T. S. B. Sally

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tuan Samayraan Buhary Sally
Nama samaranTacky
Kelahiran(1924-03-18)18 Mac 1924
Kandy, Sri Lanka
Meninggal dunia3 Ogos 2012(2012-08-03) (umur 88)
Colombo, Sri Lanka
KesetiaanSri Lanka Sri Lanka
PerkhidmatanTentera Sri Lanka
PangkatBrigadier
UnitRejimen Sinha Sri Lanka
ArahanKetua kakitangan, Tentera Sri Lanka
PertempuranPerang Dunia II,
Pemberontakan 1971
AnugerahBeberapa anugerah dan pingat.
PasanganLeila Dhaleel

Brigadier Tuan Samayraan Buhary Sally SLSR (18 Mac 1924 – 3 Ogos 2012) adalah ketua tentera Sri Lanka, yang berkhidmat sebagai Ketua kakitangan Tentera Sri Lanka dan merupakan orang Melayu dan Muslim yang pertama di negara ini untuk mencapai peringkat ini dan jawatan.[1]

Pasukan Pertahanan Ceylon[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan dan dididik di Kandy, Sally menyertai Angkatan Pertahanan Ceylon selama Perang Dunia II pada tahun 1942 dan telah ditugaskan sebagai leftenan kedua dalam Batalion ke-5, Ceylon Light Infantri. Beliau berkhidmat sebagai komander peleton mortar 3 dan dimusnahkan selepas peperangan dengan pangkat letnan. Pada tahun 1947, beliau menyertai Royal Military Police (Ceylon) berkhidmat di Singapura dan Tanah Melayu. Pada tahun 1948, beliau dinaikkan pangkat ke kapten.

Tentera Ceylon[sunting | sunting sumber]

Dengan pembentukan Tentera Ceylon dia ditugaskan sebagai leftenan di Batalion 1, Infantri Ringan Ceylon pada tahun 1950. Tahun selepas dia dihantar ke British School of Infantry di Netheravon. Beliau mengambil bahagian dalam manoeuvers NATO dengan British Army of the Rhine, Jerman dan pada kembalinya ia dinaikkan pangkat menjadi kapten, dan melantik adjutant batalion pada tahun 1955.

Dia berpindah ke Rejimen Sinha Sri Lanka yang baru dibangkitkan pada tahun 1956 dan dilantik sebagai komander syarikat pada tahun 1957. Setelah menghadiri Komandan Syarikat kursus di Sekolah Infantri, Warminster, beliau dinaikkan pangkat ke Major pada tahun 1961. Telah diposting di Pusat Latihan Angkatan Darat, Diyatalawa pada tahun 1963, dan membuat komandan bertanding Batalion Pertama, Gemunu Watch pada tahun 1965. Dia kemudian menghadiri kursus Tactics and Counter-Insurgency di Pusat Latihan Jungle, Canungra dan dinaikkan pangkat sebagai Leftenan Kolonel dan berkhidmat sebagai Pegawai Pemerintah, Batalion Pertama Ceylon Light Infantry pada tahun 1967.

Beliau telah dijadikan pegawai komander Batalion Pertama Rejimen Sri Lanka Sinha pada tahun 1968, dan seterusnya dihantar dalam kursus latihan enam bulan dalam pengurusan kewangan di Sekolah Kewangan Tentera AS dan latihan dalam pengurusan kakitangan di Amerika Syarikat Tentera Umum Adjutant di Fort Benjamin Harrison. Selepas itu, mengambil temujanji di HQ Colombo. Beliau dilantik sebagai aide-de-camp kepada Presiden William Gopallawa dan kemudiannya kepada Perdana Menteri Sirimavo Bandaranaike pada tahun 1972. Dipromosikan ke Kolonel pada tahun 1974.

Dipromosikan ke Brigadier pada 5 Ogos 1977. Beliau dilantik sebagai ketua kakitangan pada 1 Disember 1977 sehingga persaraannya pada 18 Mac 1979. Beliau bertindak sebagai komander dalam dua kali, pada 18 Februari 1978 dan 16 Oktober 1978, dan merupakan pegawai terakhir dari Ceylon Defense Force untuk meninggalkan perkhidmatan aktif.

Untuk perkhidmatan perang di Perang Dunia II, beliau telah memperoleh Pingat Pertahanan (United Kingdom) dan Pingat Perang 1939-1945, dan untuk perkhidmatan di Tentara Ceylon, ia menerima Pingat Penobatan Ratu Elizabeth II, Pingat Perkhidmatan Perkhidmatan Bersenjata Ceylon, Pingat Ulang Tahun 25 Tahun Angkatan Darat Sri Lanka, Pingat Perasmian Presiden, dan Pingat Perasmian Perkhidmatan Bersenjata Ceylon.

Kemudian kehidupan[sunting | sunting sumber]

Berikutan persaraannya, beliau berkhidmat sebagai setiausaha agung Konfederasi Melayu Sri Lanka (SLAMAC) Naib presiden / pelindung- Kelab Kriket Melayu Colombo, Setiausaha Agung - Persatuan Melayu Sri Lanka, Presiden Persatuan Persahabatan Indonesia-Sri Lanka (SLIFA), bendahari - Persatuan Persahabatan Malaysia-Sri Lanka, pengerusi- Jawatankuasa Geran Kebajikan, Persatuan Bekas Anggota Sri Lanka (SLESA), ahli perwakilan (Pertahanan) - Pertubuhan Persatuan Profesional Sri Lanka (OPA), ahli jawatankuasa - Dana Rupee Persatuan Melayu Sri Lanka, presiden - Persatuan Pegawai Kedudukan Bendera Bersara (ARFRO), presiden- Manning Lux Residencies.

Penyakit dan kematian[sunting | sunting sumber]

Brigadier Sally telah dimasukkan ke hospital pada bulan Jun 2012 selepas mengalami stroke, yang menyebabkannya dilumpuhkan di sebelah kanan tubuhnya, dan sedang tidur di sepanjang masa. Dia meninggal pada 3 Ogos 2012 di Colombo.[2] Pada usia 88 tahun, beliau adalah pegawai tertua yang masih hidup dalam angkatan tentera dari Perang Dunia II. Dia diberi pengebumian tentera dengan penghormatan penuh.

Rujukan[sunting | sunting sumber]