Tai Chi Master (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tai Chi Master
PengarahYuen Woo-ping
PenulisKim Yip
Dihasilkan olehJet Li
DibintangiJet Li
Michelle Yeoh
Chin Siu-ho
Fennie Yuen
Yuen Cheung-yan
Lau Shun
SinematografiTom Lau
Muzik olehWilliam Wu
Diedarkan olehGolden Harvest
Gala Film Distribution
Tarikh tayangan
18 November 1993
Masa tayangan
96 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Pecah panggungHK$12.56 million
(US$1.63 million)

Tai Chi Master adalah sebuah filem seni bela diri Hong Kong arahan Yuen Woo-ping dan diterbitkan oleh Jet Li serta juga dilakonkannya. Filem ini dirilis di Hong Kong pada 18 November 1993.

Plot[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan tentang dua sahabat kecil, Junbo dan Tienbo yang membesar bersama di Kuil Shaolin dan mempelajari seni bela diri. Namun, keduanya kemudian diusir setelah Tienbo hampir membunuh sesama pelajar kerana sudah curang ketika perlawanan. Tienbo dan Junbao pergi menuju dunia luar menemukan jalan hidup mereka. Namun pada suatu hari, ada sekelompok penjahat secara paksa mengambil duit pemilik sebuah kedai. Hanya saja, Nona Li mencuri duit tersebut dari penjahat dan mengembalikannya.

Selepas duitnya hilang, geng tersebut mereka mengejar Nona Li. Tetapi, Junbao datang membantunya dan mengalahkan geng penjahat tersebut. Sebelum bantuan angkatan darat tiba membubarkan pergaduhan dan ketiganya berjaya melarikan diri dari penangkapan. Junbao dan Tienbo kemudian menghasilkan duit melalui kemampuan kungfu mereka dengan persembahan di khalayak ramai.nMelihat kemampuan keduanya, komando Gabenor terkesan dan menawarkan ketentaraan, di mana Tienbo menerima. Namun, Junbao enggan dan menolak tawaran tersebut. Hingga keduanya berpisah.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]