat di mana keputusan dibuat dan dibuat mengenai watak fizikal dan sosial Sydney.

Reka bentuk flamboyannya menyatakan cita-cita Sydney dan merupakan hasil persaingan, yang melibatkan gangguan politik dan konflik. Generasi pegawai yang berjaya telah mempengaruhi evolusi sejarah bangunan. Perkembangan kota ditunjukkan dalam kain bangunan. Tempat dan rekodnya yang berkaitan menceritakan kisah perkembangan sejarah dan kontroversi.

Town Hall terletak di atas tanah perkuburan kekal yang pertama di Sydney - bekas Old Burial Ground. Ia adalah laman web tertua yang terkenal dengan kuburan insitu dari tempoh awal penempatan Eropah dan mempunyai kepentingan Negara.

Tempat ini mempunyai persatuan yang kuat atau istimewa dengan seseorang, atau sekumpulan orang, pentingnya sejarah kebudayaan atau sejarah sejarah New South Wales.

Tempat ini dikaitkan dengan penduduk pra 1820 di Sydney sebagai tanah perkuburan dan mayat dan monumen manusia bertahan di situ. Majoriti orang yang meninggal dunia di Sydney akan dikebumikan di sana, bersalah dan warganegara terkemuka, kecuali jika mereka bersuami di tanah mereka sendiri.

Bangunan ini dikaitkan dengan pegawai-pegawai majlis bandar sepanjang hayatnya dan dengan pereka dan pembinanya, terutamanya dengan Arkitek dan Jurutera Bandar. Penggunaannya bermakna ia dikaitkan dengan pelawat dan pelawat lain dan penghibur dan nama dicatatkan dalam plak, dalam rekod bersejarah dan dalam ingatan dan cerita rakyat.

Tempat ini penting dalam menunjukkan ciri-ciri estetik dan / atau pencapaian kreatif atau teknikal yang tinggi di New South Wales.

Bangunan ini merupakan contoh seni bina Victoria yang jarang dan representatif dan menunjukkan kecemerlangan dalam reka bentuk jenisnya dan tahap ketukangan dan perpaduan material yang tinggi. Ia terkenal di bandar terutamanya dalam pandangan di York dan George Streets. Ia adalah model bangunan lain. Ruang utamanya sebahagian besarnya mengekalkan hiasan asalnya dalam gaya Victoria, Estetika dan Art Nouveau yang tinggi dan menunjukkan perubahan dalam reka bentuk. Ia mengandungi kaca seni bina yang berkualiti tinggi, yang menampilkan motif Australia dengan sengaja dan jarang digunakan. Bangunan ini menggunakan motif hiasan simbolik yang berkaitan dengan penggunaannya. Ia mempunyai hiasan batu yang terukir dan bumbung yang rumit dengan menara dan kubah. Pintu dalaman mempunyai ukiran relief tinggi di cedar dan dinding dan siling plaster rumit dan hiasan yang dicat. Ia telah direka khas kelengkapan ringan dan organ paip besar. Ia mengandungi koleksi karya seni yang jarang dan berharga.

Tempat ini mempunyai persatuan yang kuat atau istimewa dengan komuniti atau kumpulan kebudayaan tertentu di New South Wales untuk sebab-sebab sosial, budaya atau rohani.

Dewan Bandaraya adalah penting untuk memahami tempat Sydney dan digunakan sebagai simbol bandar. Ia terus digunakan sebagai pejabat Majlis dan merupakan bahagian penting dalam membuat keputusan bandar. Ia terus berfungsi sebagai tapak peristiwa penting sekular: sivik, kebudayaan, upacara dan awam. Jam mengalir keluar dan tangga depan adalah titik pertemuan penting dan tempat upacara. Ruang di sekeliling bangunan adalah titik perhubungan politik dan sosial. Ramai penduduk Sydney mempunyai persatuan peribadi yang kuat dengan Dewan Perbandaran Sydney.

Tapak Tempat Pengebumian Sydney Lama (di bawah Dewan Bandaran) adalah tapak yang sangat penting bagi fabrik sosial dan bandar Sydney awal. Ia adalah salah satu tempat keagamaan dan agama beragama Eropah yang tertua di Sydney, yang mempunyai tahap vlaue sosial yang sangat tinggi kepada rakyat Sydney dan Australia.

Tempat ini berpotensi untuk menghasilkan maklumat yang akan menyumbang kepada pemahaman sejarah kebudayaan atau semula jadi di New South Wales.

