TVB Jade

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
TVB Jade
Negara Hong Kong
Kawasan siaran Hong Kong
 Makau
Republik Rakyat China Guangdong, China
Republik Rakyat China Guangxi, China
 Malaysia
 Filipina
Ibu pejabat77 Jln. Chun Choi
Tseung Kwan O Industrial Estate;
New Territories, Hong Kong
Pengaturcaraan
BahasaBahasa Kantonis
Format gambar576i 4:3 (PAL SDTV)
1080i 16:9 (Digital HDTV)
Pemilikan
PemilikTVB
Saluran kembarTVB Pearl
TVB J2
Sejarah
Dilancarkan19 November 1967; 56 tahun yang lalu (1967-11-19)
MenggantikanAstro Wah Lai Toi (Malaysia)
Ketersediaan
Terestrial
Hong Kong DigitalSaluran 81 (HD)
Satelit
Malaysia AstroSaluran 310 (HD)
Malaysia NJOISaluran 310 (HD)
Malaysia Unifi TVSaluran 287 (HD)
Media penstriman
Malaysia AstroAstro GO / On Demand / Sooka / TVB Anywhere+

TVB Jade merupakan saluran Hong Kong yang dimiliki oleh TVB.[1] Saluran ini berbahasa Kantonis Hong Kong, bersama dengan saluran saudara TVB Pearl.

Logonya TVB Jade Yang Seperti Indosiar

Versi luar negera[sunting | sunting sumber]

Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

TVB Jade dalam versi Amerika Syarikat yang tayangkan di televisyen kabel San Francisco & televisyen kabel Los Angeles, disiarkan dalam Bahasa Kantonis. Selain sepanjang hari disiarkan di Hong Kong, Amerika Syarikat dan berita antarabangsa, terdapat tempatan Southern, Northern California berita dan berita komuniti. Program maklumat kewangan termasuk rancangan bual bicara dan liputan hal ehwal semasa. Satu lagi drama, berita hiburan, program kanak-kanak , program muzik, maklumat gaya hidup, program pelancongan. Selain siri luar majoriti program ini adalah hari yang sama seperti TVB Jade dalam versi Hong Kong dimainkan. TVB Jade dalam versi San Farancisco masih juga disiarkan program dari GRT Pearl Channel. Bahagian-bahagian lain di negara ini boleh ditonton melalui televisyen satelit. Saluran TVB dalam televisyen satelit ada TVB1 (Zon Waktu Timur) atau TVB2 (Zon Waktu Selatan). Program televisyen kabel tempatan dengan sama, tetapi kurang program tempatan. Selain daripada dua stesen, televisyen satelit di Amerika Syarikat juga ada TVB HD, TVBe, TVB8, TVB Pearl dan TVB Drama. TVBe juga menyediakan program TVB J2 dan TVB Network Vision dari Hong Kong.

Eropah[sunting | sunting sumber]

Nama asal TVB Jade dalam versi Eropah ialah TVB-Europe. Pada 31 Mac 2008, TVB-Europe melancarkan penyiaran pelbagai saluran, Saluran bersepadu asal dinamakan semula sebagai TVB Jade dalam versi Eropah, drama TVB terbaru secara bertayangan serentak bersama Hong Kong, Saluran ini dalam versi Eropah juga tayangkan program lain seperti permainan, berita Eropah dan menyediakan maklumat acara orang Cina.

Pada tahun 2014, TVB-Europe telah ditamatkan operasi, TVB Jade dalam versi Eropah masih tayangkan di TVB Everywhere.

Singapura, Indonesia & Australia[sunting | sunting sumber]

Malaysia[sunting | sunting sumber]

TVB Jade dalam versi Malaysia telah dilancarkan di Astro pada 1 Mei 2016. TVB Jade dalam versi Malaysia akan tayangan serentak bersama Hong Kong melalui 50% program dari TVB Jade dalam versi Hong Kong. TVB Jade dalam versi Malaysia juga tayangkan program-program TVB yang produksi di Malaysia. Saluran ini dalam versi Malaysia bukan sahaja tayangan waktu perdana yang serentak, waktu lain tidak akan tayangan serentak bersama TVB Jade dalam versi Hong Kong. Pada masa yang sama, program-program yang terpilih di TVB Jade dalam versi Malaysia juga tayangan serentak bersama Astro Wah Lai Toi dan Astro On Demand. Saluran ini dalam versi Malaysia tak sama dengan Astro Wah Lai Toi, TVB Jadedalam versi Malaysia adalah saluran Astro Jade Pack, pelanggan Astro Dynasty Pack, Super Pack 3, Super Pack Plus 3, Super Pack Plus 4, NJOI/pelanggan baru yang pilih Astro Family Pack/Astro Chuen Min Pack dengan Astro Dynasty Pack harga adalah RM15.90 untuk tambahan kos bagi pelanggan yang langgani Astro Jade Pack, manakala untuk pelanggan Astro Wah Pack, NJOI/pelanggan baru yang pilih Astro Family Pack/Astro Chuen Min Pack sahaja harga adalah RM53 untuk bukan tambahn kos bagi pelanggan yang langgani Astro Jade Pack, pelanggan Astro perlu ada Servis HD untuk menonton TVB Jade dalam versi Malaysia.

Antarabangsa[sunting | sunting sumber]

TVB Jade dalam versi antarabangsa telah dilancarkan di TVB Everywhere dalam versi baru pada 15 September 2016. Versi anrarabangsa tidak termasuk Malaysia, Singapura, Vietnam, Hong Kong, China, Macau, New Zealand dan Amerika Syarikat.

Kanada[sunting | sunting sumber]

Pelanggan TVB Everywhere boleh pilih waktu zon masa Hong Kong, waktu zon masa Kanada Timur atau Kanada Barat untuk menonton TVB Jade.

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Hong Kong enters new digital broadcasting era (with video)". Hong Kong Government. Dicapai pada 2008-02-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]