Tahan musim sejuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tahan musim sejuk atau langkau sejuk ialah proses organisme melalui atau menunggu ketika musim sejuk, atau melalui tempoh ketika keadaan "musim sejuk" (sejuk atau suhu bawah sifar, ais, salji, sumber makanan terhad) menjadikan aktiviti normal atau kehidupan sukar atau hampir mustahil. Dalam beberapa kes, "musim sejuk" dicirikan tidak semestinya sejuk tapi dengan keadaan kering; melalui sebarang tempoh begitu juga dipanggil langkau sejuk.

Hibernasi dan penghijrahan adalah dua cara utama di mana langkau sejuk dicapai.

Langkau sejuk berlaku dalam beberapa jenis bentuk kehidupan:

  • Dalam entomologi, langkau sejuk adalah bagaimana serangga melewati musim sejuk. Banyak serangga tahan musim sejuk sebagai orang dewasa, pupa, atau telur. Ini boleh dilakukan di dalam bangunan, di bawah kulit pokok, atau di bawah daun yang jatuh atau pokok tumbuhan lain di atas tanah. Semua tapak langkau sejuk seperti ini melindungi serangga dari keadaan buruk yang berkaitan dengan musim sejuk. Kegiatan hampir sepenuhnya terhenti sehingga keadaan menjadi lebih baik. Satu contoh ialah kupu-kupu jubah kabung, yang mengalami kelebihan untuk langkau sejuk di lokasi yang mereka inginkan dengan menjadi salah satu rama-rama pertama yang muncul selepas musim sejuk yang dingin.[1] Contoh lain adalah telur ulat rama-rama hutan yang melangkau sejuk dengan tersusun padat dengan kuat di atas dahan pokok.[2] Serangga lain, seperti kupu-kupu monarch, berhijrah dan langkau sejuk di kawasan yang lebih panas. Banyak burung berhijrah dan kemudian langkau sejuk di kawasan-kawasan di mana suhu lebih panas atau makanan lebih mudah didapati.
  • Tumbuhan kadang-kadang dikatakan turut langkau sejuk. Pada masa itu, pertumbuhan tisu vegetatif dan struktur pembiakan menjadi minimum atau berhenti sepenuhnya. Untuk tumbuhan, langkau sejuk sering melibatkan bekalan air terhad dan pendedahan cahaya yang berkurangan. Pada musim bunga berikutan langkau sejuk, banyak tumbuh-tumbuhan akan memasuki peringkat bunga mereka.
  • Orang juga digambarkan dari semasa ke semasa sebagai melangkau sejuk. Ini adalah benar terutamanya pada masa lalu semasa penerokaan ketika orang terpaksa melalui musim dingin di tempat-tempat yang tidak sesuai untuk kelangsungan hidup musim sejuk, dan bahkan hari ini di rantau kutub. Hari ini orang mungkin dikatakan langkau sejuk ketika mereka bergerak ke kawasan yang lebih panas selama bulan-bulan cuaca dingin yang berlaku di latitud utara, seperti orang dari pelbagai bahagian Amerika Utara yang bergerak ke Florida, Arizona, atau New Mexico (antara tempat lain) ketika November hingga Mac.
  • Dalam patologi tumbuhan, langkau sejuk adalah di mana patogen tumbuhan bertahan musim sejuk, di mana spesies hos tanaman biasa tidak berkembang, dengan memindahkan kepada hos alternatif, hidup bebas di dalam tanah atau hidup pada tumbuhan buangan seperti kentang lama.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Vanessa, Fonesca. "Nymphalis antiopa". Animal Diversity Web. University of Michigan Museum of Zoology. Retrieved 4 October 2013.
  2. ^ Trudeau, M.; Y. Mauffette; S. Rochefort; E. Han; E.Bauce (2010). "Impact of Host Tree on Forest Tent Caterpillar Performance and Offspring Overwintering Mortality". Environ. Entomol. 39 (2): 498–504. doi:10.1603/EN09139. PMID 20388280.