Tapak ini mempunyai potensi arkeologi yang luar biasa kerana Town Hall dibina dalam bekas Old Burial Ground Sydney. Perkuburan itu adalah tanah perkuburan kekal yang pertama di Sydney dan dianggarkan bahawa sekurang-kurangnya 2000 kuburan telah dibuat di Old Sydney Burial Ground antara 1782 dan 1820.

Apa-apa kesan sub-surfac di kawasan Dewan Perbandaran boleh menemui mayat kubur milik Old Sydney Burial Ground.

Bukti juga mungkin wujud dari kedudukan awal yang ditinggalkan yang membolehkan penyelidikan ke dalam reka bentuk bangunan. Kemajuan teknologi bangunan berpotensi untuk penyelidikan termasuk ruang awal tanpa gangguan yang besar, penggunaan konkrit untuk pembinaan tahan api, kubah kaca pembinaan yang unik, reka bentuk organ, pencucuhan candelier dan lif birdcage. Rekod arkib yang luas menambah potensi kain untuk penyelidikan.

Tempat ini mempunyai aspek yang tidak biasa, jarang berlaku atau terancam sejarah sejarah atau kebudayaan New South Wales.

Bangunan ini jarang berlaku sebagai contoh seni bina gaya Empayar Kedua yang paling rumit di Australia. Ciri-ciri langka adalah kubah kaca; Siling logam pertama yang ditekan Australia, organ paip terbesar di Australia pada masa pembinaan, pelbagai ciri hiasan dan kemajuan teknikal dalam pembinaan bangunan. Penggunaan tempat yang berterusan untuk tujuan yang ia direka jarang berlaku bersama-sama dengan survival koleksi dan arkib yang berkaitan. Pra-1820 bukti penyelesaian yang masih hidup, termasuk tapak tertua dengan kuburan insitu jarang ditemui di NSW dan Australia.

Tempat ini penting dalam menunjukkan ciri-ciri utama kelas kebudayaan atau semulajadi / persekitaran di New South Wales.

Bangunan ini merupakan contoh baik seni bina gaya Ikhtisar dan luar biasa kerana saiznya dan tahap penghalusan hiasan yang tinggi. Ini menunjukkan pencapaian puncak pelbagai jenis bangunan. Watak reka bentuk itu menunjukkan cita-cita sejarah dan aspirasi majlis bandar dan menyatakan visi abad ke-19 untuk Sydney. Bangunan dan rekod menunjukkan operasi Majlis dan peristiwa politik di bandar.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sydney Town Hall (Place ID 1904)". Australian Heritage Database. Department of the Environment. 21 March 1978. Dicapai pada 23 September 2016.
  2. ^ "Sydney Town Hall". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01452. Dicapai pada 13 October 2018.
  3. ^ "The site". Sydney Town Hall: Building history: Discover & learn. City of Sydney. 2016. Dicapai pada 24 September 2016.
  4. ^ The Heritage of Australia. Macmillan Company. 1981. m/s. 2, 100.
  5. ^ "Old Sydney Burial Ground – City of Sydney". City of Sydney. February 2008.
  6. ^ TKD Architects, 7/2015, 2
  7. ^ a b TKD, 2015, 2
  8. ^ A Pictorial Guide to Identifying Australian Architecture. Apperley. Angus and Robertson. 1994. m/s. 68.
  9. ^ a b c "Construction". Sydney Town Hall: Building history: Discover & learn. City of Sydney. 2016. Dicapai pada 24 September 2016.
  10. ^ "City of Sydney: Sydney Town Hall". Dicapai pada 9 August 2015.

Bibliography[sunting | sunting sumber]

  • Anglin & Associates (1990). Central Sydney Heritage Study.
  • Beasley, Margo (1998). Sydney Town Hall, A Social History.
  • Brooks, Schwager (1988). Central Sydney Heritage Inventory.
  • Godden Mackay Pty Ltd (1991). Archaeological Report - Old Sydney Burial Ground, Sydney Town Hall, Archaeological Monitoring Excavation.
  • Lowe, Tony (2003). S140 Application Archaeological Assessment Town Hall Upgrade Phase A.
  • Otto Cserhalmi & Partners Pty Ltd (2002). Keeping Town Hall Useful - Sydney Town Hall Conservation Management Plan.
  • Tanner Kibble Denton (TKD) Architects (2015). Lower Town Hall Operable Walls - Statement of Heritage Impact.

Attribution[sunting | sunting sumber]

Templat:NSW-SHR-CC-contains

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Architecture of Sydney