Takel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kebanyakan bentuk bola sepak mempunyai gerakan yang dikenali sebagai gerakan takel atau rebut. Tujuan utama merebut adalah untuk mengambil alih bola daripada pihak lawan, untuk menghalang pemain daripada mendapat tempat ke arah gawang atau untuk menghalang mereka daripada melaksanakan apa yang mereka mahu.

Perkataan ini digunakan dalam beberapa variasi sentuhan bola sepak untuk menggambarkan tindakan menahan atau bergelut pemain secara fizikal ke tanah. Dalam sukan lain, ia hanya menerangkan satu atau lebih kaedah bertanding untuk memiliki bola. Oleh itu, ia boleh digunakan sebagai gerakan bertahan atau menyerang.

Bola sepak[sunting | sunting sumber]

Berbeza dengan kod lain, rebutan dalam bola sepak persatuan mesti ditujukan terutamanya terhadap bola dan bukannya pemain yang memilikinya. Ini dicapai dengan menggunakan salah satu kaki untuk merampas penguasaan bola daripada pihak lawan, atau meluncur masuk ke atas rumput untuk mengetuk bola. Seorang pemain pertahanan dibenarkan menggunakan badan mereka untuk menghalang pergerakan pemain dengan bola, dan ini mungkin sebahagian daripada terjahan yang berjaya.[1] Menarik pemain ke tanah dalam gaya rebut yang lazim dalam sukan lain adalah tidak hadir sama sekali dalam permainan (ini akan dianggap sebagai "permainan kotor yang serius" dan mengakibatkan pemain dihalang daripada permainan).

Walaupun beberapa sentuhan antara pemain dibenarkan, peraturan bola sepak persatuan mengehadkan fizikal rebutan, secara jelas melarang hubungan yang "cuai, melulu atau [menggunakan] kekerasan yang berlebihan".[2] Hampir semua terjahan di mana kaki penyerang bersentuhan dengan pihak lawan sebelum bola dianggap tidak sah, dan sentuhan berat selepas mula-mula menyentuh bola juga boleh dihukum.

Takel yang haram ialah satu kesalahan dan dihukum dengan sepakan percuma terus (atau penalti jika dilakukan dalam kawasan penalti) bagi pasukan lawan. Insiden sedemikian adalah perkara biasa, dengan berpuluh-puluh kejadian boleh berlaku dalam perlawanan biasa. Dalam kebanyakan kes, kesalahan ini tidak dianggap sebagai salah laku, namun, kad kuning (amaran) mungkin diberikan bagi kesalahan yang lebih teruk yang membentuk "tingkah laku tidak beretika sukan". Jika terjahan kesat membahayakan keselamatan pemain yang diserang, ia berkemungkinan akan dianggap sebagai "kelakuan ganas" oleh pengadil dan dihukum dengan kad merah.

Bentuk takel yang paling menakjubkan dalam bola sepak persatuan ialah takel gelongsor, di mana seorang penyerang menggelongsor, dan kaki dipanjangkan di sepanjang tanah untuk memukul bola.[1] Bentuk takel ini membawa risiko tinggi dalam melakukan kesalahan.

Bola sepak Australia[sunting | sunting sumber]

Dalam bola sepak Australia, gerakan yang biasanya digambarkan sebagai "takel" adalah serupa seperti dalam ragbi dan melibatkan melilit, menahan atau bergusti dengan pemain yang memiliki bola ke tanah. Pemain yang tidak memiliki bola tidak dibenarkan untuk ditendang, dan akan menerima sepakan percuma "menahan lelaki" jika takel dibuat.

Memandangkan tiada peraturan ofsaid dalam peraturan bola sepak Australia, pemain boleh ditakel dari mana-mana arah, dan sering secara buta. Atas sebab ini, sukan ini membenarkan pemain "mengembala" dan merempuh lawan mereka dalam jarak 5 meter dari bola, untuk melindungi pembawa bola.

Ragbi[sunting | sunting sumber]

Liga ragbi[sunting | sunting sumber]

Dalam liga ragbi, pembawa bola boleh direbut oleh mana-mana bilangan pemain pertahanan dari mana-mana arah. Sentuhan awal dalam takel mesti dibuat di bawah leher pembawa bola atau ia akan disifatkan sebagai takel tinggi dan dihukum. Takel dalam liga ragbi diselesaikan apabila mana-mana yang berikut berlaku:[3]

  • Bola pemain penyerang atau tangan atau lengan yang memegang bola bersentuhan dengan tanah semasa masih dipegang oleh seorang atau lebih pemain pertahanan.
  • Walaupun masih berdiri, momentum ke hadapan pemain penyerang telah terhenti sementara masih dipegang oleh seorang atau lebih pemain pertahanan.
  • Dipegang oleh pemain pertahanan, pemain penyerang membuktikan bahawa dia telah tunduk kepada tekel dan ingin dilepaskan untuk bermain bola.
  • Seorang pemain pertahanan meletakkan tangan pada pemain penyerang yang terbaring di atas tanah.

Kesatuan ragbi[sunting | sunting sumber]

Dalam kesatuan ragbi, seorang pemain mesti dibawa ke padang untuk menyelesaikan satu takel. Pemain yang direbut mesti melepaskan bola, tetapi bola itu tidak mati dan satu "kekacauan" (ruck) terbentuk untuk bertanding memilikinya. Jika pembawa bola tidak dibawa ke tanah, suatu maul biasanya akan terbentuk. Ragbi Dunia kini mentakrifkan takel melulu sebagai mana-mana sentuhan di mana penyerang "tahu atau sepatutnya tahu bahawa terdapat risiko untuk membuat sentuhan dengan ketua lawan, tetapi melakukannya juga."[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Hargreaves, Alan; Bate, Richard. "Soccer has three basic tackles". human-kinetics (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-09-17.
  2. ^ "Laws of the Game 2018/19" (PDF). FIFA.com. m/s. 101. Dicapai pada 17 September 2018.
  3. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-04.CS1 maint: archived copy as title (link)
  4. ^ "High tackles: World Rugby changes rules over head contact". BBC Sport. 14 December 2016.