Tahun Melawat Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tahun Melawat Malaysia '90

Tahun Melawat Malaysia '94

Tahun Melawat Malaysia '07
Tahun Melawat Malaysia '14

Tahun Melawat Malaysia (bahasa Inggeris: Visit Malaysia) merupakan sebuah program yang diadakan khas untuk menarik pelancong ke Malaysia. Acara ini sangat berjaya dan hampir menarik pelancong yang ramai setiap kali acara ini diadakan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tahun Melawat Malaysia (TMM) pertama kali dilancarkan pada tahun 1990 dengan tema "Mengagumkan Malaysia. Tahun Perayaan". Kempen ini merupakan satu kejayaan besar dengan Malaysia merangka 7.4 juta ketibaan pelancong berbanding 4.8 juta pada tahun 1989. Bagi memudahkan pelancong mudah mengenali Malaysia, Orang utan, spesies yang terancam yang terdapat di Malaysia Timur telah digunakan sebagai maskot dan ia dinamakan "Wira". Selain daripada itu, mercu tanda terkenal di Kuala Lumpur, Bangunan Sultan Abdul Samad telah dipaparkan sebagai logo rasmi Tahun Melawat Malaysia 1990. Hari Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos adalah peneraju untuk 84 acara utama, 14 perayaan dan sembilan pameran semasa TMM 1990. Lagu "To know Malaysia is to love Malaysia" sangat memberi impak semasa TMM 1990.

Kejayaan TMM 1990 telah mendorong satu lagi TMM pada tahun 1994. Kali ini, tema adalah "Mengagumkan Malaysia. Sememangnya Banyak". TMM 1994 mengekalkan slogan "Mengagumkan Malaysia" untuk tema tetapi menambah penguat slogan "Sememangnya Banyak" untuk mencerminkan perkara yang lebih menarik dan acara yang disusun bagi tahun itu. "Orang Utan" sekali lagi digunakan sebagai maskot.

TMM ketiga telah dilancarkan pada tahun 2007 sempena Ulang Tahun Kemerdekaan ke-50 Malaysia. Oleh itu, tema "Menyambut 50 Tahun Kemerdekaan Negara" adalah sangat sesuai untuk menggambarkan sambutan ulang tahun yang penting ini. Usaha juga dipergiatkan dalam semua aktiviti pengiklanan dan promosi, termasuk panggilan untuk tindakan "The time is now. The place is Malaysia" bersama-sama dengan slogan berjaya dan berkesan "Malaysia Truly Asia". Selaras dengan Ulang Tahun Kemerdekaan ke-50, lebih 200 acara di seluruh negara dengan 50 acara utama telah diadakan untuk mempamerkan kekayaan Malaysia tarikan pelancongan. Semua dalam semua, TMM 2007 mencatatkan satu kejayaan besar di luar jangkaan dengan 20.97 juta ketibaan pelancong dan RM46.1 bilion pada pendapatan pelancongan. Ini bermakna peningkatan sebanyak 3.42 juta dan RM9.8 bilion daripada tahun sebelumnya.

Pada tahun 2014, Malaysia akan menyambut keempat Tahun Melawat Malaysia yang bertema "Meraikan 1Malaysia Truly Asia" untuk menggambarkan kepelbagaian dalam perpaduan rakyat Malaysia. Kera Bekantan telah dipilih sebagai maskot manakala kempen promosi telah bermula pada tahun 2013 dengan satu siri acara-acara panjang khas tahun dan aktiviti yang membawa kepada TMM 2014. Kali ini, TMM 2014 akan menjadi perayaan pelancongan terbesar dan paling gah dengan beratus-ratus acara dan festival semua berbaris untuk menyambut dunia. Secara keseluruhannya diharapkan TMM 2014 akan menyumbang kepada sasaran Kerajaan untuk menerima 36 juta ketibaan pelancong dan RM168 bilion pendapatan pada tahun 2020, seperti yang digariskan dalam Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia (MTTP) 2020.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]